27.11.2018 | Klima, miljø og energi
Forbrugerne ønsker, at flere virksomheder tager ansvar for madspild
En ny undersøgelse lavet af YouGov viser, at en stor del af forbrugerne ikke synes, at landbruget, fødevarevirksomheder og engrosleddet tager nok ansvar for at mindske madspild.
Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen, Koldings borgmester Jørn Pedersen og direktør for Easyfood Flemming Paasch deltog alle i FødevareBankens madspildskonference. Foto: FødevareBanken.
Mens de fleste forbrugere efterhånden er klar over, hvilken indsats detailkæderne gør mod madspild, så viser en ny undersøgelse, som madspildsorganisationen FødevareBanken har fået lavet, at det kniber mere med kendskabet i forhold til aktørerne tidligere i kæden såsom primærproducenter, fødevarevirksomheder og engrosledet. Her svarer 57 procent således, at de enten ikke synes at primærproducenterne gør nok for at bekæmpe madspild, eller at de i hvert fald ikke ved, hvad de gør.
Læs også: Miljø- og Fødevareministeren vil investere i en tænketank mod madspild
”Tallene viser, at forbrugerne har fokus på bæredygtighed og at det betyder noget for dem, men også at virksomhederne enten ikke gør nok ved det, eller i hvert fald helt sikkert ikke får fortalt, hvad de gør", siger direktør i FødevareBanken Karen-Inger Thorsen.
Hvis man dykker længere ned i undersøgelsen, så er tallet på 52 procent, når det kommer til Fødevareindustrien og hele 63 procent, når det gælder engrosleddet. Samtidig viser en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, at 64 procent af forbrugerne mener, at Klima & Miljø bør være den absolutte topprioritet for regeringen de næste fire år.
Madspild i fokus på konference
Netop at sætte madspildsproblematikken på dagsordenen var i fokus, da FødevareBanken mandag afholdt sin årlige konference hos Easyfood i Kolding. Konferencen samlede ca. 70 interessenter primært fra fødevarevirksomheder i hele landet og satte fokus på, hvordan man kan bekæmpe madspild, hvad enten man er en stor international fødevarevirksomhed, minister, forsker eller iværksætter.
Der var besøg af både prominente gæster såsom Fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen, Koldings borgmester Jørn Pedersen samt en række repræsentanter indenfor industrien, bl.a. repræsentanter fra Sallinggroup, Coop, Landbrug & Fødevarer, Hørkram, Danpo, Teknologisk Institut og Chr. Hansen.
Læs også: Ny ketchup bekæmper madspild ved at anvende uperfekte hedebølge-tomater
Blandt andet fortalte Anne Louise Dannesboe, sektionsleder hos Teknologisk Institut om hvordan man kan bruge fremtidens fødevareteknologier til at reducere madspild og om hvordan instituttet bl.a. har udviklet chips, hvor man bruger fiskeskind. Peter Thøysen, Director Commercial Development fra ingrediensvirksomheden Chr. Hansen – fortalte om at reducere madspild ved hjælp af naturens egne ressourcer, der bl.a. kan være med til at øge holdbarheden i f.eks. youghurt. Iværksætteren Michael Haase præsenterede sin app Plantjammer, der skal gøre det lettere forbrugeren at få brugt de varer, de allerede har købt ind.
”Det har været en god og spændende dag, og jeg er begejstret for, at så mange spændende oplægsholdere og repræsentanter fra fødevaredanmark har lyst til at deltage og ikke mindst bidrage", slutter Karen-Inger Thorsen.
- JMA
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

Plastic Change og 175 lande står foran opgør med plastikforurening
Der venter svære forhandlinger i FN de kommende dage, men danske Plastic Change – der selv deltager – forventer, at mødet ender ud i det første udkast til en ambitiøs global aftale mod plastikforurening.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.