B&O vil have have langtidsholdbarheden tilbage i højsædet
Modulært design og færre nye lanceringer er nogle af de tiltag, der skal højne levetiden på B&Os produkter i fremtiden
Solide kvalitetsprodukter der holder i mange år. Det er hvad B&O altid har været kendt for. Den teknologiske udvikling har dog igennem årene sat netop dette koncept på en hård prøve: Den hurtige udvikling gør nemlig, at produkter hurtigt forældes og må udskiftes, før de egentlig er udtjente.
Det skriver altomdata.dk.
Nu vil B&O have langtidsholdbarheden tilbage i højsædet.
Det gør de blandt andet ved at designe modulært, så de forskellige dele kan udskiftes, når de er slidte – i modsætning til at kassere et helt produkt, der kun delvist er gået i stykker eller ikke længere er up-to-date.
Den modulære tankegang ses i Beosound Level-højtaleren, der udkom tidligere på året og som er Cradle to Cradle certificeret. Her kan alle essentielle dele tages ud og skiftes. Det gælder også højtalerens hardware, så denne kan opgraderes i takt med at teknologien udvikles.
Læs også: Smartphone skal leve 25 år for at udligne sin miljøbelastning i produktion og bortskaffelse
“Vi forsøger at ændre brugerens værdiopfattelse. Beosound Level er ikke et billigt produkt, men fordi det er skabt i et langtidsholdbart design og kan holdes tidssvarende via sin modulære opbygning, er det en højttaler du kan have 10 – måske 20 – år. Det betyder faktisk, at den i længden vil være billigere end en almindelig trådløs højttaler til en tredjedel af prisen, som du måske ender med at udskifte hvert tredje eller fjerde år, fordi teknologien i den bliver forældet. Hvis vi sammen med brugerne kan ændre synet på produkternes værdi vil det være et skridt på vejen til en mere bæredygtig produktion”, siger Mads Kogsgaard Hansen, Senior Global Product Manager for Classics & Product Circularity for Bang & Olufsen.
Der vil dog være flere produkter, hvor den modulære designtankegang vil komme til kort – særligt små produkter, som f.eks. trådløse earbuds. Her bliver svaret at fokusere på holdbarheden i kombination med, at virksomheden har valgt at skrue ned for tempoet på nye lanceringer. På den måde vil produkterne opretholde en længere relevans og ikke – som det ses i branchen generelt – lynhurtigt bliver forældede, fordi der kommer nye produkter på markedet.
- MTN