Cirkularitet i modebranchen er gået fra at være et nærmest ukendt fænomen til noget mange virksomheder arbejder målrettet med
Rapport fra Global Fashion Agenda kan berette om branchens dedikerede arbejde med tekstil-genanvendelse trods de hårde odds 2020 har budt på.
Global Fashion Agenda udgiver 30. november rapporten ’The 2020 Circular Fashion System Commitment Final Report’ som evaluerer den indsats, som 86 modevirksomheder har lagt i initiativet ’2020 Circular Fashion System Commitment’.
Igennem initiativet har de globale modevirksomheder forpligtet sig til at arbejde målrettet med genanvendelse indenfor fire områder:
1) Implementering af designstrategier der tænker genanvendelse ind i produktet.
De deltagende virksomheder har under dette punkt nået 68 procent af målet. Brands som ASOS og Nike har sat fokus på at træne deres medarbejdere i cirkulære designprincipper. Hos ASOS har det ført til en kollektion under navnet ASOS DESIGN Circular Collection
2) At øge indsamlingen af brugt tøj og sko (56 procent opnået)
3) At øge mængden af gensolgt brugt tøj og sko (62 procent opnået)
4) Øge mængden af produkter lavet af genanvendt post-consumer tekstilaffald (67 procent opnået)
Årsagen til at virksomhederne ikke er kommet i mål med arbejdet, kan i høj grad tilskrives corona-pandemien. Rapporten vil indeholde eksempler fra en lang række virksomheder herunder danske Soulland, Bestseller og Ganni.
Læs også: BESTSELLER INDGÅR SAMARBEJDE MED BANEBRYDENDE TEKSTIL-INNOVATOR
Direktør i Global Fashion Agenda, Eva Kruse udtaler i en pressemeddelelse:
”Vi lancerede 2020-forpligtelsen (The 2020 Circular Fashion System Commitment) ud fra et behov for at gøre ambitioner til konkrete handlinger og for at målrette branchens indsats mod et cirkulært system. Da vi startede i 2017, var cirkularitet et ret nyt emne for de fleste i branchen. Vi er utroligt imponeret over resultaterne fra de deltagende virksomheder, der har arbejdet dedikeret med at fremskynde denne proces, og som har brugt værktøjer, der er baseret på den cirkulære tankegang i bekæmpelsen af de udfordringer, der kom i forbindelse med Covid-19”.
Foruden rapporten afholder Global Fashion Agenda et online event d. 30. november under navnet 'Circular Fashion event', hvor flere eksperter vil diskutere resultaterme i rapporten.
Under online arrangementet vil Global Fashion Agenda ligeledes præsentere et nyt stort projekt indenfor genanvendelse af tekstiler. Det drejer sig om et stort kryds-sektor samarbejde ledet af Global Fashion Agenda, der har til formål at udvikle mulighederne for genanvendelse af tekstilaffald i Bangladesh, der som bekendt er et af de helt store produktionslande indenfor tøj.
Tilmelding til eventet kan ske her
- MTN