CSR er ikke for tøsedrenge
Mater er et eksempel på en ny generation af virksomheder, der baserer sin forretningsstrategi og eksistensberettigelse på hensyn til planetens ve og vel. Nøglen til styring af leverandører i Indien, Kina og Vietnam er ifølge adm. direktør Henrik Marstrand ikke krav, men derimod tæt og loyalt samarbejde, der også hænger sammen økonomisk. Det fortæller han om på stor konference om professionelle grønne indkøb den 1. september.
SUSBIZ India er navnet på det leverandørudviklingsprogram, som har bistået Mater med at udvikle sin unikke samarbejdsmodel med leverandører i Jaipur i Indien. SUSBIZ India er et samarbejde mellem Håndværksrådet samt Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der er medfinansieret af Danida. Programmet har fokus på at koble virksomhedsudvikling og økonomiske gevinster med social og miljømæssig ansvarlighed, og formålet er at styrke samfundsansvarlig hos Mater samt syv andre danske virksomheder og deres indiske underleverandører. Det sker gennem træning, værktøjer og uafhængige vurderinger hos først og fremmest de indiske underleverandører.
Bæredygtighed som konkurrenceparameter
”Vi når aldrig det 100 % optimale, men vi går et stykke ad vejen, og vi når hele tiden tættere på målet om bæredygtig og ansvarlig produktion,” fortæller stifter og adm. direktør Henrik Marstrand, der tydeligvis får en stor mængde personlig tilfredsstillelse ud af arbejdet, selvom han formulerer bevæggrunden for strategien som ”cool og kold forretning”. Mater satser på en niche for tidløst og bæredygtigt design, som skal adskille designvirksomheden fra konkurrenter og skabe konkurrencefordele.
”Strategien har skabt masser af omtale, priser, opmærksomhed og også kontrakter primært med udenlandske kunder. Det er nemmere at kommunikere bæredygtighedshistorier til amerikanske arkitekter og designkæder end til danske kunder. Vi oplever en sund skepsis blandt danske kunder, hvorimod amerikanere og andre nationaliteter er meget begejstrede for vores etiske og miljømæssige produktionsprincipper,” fortæller Henrik Marstrand. Maters cirka 30 produkter forhandles allerede i luksuriøse stormagasiner som ABC Home i New York og Le Bon Marché i Paris og får rosende omtaler i The New York Times samt Financial Times. I januar 2008 blev Mater kåret til ”Best debut design brand 2007” af det anerkendte engelske magasin Wallpaper, hvilket har banet vejen for kontakt til en masse internationale kunder.
”Da vi startede Mater og fandt frem til, at kombinationen af tidløst design og bæredygtighed skulle adskille os fra vores konkurrenter, gik vi i gang med at undersøge markedet. Vi fandt frem til, at der faktisk ikke eksisterede nogen konkurrenter på designmarkedet, der både satsede på det tidløse design og bæredygtighed. Senere har vi fundet ud af hvorfor,” smiler Henrik Marstrand og tilføjer: ”Det er rart at tage ord som ”bæredygtighed”, ”ansvarlighed” og ”respekt for håndværkstraditioner” i sin mund. Det er straks sværere, når konceptet skal realiseres i en virkelig produktion, der selvfølgelig også skal hænge sammen økonomisk”.
CSR ikke for tøsedrenge
CSR-vejen er ikke for tøsedrenge. Det er et langt sejt træk at indføre bæredygtighed i små lokale træ- og marmorværksteder i Jaipur, på fabrikker i Kina, der måske er vant til arbejde med giganter som Wal-Mart og Carrefour samt producenter af bambusprodukter i Vietnam. Udgangspunktet er principperne i FN’s Global Compact og Maters egen Code of Conduct, mens virkemidlerne i høj grad er udviklet sammen med Håndværksrådet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i programmet SUSBIZ India. Det danske CSR-kompas har også fungeret som et godt værktøj i startfasen.
”Det er forståeligt nok ikke nemt at overbevise en indisk håndværksmester om, at han skal etablere nye toiletforhold, indføre nye afskærmninger på maskinerne og forbedre udsugningen og så for øvrigt give sine medarbejdere 15 % mere i løn for at blive leverandør. Han vil naturligvis se på, om det kan betale sig for ham. Bæredygtighed handler i høj grad også om økonomi,” fortæller Henrik Marstrand.
Tillid slår magt
”Det handler derfor i første række om at synliggøre de langsigtede økonomiske fordele, som håndværksmestrene kan opnå ved at forbedre arbejdsforhold og miljøstandarder. Der ER nemlig fordele, og det ER også muligt at anskueliggøre det for lokale fabriksejere. Det handler ikke om at demonstrere magt, det holder ikke i det lange løb. Den eneste holdbare metode er tillid og gensidig forståelse”.
Næste skridt handler om systematisk at træne og udvikle medarbejdere samt fabrik, så arbejdspladsen gradvist kommer til at opfylde FN’s Global Compact. Det tager tid og kræver tålmodighed, så man må spise elefanten bid for bid. Mater gør brug af uafhængige auditører, som regelmæssigt besøger leverandørerne og rapporterer om fremskridt og mangler. Mater lægger rapporterne ud på sin hjemmeside, så kunder har fuld gennemsigtighed i bæredygtighedsniveauet.
I en rapport på hjemmesiden står der for eksempel: ”Sociale sikkerhedsforanstaltninger bliver kun tilbudt virksomhedens fastansatte, mens flertallet af medarbejdere er midlertidig arbejdskraft, der ikke nyder samme sociale sikkerhed” og ”Virksomheden mangler politik for diskrimination og foranstaltninger til energibesparelser er ikke strømlinede og koordinerede”. Rapporterne er generelt domineret af positive observationer om forhold, der hele tiden bliver forbedret.
Bare gør det
Henrik Marstrand mener, der er masser af danske virksomheder, der kunne vinde konkurrencefordele ved at satse mere på bæredygtig produktion i lavomkostningslande, og han har fire konkrete råd til interesserede:
Der findes værktøjer, og det ER muligt
- Forstå koblingen CSR = sund økonomi
- Tillid er vejen, bliv partner med dine underleverandører
- Fokusér i første omgang på de lavthængende frugter, altså de felter hvor man lettest henter de største gevinster