Ny ketchup bekæmper madspild ved at anvende uperfekte hedebølge-tomater

De høje temperaturer har resulteret i en markant overproduktion af tomater. Men i stedet for at blive smidt ud indgår tomaterne i en ny madspildsketchup.

Bilka, Føtex, foreningen Stop Spild Af Mad og producenten Alfred Pedersen & Søn har i fællesskab udviklet en madspildsketchup, der udnytter overproduktionen af tomater som følge af hedebølgen. .

02.08.2018

CSR.dk

Hedebølgen i det meste af Europa er gået hårdt udover landbruget, hvor man har kæmpet med flere uperfekte, overmodne og dårlige afgrøder som følge af den uventede temperaturstigning. Særligt tomatproduktionen er her eksploderet. Og mange ligger derfor inde med alt for mange tomater, der skal smides i skraldespanden.

Men det har et madspildskoncept fundet en løsning på: En madspildsketchup giver de bulede og deforme tomater et nyt liv.

Læs også: Kampen mod madspild fortsætter

”Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, Føtex og foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn”, fortæller Claus Duedal Jakobsen, der er salgschef hos producenten, Alfred Pedersen & Søn.

Madspildsketchuppen er den første af sin slags på dansk jord, og vil også blive produceret uafhængigt af hedebølgen, hvor de uperfekte tomater, som ellers frasorteres, vil blive brugt.

Og både i Føtex og Bilka er man glade for at kunne give kunderne et bæredygtigt alternativ til de ketchup, de er vant til at se på hylderne i det lokale supermarked. Samtidig er det et signal udadtil om, at man ønsker at bakke op om forbrugernes stigende villighed til at bekæmpe madspild.

Læs også: Organisation: Luftfraftindustri bør sætte egne standarder mod madspild

”Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder. Det gør vi i vores butikker, men vi er også glade for, at der er dygtige og initiativrige producenter, som i den grad er klar med stærke tiltag, der bekæmper madspild”, fortæller Jonas Schrøder, der er ansvarlighedsdirektør i Salling Group, som står bag Føtex og Bilka.

Foruden at udnytte en større andel af tomaterne, så går 25 øre fra hver solgte flaske ketchup til foreningen Stop Spild Af Mad, der arbejder for at gøre danskere mere bevidste om, hvordan de reducerer madspild.

”Mad skal ikke gå til spilde, og tomater, som er i overskud eller ikke lever op til krav om ensartethed, udseende og størrelse, kan sagtens bruges i andre sammenhænge. Smagen er den samme, og ketchuppen er et godt eksempel på hvordan vi udnytter ressourcerne bedst muligt. Derfor fortjener initiativet stor ros”, fortæller Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad.

- EST

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

02.10.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Sådan fastholder virksomheder Klimakampens gode vaner – og bygger videre på engagementet

02.10.2025CSR.dk

Greenpeace i aktion mod TotalEnergies: Vil have olieindustrien til at betale for klimaskader

01.10.2025Dagrofa aps

Sponseret

97 tons overskudsmad får nyt liv takket være samarbejde mellem Dagrofa Foodservice og Stop Spild Lokalt

30.09.2025CSR.dk

Radisson satser massivt på klimaneutrale hoteller

29.09.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Jeres kantine kan spare store mængder CO₂ – helt uden en vegetardag

29.09.2025CSR.dk

Sådan kan du skrue ned for afhængighed og påvirkning af natur

29.09.2025CSR.dk

Lindab reducerer CO2-aftryk med 75,5 procent ved skift fra naturgas til fjernvarme

26.09.2025CSR.dk

Andels nye solcellepark har fokus på natur og naboskab

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
Kursus: Bæredygtige forretningsmodeller

På kurset lærer du at udvikle grønne forretningsmodeller, der bidrager til den tredobbelte bundlinje og matcher forbrugernes ønsker, klimamålene og politikernes dagsorden. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

01.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Dakofa
Konference
Dakofa Årskonference - Sammen om den cirkulære omstilling

En konference for alle der arbejder med cirkulær omstilling

Dato

02.10.2025

Tid

09:30

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus.

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

06.10.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

06.10.2025

Tid

08:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online