11.12.2018 | Klima, miljø og energi
Britisk supermarkedskæde bandlyser palmeolie, men det er ikke vejen frem, ifølge WWT
Britiske ’Iceland’ boykotter palmeolien i alle supermarkedets egne produkter, men det er ikke løsningen, lyder det fra Verdensnaturfonden WWF.
Verdensnaturfonden mener ikke, at supermarkederne skal stoppe bruget af palmeolie i deres produkter, de skal i stedet for sikre, at produkterne er bæredygtige.
Den britiske supermarkedskæde ’Iceland’ fjerner al palmeolie fra sine egne produkter, fordi palmeolieproduktionen rammer både dyreliv og regnskov hårdt, skriver ekstrabladet.dk.
Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden
Det er særligt orangutangerne i Malaysia og Indonesien, der mister deres hjem og levevilkår, fordi palmeolieindustrien fælder store dele af regnskoven for at få plads til palmetræer.
”Vi mener ikke, at en boykot af palmeolie er vejen frem, for hvis vi bare erstatter med andre typer af vegetabilsk olie, så får vi samme eller lignende problemer med andre typer af olieplanter, som faktisk vil fælde mere skov”, siger Jacob Fjalland, der er international programchef hos WWF i Danmark, til Ekstrabladet.
Danske supermarkeder vil ikke boykotte palmeolie
Ingen af de danske supermarkeder, som Ekstrabladet har spurgt, vil stoppe med at bruge palmeolie i deres produkter – det gælder både Rema 1000, Coop-koncernens butikker og kæder, der hører under Dagrofa.
De melder alle sammen ud, at de enten allerede benytter eller vil komme til at benytte RSPO-mærket palmeolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil), som er et bæredygtighedscertifikat.
Men RSPO-certifikatet møder kritik fra WWF:
”Lige nu er standarden ikke så ambitiøs, som vi gerne så, at den var, men i og med at det er en standard, der er forhandlet på plads med industrien, så er der grænser for, hvor langt man kan komme på kort tid”, siger Jacob Fjalland til Ekstrabladet og tilføjer:
Læs også: Nyt EU-studie om produktion af palmeolie og certificeringsordninger
”Det gode er, at industrien faktisk bakker op, og at 20 procent af produktionen af palmeolie i dag er RSPO-certificeret. Jo flere supermarkeder og andre opkøbere der forpligter sig selv til at bruge RSPO-certificeret olie, desto mere vil standarden bryde igennem ude i produktionsleddet”.
- SDN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Kommunikation

CSR får helt semester på kommunikationsuddannelse på DMJX
Der er efterspørgsel på kommunikatører, der kan kommunikere præcist om f.eks. bæredygtighed. Derfor får et helt semester af DMJX's kommunikationsuddannelse nu samfundsansvar som overordnet tema.
Samfund

Danmark skal vise klimavejen for 100 europæiske storbyer
BLOX og Dansk Industri skal - sammen med et konsortium af danske og europæiske partnere – være med til at finde løsninger, som 100 storbyer kan trække på.
Klima, miljø og energi

Pensionsselskaber: Bæredygtighedsrapport favoriserer de store aktører
En ny rapport placerer pensionsselskaberne Topdanmark og Velliv i bunden af bæredygtighedslisten. De mener imidlertid, at undersøgelsen tilgodeser store virksomheder.
Klima, miljø og energi

Havvind skal levere halvdelen af EU's grønne energi
Den nye Esbjerg-erklæring, der skal gøre Nordsøen til et grønt kraftcenter, er en prægtig plan, og den bakkes op af endnu større planer fra EU. Nu skal de bare udføres.
Menneskerettigheder

Migrantarbejdere i Qatar bør have del i overskuddet fra VM
Trods visse forbedringer over de sidste 10 år, bør Fifa give milliarder i kompensation til migrantarbejdere i Qatar efter VM er gennemført.
Strategi & ledelse

Telia åbner for salg af brugte mobiler
I et nyt koncept kan forbrugere nu få mulighed for at aflevere og købe brugte mobiler. Konceptet er både en fordel for kunden og kloden, mener direktør.