Carlsbergs strategi: Et produkt af data og samarbejde

Carlsberg lancerede i juni 2017 en ny strategi for bæredygtighed: Together towards zero, med fire store ambitioner: nul CO2, nul vandspild, nul uansvarligt alkoholindtag og nul arbejdsulykker. Det var resultatet af en knap to år lang proces med fokus på data, fleksibilitet og samarbejde.

Carlsbergs fire ambitioner for 2030 er alle nul eller 100 procents-mål. .

04.10.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

"Det, der kendetegner arbejdet med bæredygtighed, er kompleksiteten, det at en succesfuld strategiudvikling kræver involvering af hele virksomheden og forståelse for hele værdikæden. Som funktion skal vi forstå det kommercielle, det marketingmæssige, produktionssetuppet og sætte det i relation til vores egne område som klima og arbejdssikkerhed osv. Derfor tog det også lidt længere tid at udvikle vores nye ambitioner og målsætninger, end jeg kunne have ønsket,” siger Simon Boas Hoffmeyer, fra sin stol højt oppe i den gamle kornsilo, som siden 1997 har været Carlsbergs hovedkontor.

Simon Boas Hoffmeyer er chef for bæredygtighed i Carlsberg. .

Når Simon Boas Hoffmeyer siger ”længere tid”, henviser han til koncernens samlede strategi, som blev lanceret i 2016. Foranlediget af en ny administrerende direktør skulle der en ny strategi til og det fik bæredygtighedsindsatsen på bordet. Et af områderne i forretningsstrategien fik nemlig titlen ”Contributing to a better society”.

”Det var rigtig og godt, at vi havde en plads i arbejdet med strategien på linje med ”vækst i Asien” og ”forbrugerdrevet innovation”, men det, vi sagde til ledelsen, var, at det var vigtigt at vi ikke lå som en separat indsats, men at vi var nødt til at være integreret i alle de andre indsatsområder. Ellers blev det med ansvarlighed nemt noget, som vi skulle ordne ovre i bæredygtighedsafdelingen. Så vi blev en del af de andre arbejdsstrømme oveni vores egen,” fortæller Simon Boas Hoffmeyer.

Samtidig kørte bæredygtighedsteamet deres egen proces.

Fem afgørende sider
Skal man fremhæve én faktor, som fik arbejdet med at lave en ambitiøs strategi for bæredygtighed for Carlsberg til at lykkes, så kommer man ikke uden om et femsiders dokument, som arbejdsgruppen lavede cirka tre måneder før, den endelige godkendelse af hele strategien skulle falde.

”Vores øverste ledelse havde bedt os om at briefe dem godt. Så vi lavede et skarpt dokument, som inkluderede alle fire områder og gjorde rede for de vigtigste argumenter. Vi gav svar på spørgsmålene ”hvorfor skal vi gøre det her, ”hvad for en business case ligger der”, ”hvordan påvirkes vores omdømme,” ”hvad er det for en fremtid, vi ser”? Det dokument var sindssygt vigtigt for at forklare folk, hvorfor vi gør det, og hvad det er vi vil gøre, forklarer Simon Boas Hoffmeyer.

Dokument blev så cirkuleret til de vigtigste interne stakeholders. Det blev diskuteret. Det blev gennemarbejdet igen og igen. For at alle – fra de ansvarlige på koncernniveau til dem der har ansvaret for et specifikt område på et bryggeri eller et marked – er taget i ed.

Carlsbergs strategiproces - meget kort fortalt

  1. Samfundsansvar bliver defineret som en del af den fremtidige strategi for Carlsberg.
  2. Materiality assessment opdateres og fire områder prioriteres: CO2, vand, responsible drinking og arbejdsmiljø.
  3. Dataindsamling og samarbejde med partnere til at udvikle dokumentation og targets. Carbon Trust til arbejdet med CO2, WWF til arbejdet med vand og en gruppe eksperter til responsible drinking.
  4. Involvering af medarbejdere og ledelse ved udviklingen af targets, actions og planer for implementering.

”Ham der sidder og skal være ansvarlig for at bryggerierne leverer på en 50% reduktion i CO2-udledninger inden 2022, han er ret vigtig at have inde over. Det er regionsdirektørerne med ansvar for produktionen i Asien, Østeuropa og Vesteuropa de skal også være inde over. Det er ren governance. For det kan godt være, der sidder en central funktion og siger ”her er målet”, men der skal også være svar på spørgsmålet ”men hvor er planen?”,” siger Simon Boas Hoffmeyer.

”Det betød, at det var i denne diskussion med alle disse kollegaer fra forretningen, at vi kunne definere de konkrete mål, som vi endte med. Vi har helt tiden opereret med, at det ikke var bæredygtighedsafdelingen, som skulle sidde og definere mål for de andre. Det skal vi gøre sammen med forretningen, for det er jo dem, der langt hen af vejen kommer til at udføre det,” fortsætter han.

Der er ingen tvivl hos Carlsberg om, at det var rigtigt at gå så grundigt og involverende til værks. Det betød bare også, at indtil blot et par uger før det hele skulle godkendes af den øverste ledelse, der var der var nogle af målsætninger stadig ikke 100 procent afklaret.

Ambitionerne var på plads: fire områder med mål om nul eller 100 på dem alle. Men de konkrete, underliggende mål, de kom først sent. Fordi involvering tager tid.

En ambitiøs ledelse
Ifølge Simon Boas Hoffmeyer var de heldige fra start, fordi deres øverste ledelse havde gjort det klart, at de det kun var en virkelig ambitiøs bæredygtighedsstrategi, de kunne bruge til noget. For en halvbagt sag, den hverken vender forretningen, styrer risici eller udnytter mulighederne.

Et eksempel på, hvordan det kom til udtryk, var da der skulle sættes konkrete mål for reduktion af CO2-udledninger. Carlsberg ville have et mål, som var godkendt eksternt som et der gjorde, at de ikke bidrog til mere end to graders global opvarmning. For at få den godkendelse viste den store klimaregnemaskine, at de skulle reducere med 36 procent per hektoliter i forhold til deres eget 2015-niveau på bryggerierne.

”Det fremlagde vi for ledelsen, men de syntes slet ikke det var ambitiøst nok, fordi Carlsberg i deres optik slet ikke ville kunne høste alle de mulige fordele der var forbundet med at satse højt. Så vi endte med en målsætning om at eliminere alle CO2-emissioner fra vores bryggerier og opnå en 30 procents reduktion i værdikæden – selvom det ikke var påkrævet for at få målet godkendt som science based target. Nogen vil måske synes, at 30 procent ikke ser særlig seriøst ud men det er i værdikæden og det er med en lav baseline. Vi har allerede snakket klima i ti år. Så altså, lavt hængende frugter de er forsvundet,” siger Simon Boas Hoffmeyer. Og ser lidt forpustet ud.

Det kan vi lære af Carlsbergs proces

  • Du skal til hver en tid vide, hvad du taler om. Så du skal forstå forretningen. Og du skal have data, data, data. Find gode samarbejdspartnere og vær kritisk over for de partnere, der byder sig til. Der er mange, som gerne vil sælge, men hvis produkt ikke nødvendigvis holder vand.
  • Forbered din ledelse godt, når den skal tage beslutninger. Carlsberg brugte et fem-siders notat om de fire overordnede mål, som forklarede trends inden for området og væsentlige forandringer af forretningen afledt heraf. Som f.eks. vandmangel og hvad det betød for deres fabrikkers omkostningsniveau. Næste del af dokumentet præsenterede metoderne til at nå de mål, der var blevet sat: teknologier valgt, proces og tidsplan, valgte samarbejdspartnere, investeringskrav over de kommende 13 år – vel at mærke baseret på den teknologi vi kender i dag.
  • Indse, at det første der ryger i processen er planen. Så vær klar til at være fleksibel – alting vil hele tiden ændre sig. Kræver god projektledelse.
  • Undervurder ikke kompleksiteten og tidsbehovet. Det er en stor opgave, hvis en bæredygtighedsstrategi skal være tæt forbundet med og forankret i virksomhedens forretning.

Kend dit stof
Ikke alle ledelser har store ambitioner fra starten. Sikkert heller ikke alle dem, der var involveret i processen i Carlsberg, gætter vi på. Så hvordan kan man få dem til at tage ”gode” beslutninger?

”Jeg må bare sige, at det er vigtigt, at man kender sit materiale, at man har fakta på plads, at man ret hurtigt kan skære ind til benet, i forhold til hvad det er, man vil snakke om, og at man kan gøre det klart, hvilken påvirkning ens fokusområder har på forskellige forretningsområder” siger Simon Boas Hoffmeyer.

Det betyder, at hos marketing skal man have styr på hvordan forbrugernes holdninger og vaner ændrer sig. Når man taler med produktionen, handler det om hvordan man kan forvente at prisen på f.eks. elektricitet og vand ændrer sig over ikke bare to men ti år, i takt med vandmangel og prissætning af CO2. Man skal kunne sit stof og kunne tale med folk om det, der er relevant for dem.

”Relevans er jo alfa og omega for at få folk til at lytte. Så vi skal tilpasse bæredygtighedsagendaen til det felt og område som den person, man taler med, er ansvarlig for, for at engagere dem i det. Det er jo sådan en lidt uhåndterlig størrelse, og det er svært. Men det er ikke desto mindre det, vi ser, at der skal til, for at få folk med om bord,” forklarer Simon Boas Hoffmeyer. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR-strategier

Hvordan ser en god CSR-strategi ud i dag? Dækker både store og SMV’er. Fokus på SDG’er, partnerskaber, sektorsamarbejder og science-based targets. 

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams