Bæredygtige offentlige indkøb skal drives af innovation og samarbejde
Med udbudsreglernes muligheder for at gå i dialog med leverandørerne og med en indkøbsmuskel på over 300 mia. om året spiller de offentlige indkøbere en helt central rolle i den grønne omstilling. Nu handler det bare om at ”komme ud over stepperne”, mener erhvervsminister Rasmus Jarlov.
“Det offentlige er selvfølgelig interesseret i at købe så billigt og effektivt ind som muligt uden at spilde skatteydernes penge på gulvet, og det kan jeg som skatteydernes repræsentant bakke fuldstændigt op om. Men for at løse opgaven effektivt, så er det også vigtigt at tænke langsigtet og bæredygtigt.”
Med de ord satte erhvervsminister Rasmus Jarlov i sidste uge konferencen ’Indkøb, der kan og vil mere – innovation og bæredygtighed i udbud’ i gang. Fra talerstolen i Børssalen hos Dansk Erhverv kunne ministeren se udover 200 offentlige indkøbere og repræsentanter for private virksomheder, der var mødt frem til Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøbs årskonference.
Læs også: Ansvarlige indkøb handler også om at undvære ting
“Husk at udbudsreglerne ikke er en barriere for nytænkning og bæredygtighed. Jeg vil påstå, at vi med udbudsreglerne har mulighed for at inddrage det private erhvervsliv i løsningerne. Der er mange muligheder, så det handler om at komme ud over stepperne og bruge dem aktivt,” lød ministerens opfordring.
Den kunne han bl.a. komme med efter regeringens nyligt offentliggjorde ’Strategi for cirkulær økonomi’ i ryggen, som blandt andet taler om at øge fokus på totaløkonomi i offentlige indkøb.
Fremtidens bæredygtige udbud
Med et indkøbsbudget på godt over 300 mia. kroner om året beskrives den offentlige sektors budget ofte med metaforen ’en indkøbsmuskel’, der - hvis den investeres via dialog og nytænkning i de offentlige udbud - kan skubbe produkter og serviceydelser i en mere bæredygtig og cirkulær økonomisk retning. Men det kræver, at både indkøberne og leverandørerne mødes og deler erfaringer.
“Når man sidder i en indkøbsfunktion og har en travl hverdag, så er det rart at have nogle kendte udbudsstandarder at arbejde efter. Det betyder, at man relativt hurtigt kan få udbuddet skubbet ud over rampen, og at man er sikker på, at der ikke er fejl, så der opstår klagesager,” siger Rikke Dreyer, der udover at være formand for Forum for Bæredygtige Indkøb også er chefkonsulent i Miljømærkning Danmark.
“Tanken med årskonferencen er at løfte det op over den pressede hverdag og give rum til nytænkningen. I en travl hverdag kører udbud ofte efter kendte standarder, men nogen gange er der behov for at tænke nyt og afsøge nye veje til bæredygtige produkter og løsninger, siger hun.
At der allerede er godt gang i nytænkningen i det offentlige-private samarbejde leverede konferencen da også flere gode eksempler på. Mens erhvervsministeren i sin tale selv fremhævede Odense Kommunes udbud af arbejdstøj i Odenses Ældre- og Handicapforvaltning og byggerier som politistationen i Næstved og ”et af Danmarks mest bæredygtige byggerier”, nemlig rådhuset i Middelfart, så var der gennem dagen flere indslag, som understregede potentialerne ved at tænke i samarbejde, innovation, bæredygtighed, totalomkostninger og cirkulær økonomi.
Blandt andet har Københavns Kommune inviteret leverandører af hhv. kontormøbler og legetøj til dialog i lang tid inden udbudsprocessen overhovedet igangsættes, så de kan nå at forberede sig på kommende krav om miljømærker. Et initiativ som kontormøbelproducenten Holmris B8 hilste velkommen, med en opfordring til indkøber, som lød: Hav respekt for processen - det tager tid at samle dokumentation og få den godkendt.
Konkurrencepræget dialog giver eldrevne havnebusser
Et meget lærerigt eksempel er trafikselskabet Movias udbud af miljøvenlig havnebusdrift i Københavns Havn fra 2020, som operatøren Arriva endte med at vinde. Movia valgte udbudsformen ’konkurrencepræget dialog’, som består af en dialogfase med udvalgte ansøgere, og en fase der indeholder den egentlige tilbudsgivning.
Fordelen ved den udbudsform er, at den giver købere mulighed for at inddrage ekspertise fra markedets aktører I at finde en løsning, der bedst kan opfylde udbyders behov. Ulempen er, at det kræver mange ressourcer at tilrettelægge udbudsprocessen og afholde dialogmøder med de udvalgte ansøgere.
Læs også: Forbrugerne ønsker, at flere virksomheder tager ansvar for madspild
Til lejligheden optrådte Movia og Arriva side om side. Sammen gennemgik de udbudsprocessen trin for trin og hvilke overvejelser og beslutninger, der blev taget på hver sin side af forhandlingsbordet undervejs i den udbudsproces, som resulterede i at fem havnebusser fra 2020 sejler på el, dvs. uden udledning af NOx og partikler fra motorerne.
Må ikke kun handle om pris og tildelingskriterier
For Jakob Lamm Zeuthen, der er næstformand i Forum for Bæredygtige Indkøb og miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv, er det den slags eksempler, der er behov for.
“Vi står over for nogle store bæredygtighedsudfordringer, som kræver nye systemer for, hvordan vi udvikler og bruger produkter og services. Det kræver partnerskaber og dialog om, hvordan man skal samarbejde om at skabe de rigtige løsninger. Vi vil gerne op på den klinge, hvor det ikke bare handler om pris og tildelingskriterier, men om systemer, der kan give mere bæredygtighed. Jeg synes dagen har vist, at hvis de nye udbudsformer skal bruges optimalt, så er der både behov for målrettede værktøjer og endnu bedre samarbejde myndigheder og virksomheder imellem, siger han.
Men ud fra de gode eksempler på årskonferencen, så ser det ud til, at de offentlige indkøbere kunne være godt på vej ud over stepperne.
.