13.08.2019  |  Klima, miljø og energi

Billigt tøj kan godt være bæredygtigt

Indhold fra partner Hvad er dette?

Et af de fremtrædende argumenter modebranchen ofte bliver mødt med er, at billigt modetøj er et stort miljøproblem for industrien og at forbrugerne hellere skal købe dyrt tøj, fordi det holder bedre og er i bedre kvalitet. Men argumentet om, at dyrt modetøj altid er af en bedre kvalitet end billigt, holder desværre ikke.

Lad det være sagt med det samme, at vi i modebranchen godt ved, at der er miljømæssige udfordringer i industrien og vi arbejder allerede målrettet på flere initiativer, både nationalt og internationalt, som skal imødekomme en mere bæredygtig og miljøvenlig fremtid.

Selvfølgelig er der forskellige kvaliteter, men billigere tøj er ikke altid dårlig kvalitet. Og kvalitet, om den kommer i form af et dyrt eller billigere produkt, kan vi ikke bruge som udgangspunkt for vores miljøvurdering af produktet.

Den bæredygtige omstilling, oplever jeg i stor grad bliver drevet af de store internationale kæder i et tæt samarbejde med deres producenter. De arbejder med mærkningsordninger, genbrugsmaterialer, udvikler bedre produktionsmetoder, tilbagetagningsordninger og meget mere. Er de kommet i mål? Nej. Men omstillingen er en enorm og kompleks opgave.

Forbrugerne kan supplere industriens indsats for miljøet ved at forbruge mindre. Uanset hvordan vi vender og drejer problemstillingen om en mere bæredygtig modeindustri, så er der en overliggende udfordring i samfundet, som er et generelt overforbrug.

Vi må som forbrugere tænke på, hvordan vi køber og forbruger modetøj. Hvor mange gange har vi ikke købt noget tøj, som vi måske ikke havde brug for? Og har vi ikke alle prøvet at købe mærketøj i den dyrere ende, som ikke altid har levet optil det kvalitetsniveau, som kunne forventes? Nogle gange har det måske direkte være en stor skuffelse. Og det modsatte gør sig også gældende. Altså vi oplever, hvor godt en t-shirt faktisk holder, selvom den har været fra en af de billigere kæder. Kvalitet er et svært begreb, som opleves meget forskellig, og vi har som forbrugere meget svært ved at vurdere kvalitet, når vi er ude og købe nyt modetøj.

Her i ligger en stor udfordring. Vi forbrugere orienterer os i stigende grad efter pris, fremfor kvalitet. Vi tillægger dyrt modetøj en langt større værdi blot fordi det har været dyrt. Men hvad med det billigere tøj, kan det ikke have en stor værdi? Jo det kan det. Vores brugte tøj har en stor værdi, uanset om det har været dyrt eller billigt.

Vil vi gøre noget godt for miljøet skal vi blive bedre til at se på, om tøjet er slidt eller defekt og ikke om det har været dyrt, før vi køber det og til sidst skiller os af med det. Vi kan samtidig orientere os via mærkningsordninger eller certificeringer, som f.eks. Svanemærket, Fairtrade, Økotex, GOTS (Global Organic Textile Standard) eller andre mærkningsordninger, når vi skal tage et miljørigtigt valg af modetøj. Disse mærker fremgår typisk på prismærket.

Den helt store effektive miljøforbedring ligger altså i, at vi køber mindre tøj. Vi skal i stigende grad vurdere, hvad vores faktiske behov er, og så handle derefter - billigt eller dyrt. Vi skal altså ikke købe to nye skjorter, hvis vi kun har behov for èen, bare fordi den er billig. Vi skal blive endnu bedre til at vores brugte tøj - uanset købspris, bliver genbrugt, enten ved at gensælge det eller aflevere det til genbrug.

Heldigvis ser vi en stigende udvikling i gensalg af brugt modetøj og jeg håber på, at denne tendens vil vokse, også på det billigere modetøj -, det har nemlig også en stor værdi.

Nikolai Klausen, Direktør, brancheforeningen Wear

Mere fra Dansk Erhverv

Dansk Erhverv

WWW.DANSKERHVERV.DK

Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Vi repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere