Carlsbergs CEO er overrasket over, hvor hurtigt det går med at udfase kul
Carlsberg udgiver i dag sin bæredygtighedsrapport for 2019. Der er fremskridt på alle de fire områder i strategien, og en optimistisk CEO fortæller CSR.dk, hvad han ser frem til.
"Carlsberg-gruppen rapporterer om fremskridt på de mål for bæredygtighed, der er sat i Together Towards ZERO. Resultaterne understreger vigtigheden af samarbejde med lokale partnere og globale eksperter i hele værdikæden."
Det skete i 2019
I rapporten for 2019 kan man læse den fulde historie om 2019, men her er hvad Carlsberg selv fremhæver:
- Reduktion i CO2-udledning: 30% reduktion i relativ og 25% reduktion i absolut CO2-udledning fra bryggerierne siden 2015. Dette er opnået takket være et løbende effektivitetsprogram, anvendelse af 56% vedvarende elektricitet og et fald i anvendelsen af kul på 89% (baseret på vægt) siden 2015.
- Eldrevne leverancer: 20 fuldt eldrevne 26-ton-lastbiler vil blive leveret til Carlsbergs schweiziske selskab, Feldschlösschen, i 2020, hvor de skal betjene bryggeriets 15 logistiklokationer. Dette initiativ viser, at store eldrevne lastbiler fremadrettet er en både kommercielt og operationelt.
- Emballageinnovation: Forbedringer inden innovative emballageløsninger, herunder udbredelse af den plastikreducerende multipack-løsning Snap Pack, genanvendt plast og Gruppens første 100% genanvendte PET-flaske. I 2019 afslørede Carlsberg to prototyper af verdens første papirølflaske – Green Fibre Bottle – i partnerskab med Paboco (the paper bottle company).
- Vandeffektivitet: 12% reduktion i relativt vandforbrug siden 2015. Carlsberg lancerede investering i et totalt vandgenvindingsanlæg på Fredericia-bryggeriet iværksat gennem et offentligt-privat partnerskab, DRIP. Anlægget vil reducere bryggeriets gennemsnitlige vandforbrug fra 2,9 hl vand pr. hl øl til 1.4 hl/hl og skære 10% af energiforbruget.
- Undervisning i sikkerhed: 44% fald i frekvensen af arbejdsulykker med fravær siden 2015. Dette er opnået ved at engagere flere medarbejdere i arbejdsmiljøtiltag og gennem målrettede programmer for undervisning i sikkerhedsledelse, højrisikoaktiviteter og sikker kørsel i samarbejde med erfarne partnere som RMS Switzerland, 3M og professionelle køreskoler.
- Forbrugervalg: 38% volumenstigning i alkoholfrie øl siden 2015 takket være større produktudvalg og indførelse af alkoholfrit øl på fad. Disse tiltag er vigtige skridt i retning af at nå målet om altid at kunne tilbyde forbrugerne et alkoholfrit valg.
Sådan indleder Carlsberg sin pressemeddelelse for bæredygtighedsrapporten 2019. De fire mål med 2030 som slutdatoe i Together Towards Zero er:
- nul CO2-udledning
- nul vandspild
- nul uansvarligt alkoholforbrug
- en kultur med nul arbejdsulykker.
CSR.dk spurgte CEO Cees 't Hart, hvad han var mest overrasket over, efter de første to års arbejde mod de fire mål.
Læs også: Carlsberg løfter glasflasken i bæredygtighedens navn
”Jeg er ærlig talt mest overrasket over, at vi har været i stand til at reducere vores afhængighed af kul med næsten 90 procent allerede, og at vi nu har fem carbon-neutrale produktionssteder. Det har ikke været nemt, og jeg ved hvor hårdt vores folk har arbejdet for at opnå dette,” sagde han i en e-mail.
Hårdt arbejde sammen med andre
Udfasningen af kul er blot et element i den omstilling verdens tredjestørste bryggeri er i gang med, og det er Cees’t Hart udmærket klar over:
”I de næste år skal vi arbejde hårdt for at kunne levere på vores 2030 målsætning om ikke at have et carbon footprint fra vores bryggerier. Det bliver ikke nemt. Så vi investerer betydelige beløb i forskning og teknologi, samtidig med at vi fortsætter med at drive effektiviseringer og innovative løsninger på bryggerierne.”
Fremtiden byder altså på hårdt arbejde. Men også på et seriøst lyspunkt.
”Når jeg ser fremad, er jeg begejstret for at se, hvor positivt vores kunder og forbrugere tager imod vores bæredygtighedsindsats. Jeg er sikker på, at sammen vil vi virkelig kunne skabe forandring,” siger Cees’t Hart til CSR.dk.