Carlsberg: Vi har nu en holistisk strategi for ESG

Et nyt ESG-program tager fat på landbruget og øger ambitionerne på alle områder. ESG-chefen mener, at der er potentiale til at gøre en virkelig stor forskel.

Grafik: Carlsberg.

23.08.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Onsdag i sidste uge offentliggjorde Carlsberg sit opdaterede ESG-program. Efter fem års rejse med Together Towards Zero er bryggerigiganten klar med fortsættelsen: Together Towards Zero and Beyond.

Ifølge virksomhedens pressemeddelelse har man nu en plan for alle virksomhedens væsentligste ESG-emner, med målsætninger for 2030 og 2040. Man har sat sig et mål om net zero carbon-udledninger på tværs af værdikæden senest i 2040, og man har hævet ambitionsniveauet og strammet målsætningerne for andre emner som vand, ansvarligt alkoholforbrug, diversitet, menneskerettigheder og samarbejde med lokalsamfundet. De nye målsætninger kan ses i grafikken nederst på denne side.

”Med Together Towards Zero and Beyond-programmet har vi noget, som er langt mere holistisk. Det er jeg både glad for og stolt af,” siger Carlsbergs ESG-chef, Simon Boas Hoffmeyer.

Den helstøbte plan er også nødvendig på en anden måde end tidligere, hvis man vil leve op til omverdenens forventninger.

”Vi har arbejdet, som vi altid gør, med fokus på vores væsentligste issues, og de er i overskrifter uændrede. Der, hvor det har udviklet sig, er detaljeringsniveauet i det, som vores stakeholders forventer af os, og hvor vi kan gøre den største forskel. Og så har vi arbejdet en del med at oversætte de interne og eksterne forventninger – også til transparens – til noget, som vi kan handle på. Heldigvis har vores eget og omverdenens fokus på ESG, resulteret i en langt større modenhed i de løsninger, der er tilgængelige for os,” siger Simon Boas Hoffmeyer.

Together Towards Zero and Beyond er integreret I Carlsbregs forretningsstrategi, SAIL’27, som en del af arbejdet med at reducere risici, skabe positiv forandring og levendegøre virksomhedens formål gennem konkrete mål, handlinger og resultater.

Færrest misforståelser i kommunikationen

Carlsberg har valgt at kalde det nye program – Together Towards Zero and Beyond – for et ESG-program, modsat tidligere hvor titlen på arbejder var bæredygtighed. På sammen måde har den ansvarlige afdeling skiftet navn til Group ESG.

”Det handler udelukkende om bedst mulig kommunikation og forståelse,” siger Simon Boas Hoffmeyer, som er leder af Group ESG.

”Vi har oplevet, at alt fra forbrugere til investorer opfattede bæredygtighedsbegrebet som noget, der kun handlede om miljø og klima. Men vores arbejde relateret til samfundsansvar dækker langt bredere end det, og det vil vi gerne undgå at skulle forklare.”

Det er dog ikke forbudt at tale om bæredygtighed i Carlsberg. Nøglen er at bruge det begreb, som kommunikerer bedst, i den kontekst man er i.

To nye områder med enormt potentiale
I det nye arbejdsprogram er der to nye, selvstændige indsatsområder: landbrug og emballage. De har med god grund fået mere fokus, da de udgør henholdsvis 25 og 41 procent af Carlsbergs samlede carbon footprint.

”Vi har tidligere haft fokus på dem under vores arbejde med CO2, men begge områder er meget mere end det. Landbrug handler også om sporbarhed og biodiversitet, mens emballage rækker ind i omstillingen til cirkulær økonomi og forbrug,” siger Simon Boas Hoffmeyer.

”Jeg er virkelig spændt på arbejdet på disse to områder. Vi har sat os nogle mål, som har potentialet til virkelig at gøre en forskel på alle vores egne markeder, og giver os mulighed for at påvirker på et mere systemisk niveau,” fortsætter han.

Som f.eks. det nye mål om at indsamle og genanvende 90 procent af alle dåser og flasker globalt. Det vil kræve udvikling af nye og effektive systemer i alle Carlsbergs markeder, og ligesom pantsystemet i Danmark vil indsamlingssystemerne kunne bruges til andet end virksomhedens egen emballage.

Simon Boas Hoffmeyer fremhæver desuden, Carlsbergs nye mål om at indføre regenerative praksisser i landbrug, som noget der kommer til at have rigtig stor betydning for virksomhedens landbrugsværdikæde – og forhåbentlig herigennem påvirke praksis i andres værdikæder.

”Hvis vi kan udvikle konkrete løsninger der viser vejen og inspirerer andre vil vi være meget tilfredse,” afslutter Simon Boas Hoffmeyer. 

Hvert af de seks fokusområder i ESG-programmet Together Towards Zero and Beyond har konkrete målsætninger. Kilde: Pressemeddelelse, Carlsberg. .

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus