05.04.2019 | Kommunikation
Coop er kongen af bæredygtige brands
Kan 7.400 forbrugere tage fejl? Ikke når de i tre ud af de sidste fire år kører Coop som det mest bæredygtige brand i Danmark.
Sustainable Brand Index beder hvert år tusindvis af forbrugere om at tage stilling til hvor bæredygtige de synes mere end 200 brands på det danske marked er. Resultatet er rangeringer i 16 brancher og en overordnet top 10.
Den helt store vinder er i 2019 - som i 2016 og 2018 - supermarkedsbrandet Coop.
"Vi er meget glade og stolte af at blive udnævnt af de danske forbrugere som Danmarks mest bæredygtige brand," sagde Jens Visholm, som repræsenterede Coop Danmarks direktion ved modtagelsen af prisen ved priseventen d. 4. april 2019.
"Hvad er det I kan, som gør at I vinder igen?", spurgte Erik Elvingsson Hedén, som er direktør for SB Insight, som står bag analysen.
"Der er ikke nogen trylleformular, jeg kan dele med jer. Det er resultatet af mange års arbejde, udført af dygtige medarbejder og i samarbejde med dygtige partnere - især blandt vores leverandører. Det er også vigtigt, at arbejdet med bæredygtighed ikke er drevet som en marketingkampagne, men som en kontinuerlig og prioriteret ledelsesindsats," forklarede Jens Visholm.
Et eksempel på hvor integreret bæredygtighed er i ledelsen af Coop er at virksomheden for nogle år siden etablerede en bæredygtighedskomité som organisatorisk er placeret på samme niveau som deres investeringskomité.
Desuden fremhævede Jens Visholm at supermarkedsbranchens generelt høje niveau inden for bæredygtighed gjorde alle dygtigere. Det underbygges i høj grad af årets ranking, hvor otte virksomheder i top 20 er supermarkeder.
Årets top 10 er her:
1. Coop
2. Rema 1000
3. Thise
4. Lego
5. Superbrugsen
6. Tesla
7. IKEA
8. Urtekram
9. Irma
10. Friland
Man kan læse meget mere - også om forbrugernes holdninger og tendenser i betalingsvillighed og meget andet her
Klima, miljø og energi

Bedre og grønnere produkter i danske virksomheder
Teknologisk Institut starter 19 nye indsatsområder op med fokus på grøn omstilling via en ny resultatkontraktbevilling.
Samfund

World Economic Forum's Global Risks Report har længe advaret om en global pandemi
Pandemien har vist, at globale kriser kan ramme virksomheder på områder, som man ikke har taget med i sin risikovurdering. Derfor skal man i sin risikostyring fremadrettet arbejde langt mere med komplekse og strukturelle risici.
Kommunikation

Dét gik vi op i i 2020
Hvad interesserede CSR.dk’s læsere mest i 2020? Der tegner sig et klart billede.Læs eller genlæs de 15 mest læste artikler fra året der gik.
Klima, miljø og energi

Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol
I langt de fleste virksomheders tilfælde skal den største mængde CO2-udledning findes i det såkaldte scope 3. “Særligt de små og mellemstore virksomheder er udfordret", udtaler Concitos direktør, Christian Ibsen.
Klima, miljø og energi

Maersk forventer at kunne teste de første CO2-neutrale skibe om tre år
Planen er, at være klar til at begynde at bestille store CO2-neutrale skibe mod slutningen af dette årti.
Klima, miljø og energi

Biodiversitet var hovedtema på klimatopmødet ’One Planet Summit'
Klimatopmødet ’One Planet Summit for Biodiversity’ blev for nyligt afholdt i Frankrig, hvor der i samme forbindelse blev indsamlet omkring 86 milliarder danske kroner til klimaprojektet ’The Great Green Wall Initiative’.