30.08.2016 | Klima, miljø og energi
Coca-Cola når vigtigt CSR-mål
Amerikanske Coca-Cola sørger nu for mere rent vand, end virksomheden selv forbruger i produktionen. Dermed er et vigtigt mål nået – endda fem år før deadline.
Coca Cola er inde over mange projekter, der tager socialt ansvar. De vandrelaterede projekter virksomheden er involveret i, sørger tilsammen for lige så meget rent vand til fattige samfund, som læskedriksgiganten selv bruger i produktionen. Foto: flickr/Gerard Adriaanse.
Den amerikanske læskedriksgigant Coca-Cola har nået et vigtigt mål: Virksomheden giver nu lige så meget vand ”tilbage” til samfundet og naturen i form af godgørende initiativer og projekter, som det populære brand selv forbruger i sin globale produktion af den ikoniske drik.
Læs også: Coca-Cola-selskab på vej mod bæredygtighedsmål
World Water Week
World Water Week ligger i år fra den 28. august til den 2. september. Arrangementet skal ses som et internationalt forum, der ligger grund for debat og vidensdeling omhandlende vandrelaterede problematikker og de klimaudfordringer de medfører. World Water Week henvender sig til virksomheder, forskere, borgere og politikere.
Kilde: Edie Newsroom
Målet er ellers en del af en 2020-plan og bliver dermed nået fem år tidligere end planlagt. The Nature Conserve (TNC) vurderer, at Coca-Cola gennem CSR-relaterede projekter ”gav” 191 milliarder liter vand tilbage til naturen sidste år.
Det svarer rundt regnet til 115 procent af den mængde vand, Coca-Cola selv forbruger. Samtidig melder Coca-Cola om fremgang i arbejdet for effektiv vandudnyttelse i virksomhedens egen produktion.
Annonceringen af de positive nyheder kom netop, som World Water Week blev skudt i gang i går. World Water Week løber til den 2. september.
Muhtar Kent, formand og chief executive for Coca-Cola, udtaler:
”Denne opnåelse markerer et stolt øjeblik for Coca-Cola og vores partnere. Et mål, der startede som et håb i 2007 er i dag en realitet og en global milepæl, vi har tænkt os at holde ved selvom vores virksomhed vokser”.
Læs også: Solvatten giver rent vand i udviklingslande
Coca-Cola er med i 248 samfundsrelaterede vandprojekter i 71 forskellige lande.
-CHM
Strategi & ledelse

Spirii kåret til verdens bedste grønne startup
Den danske eMobility-platform Spirii er netop kåret til verdens bedste ved årets prisuddeling til Global Startup Awards. Spirii blev den eneste nordiske startup, der tog en pris med hjem.
Klima, miljø og energi

Nu går Det Grønne Forskernetværk i luften
Der var mere end fuldt hus, da forskere fra landets universiteter inviterede til lanceringen af Det Grønne Forskernetværk – et netværk, der skal styrke deres stemme i den offentlige debat, presse universiteter mod en grønnere retning og etablere nye indbyrdes samarbejder.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal udvikle national standard for måling af biodiversitet
Projektet ’Udvikling af en national metode til kortlægning af bynatur’ skal det næste år være med til at finde en standard for, hvordan man kan måle og registrere biodiversitet i områder med bebyggelse.
Strategi & ledelse

Sådan kan virksomheder reagere på IPCC-rapporten
Udsigterne i FN-organets opsamlingsrapport er dystre. Hvad kan virksomheder gøre for at trække udviklingen i en bedre retning? Der er i hvert fald fem muligheder.
Klima, miljø og energi

Landmænd viser stor interesse for opsætning af solceller
LanboNord oplever massiv interesse fra landmænd, der gerne vil etablere solceller i landbruget. Det er nemlig god forretning, lyder det.
Samfund

Bankkollaps puster til transatlantisk antiklimakamp
I USA når kritikken af selskabers fokus på ESG nye højder, efter at Silicon Valley Bank for nylig lukkede dørene, og den amerikanske præsident var nødsaget til at nedlægge veto mod et anti-ESG-forslag.