Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden
115 virksomheder og organisationer efterspørger nu klimadata fra deres leverandører gennem miljønetværket CDP. Detailkæder som Target og Tesco er blandt de nye navne på listen, der i forvejen tæller giganter som Walmart, Microsoft og Lego.
Med et kombineret forbrug på 3,3 billioner dollars (ca. 21.000 mia. kr.) er det ikke ligefrem smv’er, der dominerer på listen over miljø-nonprofitorganisationen CDP’s supply chain-netværk. Blandt de nye navne i samarbejdet er flere af verdens største detailforhandlere.
Læs også: Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne
Sværvægteren over dem alle, amerikanske Walmart med 2,3 mio. ansatte og en estimeret omsætning i 2018 på $500 mia., har fået selskab af yderligere tre af klodens tungeste aktører i sektoren i form af CVS Health, Target Corporation og Storbritanniens største detailkæde, Tesco.
De 115 virksomheder og organisationer i CDPs supply chain-netværk
Abbott Laboratories, Accenture, Acer Inc., Ajinomoto Co.Inc., Alliance Data Systems, Ambev - Cia de Bebidas das Américas, Amdocs Ltd, Anheuser Busch InBev, Arcos Dourados, ARKEMA, AT&T, Inc., Avianca Holdings S.A.
Banco Bradesco S/A, Banco do Brasil S/A, Bank of America, Barclays, BMW AG, Braskem S/A, Bridgestone Corporation, Bristol-Myers Squibb, British American Tobacco, BT Group,
Caesars Entertainment, Caixa Econômica Federal, California Department of General Services (DGS), Cellnex Telecom SA, Chunghwa Telecom, CIA ULTRAGAZ S/A, Cisco Systems, Inc., CNH Industrial NV, Colgate Palmolive Company, Companhia de Concessões Rodoviárias – CCR, Croda International, CVS Health
Dell Inc., Deutsche Telekom AG, Diageo Plc
Eaton Corporation, Ecorodovias Infraestrutura e Logística S.A, Endesa
Fiat Chrysler Automobiles NV, FIRMENICH SA, Ford Motor Company, Fujitsu Ltd
Gas Natural SDG SA, Gatwick Airport Limited, General Motors Company, Givaudan SA,
Hewlett Packard Enterprise Company, Honda Motor Company, Honda North America, Honda of the UK Manufacturing Ltd, HP Inc, HTC Corporation
Imperial Brands, Intel Corporation, International Flavors & Fragrances Inc., Itaú Unibanco Holding S.A.
Jaguar Land Rover Ltd, JBS S/A, Johnson & Johnson, JT International SA, Juniper Networks, Inc.
KAO Corporation, Kellogg Company, Klabin S/A, KPMG UK
Lego Group, L'Oréal, Los Angeles Department of Water and Power,
MasterCard Incorporated, McDonald's Corporation, MetLife, Inc., Michelin, Microsoft Corporation, Mitsubishi Motors Corporation, MRV Engenharia e Participações
National Grid PLC, Nissan Motor Co., Ltd., Nokia, Northrop Grumman Corp, Novartis, NRG Energy Inc
PepsiCo, Inc., Philip Morris International, Philips Lighting, Pirelli, Restaurant Brands International, Royal Bank of Canada, Royal Philips
S.C. Johnson & Son, Inc., Santander Brasil Asset Management, Sky plc, SSE, Stanley Black & Decker, Inc., Swisscom, Symrise AG, Taisei Corporation, Target Corporation, TD Bank Group, Tesco, The Coca-Cola Company, Toyota Motor Corporation
U.S. General Services Administration (GSA), Unilever plc
Virgin Money Holdings, VMware, Inc, Vodafone Group, Volkswagen AG
W.W. Grainger, Inc., Walmart de Mexico, Walmart – Brasil, Walmart Inc., Wells Fargo & Company
Sammenlagt tæller netværket nu 115 virksomheder og organisationer – 15 procent flere end sidste års 99 – der alle efterspørger klimadata fra 11.500 leverandører. Af andre navne på listen kan nævnes Microsoft, Lego, Dell, Volkswagen, McDonald’s, Unilever og verdens største bryggeri, belgisk-brasilianske AB Inbev, der ligeledes er blandt de nye i 2018.
”Udledningerne fra forsyningskæderne er fire gange så store, som dem fra virksomhedens egentlige drift – og op til syv gange så store for detailforhandlerne – så de store, multinationale virksomheder kan ikke for alvor adressere deres miljøpåvirkning uden at se på deres supply chains”, siger supply chain-chef i CDP, Sonya Bhonsle, og fortsætter:
”Det er meget opmuntrende at se så mange af verdens største indkøbere tage bæredygtighed i forsyningskæden seriøst. Ved at efterspørge data fra deres leverandører, kaster de lys over de risici, der er gemt dybt nede i deres produktionskæder, samtidig med at de afdækker en myriade af muligheder for at reducere deres overordnede miljøaftryk, styrke innovationen og skære i omkostningerne”.
Walmart har allerede arbejdet med indhentning af data fra sine leverandører de sidste 10 år, og ifølge selskabets seniorchef for bæredygtighed, Ariane Grazian, er man stolt over de fremskridt man har gjort, men at man samtidig sigter højere, ikke mindst gennem Project Gigaton, som man samarbejder med CDP omkring.
Vand og træ med på vognen
Som Project Gigaton illustrerer, så har CO2-udslip længe været på radaren for de virksomheder, der samarbejder med CDP, men på det seneste har man også oplevet en stigende interesse for områder som vandsikkerhed og afskovning.
I 2017 blev der fra virksomhedernes side rapporteret om 3,770 såkaldte water risks via CDP; dvs. risici, der truer selskabernes license to operate, muligheder for vækst og sikkerheden i deres supply chains. I år beder 40 virksomheder deres leverandører om at rapportere om deres vandforbrug, med IT-selskabet Fujitsu og bilfirmaerne Honda, Jaguar Land Rover og Volkswagen blandt dem, der tager skridtet for første gang.
Når det kommer til skovhugst, beretter CDP om, at antallet af virksomheder, der bruger deres indkøbsmuskler til at bekæmpe afskovning, er fordoblet fra syv til 14 i løbet af det seneste år.
Læs også: Undersøgelse: Kakaoproduktion medfører udbredt skovfældning
Det indebærer at disse virksomheder, der bl.a. omfatter morgenmadsmastodonten Kellogg, får deres leverandører til at dele viden om produkter, der kan føre til skovrydning, eksempelvis palmeolie, kvægprodukter (kød og læder) og tømmervarer (papir og træ).
-AK