CIRKULÆRT GENNEMBRUD: NYT MODESAMARBEJDE UDSPRINGER AF SKELSÆTTENDE TEKNOLOGI

BESTSELLER annoncerer nyt samarbejde med tekstil-innovatoren Renewcell; en pioner inden for en ny bæredygtig og cirkulær metode til genanvendelse af tekstiler. Tre BESTSELLER-brands er udvalgt som nogle af de første nogensinde til at bruge det kommercielt

Cirkularitet er på alles læber for tiden, ikke mindst i forbindelse med næste uges Copenhagen Fashion Summit. Som et startskud hertil annoncerer BESTSELLER i dag et nyt samarbejde med tekstil-innovatoren Renewcell; en pioner inden for en ny bæredygtig og cirkulær metode til genanvendelse af tekstiler. De tre BESTSELLER-brands VERO MODA, OBJECT og SELECTED er udvalgt som nogle af de første brands nogensinde til at producere tøj i kommerciel skala lavet af Circulose® fibre.

“Vi er afhængige af globale brands som BESTSELLER til at hjælpe os med at gøre modeindustrien cirkulær, da de kan synliggøre vigtigheden heraf for deres kunder og samtidig bruge deres indflydelse til at skubbe hele værdikæden henimod cirkularitet,” siger Jenny Fredricsdotter, Circular Business Manager i Renewcell og fortsætter: 

"Renewcell ønsker at forandre hele modeindustrien. Det er en ambitiøs og kompleks mission, men den er nødvendig, eftersom det miljømæssige aftryk fra modebranchen kun vokser. Det har BESTSELLER indset, og de sørger for at inkorporere denne indsigt i deres fundamentale værdier. De træffer de nødvendige foranstaltninger med deres bæredygtighedsstrategi Fashion FWD med udfordrende mål og ansvarlige handlinger. Vi er stolte over at bidrage til BESTSELLERs ambitiøse arbejde mod at blive et mere bæredygtigt brand.”

“Dette er innovation i industriel skala. Det er en ekstremt vigtig milepæl for BESTSELLER og vores Fashion FWD Lab, at vi nu har adgang til en bæredygtig metode for genanvendelse, som indebærer, at vi kan producere kommercielt modetøj til vores butikker. Læg dertil, at Circulose® er et low-impact cirkulært materiale i en fremragende kvalitet, samtidig med at det 100 procent understøtter vores bæredygtighedsstrategi Fashion FWD. Det er præcis, hvad vi har været på udkig efter,” udtaler Camilla Skjønning Jørgensen, Sustainable Materials & Innovation Manager i BESTSELLER

OM SAMARBEJDET MELLEM RENEWCELL OG BESTSELLER
• Renewcells skelsættende closed-loop teknologi er skabt til at forbedre modeindustriens aftryk gennem en proces, hvor tekstilaffald og kasseret tøj transformeres til et nyt genanvendt materiale: Circulose®.

• Det helt store gennembrud ved Circulose® er, at det kan produceres i kommerciel skala og dermed benyttes af store modevirksomheder såsom BESTSELLER til bæredygtig tøjproduktion.

• Samarbejdet er muliggjort af BESTSELLERs nye ’Fashion FWD Lab’ – en innovationsplatform med fokus på spændende nye low-impact og cirkulære materialer, bedre produktionsmuligheder og -processer samt nye forretningsmodeller. Platformen fungerer mest af alt som en katalysator for samarbejder med banebrydende innovatorer i form af pilotprojekter,workshops, casestudier med mere. Alt sammen for at accelerere den bæredygtige udvikling inden for modeverdenen.

• Til dette samarbejde har de tre BESTSELLER-brands VERO MODA, OBJECT og SELECTED været involveret allerede tidligt i processen for at undersøge og afprøve Circulose® grundigt – og de har alle godkendt materialets kvalitet fra fibre til tekstil, hvormed det nu er klart til produktion.

• Et eksklusivt udvalg af Circulose® styles rammer udvalgte butikker på verdensplan i foråret 2021.

Læs mere om samarbejdet her.

05.12.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER vil investere op til 700 millioner kroner i vedvarende energi i Bangladesh

27.11.2023BESTSELLER

Sponseret

BESTSELLER promotes circularity at global innovation lab

16.02.2023BESTSELLER

Sponseret

Designs skal være cirkulære: ”Vi bliver hele tiden klogere”

13.02.2023BESTSELLER

Sponseret

JACK & JONES gør økologisk bomuld til en 2023-prioritet

16.12.2022BESTSELLER

Sponseret

Kan nedfaldsblade fra træer udgøre fremtidens fodtøj?

08.12.2022BESTSELLER

Sponseret

Solceller skal sætte grøn strøm til BESTSELLER’s produktion i Bangladesh