Coronaupdate: Din ledelse skal have din hjælp til at revidere strategien
Post-corona skal alle forretningsstrategier revideres. De kloge vil sørge for at få mere bæredygtighed i dem. Her er hvad CSR-folk skal forberede sig på at kunne levere.
Giver coronakrisen grund til håb eller frygt for bæredygtighedsdagsordenen? Generelt og i virksomheder specifikt?
Talerne ved CSR.dk's webinar d. 22. april havde begge vinkler i spil. Hvordan kan du høre ved at lytte til webinaret som podcast på CSR Agendaen.
Der herskede dog ingen tvivl om, at der er en unik mulighed for at arbejde med virksomheders transformation og fokus på bæredygtighed.
"Der er meget vi kan lære af coronakrisen. Først og fremmest hvor udsatte mennesker er, når naturen arbejder imod os. Den indsigt skal vi have med ind i det fremtidige arbejde med klima og andre bæredygtighedsspørgsmål. Men også at vi som samfund og individer faktisk ER i stand til at gøre noget. At man kan skride til handling - og måske endda i fællesskab - for at begrænse skaderne," reflekterede Claus Stig Pedersen, som er ansvarlig for bæredygtighed i Novozymes.
"Vi (CSR-folk, red.) skal sørge for at være aktive, når de øverste ledelser skal revidere virksomhedens strategi. Der bliver brug for at fokusere på, hvad kernen i virksomheden og dens formål er, og der er brug for masser af 'corporate activism', hvor virksomheder aktivt bakker op om bæredygtighed," sagde Annemarie Meisling, som leder bæredygtighed og public affairs i Chr. Hansen.
Hvordan gør man det?
Spørgsmålet er hvordan? Hvordan holder man bæredygtighed på dagsordenen, hvordan hjælper man ledelsen?
"Den gode måde at gå til det på er den samme som før," sagde John Kornerup Bang, som er seniorrådgiver på klima i A.P. Møller-Mærsk.
"Det handler om at integrere bæredygtighed i virksomhedens kerneaktiviteter og strategien for dem. Bæredygtighedsindsatsen skal bindes op på de områder, som virksomheden satser sin fremtid på. Og der skal man sørge for at følge med nu, hvor de fleste virksomheders markedsudsigter er blevet dårligere," fortsatte han.
"De næste år kommer for samfund til at handle om at skabe jobs og vækst og måder at finansiere krisen. Det er dér, virksomhederne skal prøve at levere. Så virksomheders bæredygtighedsindsats skal endnu mere end tidligere handle om, hvordan de kan bidrage til at løse samfundsproblemer, og mindre om at "gøre noget godt"," sagde Nigel Salter, som har lavet strategi og kommunikationsrådgivning inden for bæredygtighed i snart 20 år.
Alt dette kan du selv høre dem tale om i CSR Agendaen #8. I en mailkorrespondance med Nigel Salter har CSR.dk spurgt hvad man som CSR-folk skal forberede sig på.
Du skal finde svar på nye spørgsmål
"Man skal se krisen som en træning i forhold til klimakrisen. Virksomhedsstrategier skal i det næste tiår indrettes på at bygge resiliens og effektit at knytte sig op på samfund og regeringers presserende nye behov. Bæredygtighed er centralt for den måde at gå til verden på, og der er brug for bæredygtighedsinput til alle de afledte emner, f.eks. resiliens, risiko, adgang til råvarer og materialer, fuldt finansierede co2-neutral drift, nye behov hos investorer. Spørgsmål relateret til det, skal bæredygtighedsforlk gøre sig klar til at kunne svare på," forklarer han.
Hvilke spørgsmål er det? Ifølge Nigel Salter vil ledelser have brug for at vide, hvordan man ikke bare bliver en mere resilient virksomhed, men også hvordan man kan få finansverdenen til at anerkende og værdisætte den type indsats. Kombineret med input til hvor der er nye vækstmuligheder.
De færreste af os har de svar allerede. De fleste af os vil opdage, at vi næppe kan finde dem alene. Paneldeltagerne i webinaret peger i retning af de kollegaer, som har kontakten til investorer og det politiske niveau. Der kommer til at ske noget der.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: coronakrisen
Både redaktionen og partnere på CSR.dk skriver løbende om coronakrisen. Vi har samlet alle artikler her.