Coop er kongen af bæredygtige brands
Kan 7.400 forbrugere tage fejl? Ikke når de i tre ud af de sidste fire år kører Coop som det mest bæredygtige brand i Danmark.
Sustainable Brand Index beder hvert år tusindvis af forbrugere om at tage stilling til hvor bæredygtige de synes mere end 200 brands på det danske marked er. Resultatet er rangeringer i 16 brancher og en overordnet top 10.
Den helt store vinder er i 2019 - som i 2016 og 2018 - supermarkedsbrandet Coop.
"Vi er meget glade og stolte af at blive udnævnt af de danske forbrugere som Danmarks mest bæredygtige brand," sagde Jens Visholm, som repræsenterede Coop Danmarks direktion ved modtagelsen af prisen ved priseventen d. 4. april 2019.
"Hvad er det I kan, som gør at I vinder igen?", spurgte Erik Elvingsson Hedén, som er direktør for SB Insight, som står bag analysen.
"Der er ikke nogen trylleformular, jeg kan dele med jer. Det er resultatet af mange års arbejde, udført af dygtige medarbejder og i samarbejde med dygtige partnere - især blandt vores leverandører. Det er også vigtigt, at arbejdet med bæredygtighed ikke er drevet som en marketingkampagne, men som en kontinuerlig og prioriteret ledelsesindsats," forklarede Jens Visholm.
Et eksempel på hvor integreret bæredygtighed er i ledelsen af Coop er at virksomheden for nogle år siden etablerede en bæredygtighedskomité som organisatorisk er placeret på samme niveau som deres investeringskomité.
Desuden fremhævede Jens Visholm at supermarkedsbranchens generelt høje niveau inden for bæredygtighed gjorde alle dygtigere. Det underbygges i høj grad af årets ranking, hvor otte virksomheder i top 20 er supermarkeder.
Årets top 10 er her:
1. Coop
2. Rema 1000
3. Thise
4. Lego
5. Superbrugsen
6. Tesla
7. IKEA
8. Urtekram
9. Irma
10. Friland
Man kan læse meget mere - også om forbrugernes holdninger og tendenser i betalingsvillighed og meget andet her