CSR - nu et reelt ledelsesanliggende

Samfundsansvar og dermed CSR er nu et ledelsesanliggende. Det er sket i forbindelse med, at store virksomheder i Danmark skal kommunikere om deres samfundsansvar i ledelsesberetningen i årsrapporten fra og med 2009.

20.04.2009

CSR.dk

Årsrapporten er bestyrelsen og direktionens redegørelse til aktionærer og offentligheden om virksomhedens økonomiske performance. Heri skal der nu medtages en redegørelse om eller en henvisning til:

- Virksomhedens politik for samfundsansvar. Hertil kan medtages omtale af de principper, standarder, retningslinjer mv., som virksomheden anvender. Hvis virksomheden ikke har en politik for samfundsansvar, skal dette oplyses i ledelsesberetningen i årsrapporten.
- Beskrivelse af, hvordan virksomheden omsætter sin politik for samfundsansvar til handling. Hertil kan medtages procedurer, systemer mv.
- En vurdering af, hvad der er opnået i regnskabsåret som følge af virksomhedens arbejder med samfundsansvar samt virksomhedens eventuelle forventninger til arbejdet fremover.

Bestyrelsen skal inddrages
Hvordan redegørelsen og kommunikationen om samfundsansvar udarbejdes kan ske på flere måder, som angivet i faktaboksen om årsregnskabsloven § 99 a. Dog hersker der ingen tvivl om, at selve redegørelsen betyder, at også bestyrelsen må inddrages i virksomhedens arbejde med CSR og stille sig selv spørgsmål som:

Har vi et klart billede af, hvad virksomheden tager samfundsmæssigt medansvar for, og hvad den har fravalgt?

Er den politik, som virksomheden har i dag om de samfundsmæssige ansvarsemner, gældende for
den danske del af virksomheden, for de udenlandske virksomheder og aktiviteter, for leverandører og forretningspartnere?

Hvad er egentlig samspillet mellem forretning og samfundsansvar i virksomheden? Drejer det sig om risici og risk management og/eller om muligheder og struktureret innovation og forretningsudvikling?

Er vi i dag via den ledelsesinformation, som vi i løbet af året modtager, klædt på til at kunne svare på, hvad virksomheden har opnået i regnskabsåret 2008 som følge af dens arbejder med samfundsansvar, og hvad forventningerne er til 2009?

Har vi i bestyrelsen taget stilling til, med hvilket ambitionsniveau og med hvilken risikoappetit virksomheden skal indlejre de samfundsansvarlige CSR-emner i virksomhedens aktiviteter?

Status om et år
Netop ambitionsniveauet og risikoappetitten må forventes at være på agendaen i mange danske store virksomheder her i foråret 2009. Resultatet af loven kommer om et år fra nu - hvor redegørelserne for 2009 vil løfte sløret for, hvilke af de store danske virksomheder der tager CSR ind i deres forretningsstrategier, og hvad de selv oplever at have fået ud af det rent forretningsmæssigt.

Lovens motiv til være opnået, hvis mange store danske virksomheder konstaterer, at CSR og samfundsansvar har bidraget til en bedre virksomhed med øget værdi og større immateriel goodwill, omend den ikke kan tages med ind direkte i de finansielle bøger i kroner og øre.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025CSR.dk

Med ny standard slår B Corp mange fluer med et smæk

23.05.2025CSR.dk

Supermagter ved skillevej: Kinas CO2-kurve knækker og USA fyrer op i kulkraftværkerne

23.05.2025CSR.dk

Kritik: Overimplementering af EU-regler forsinker dansk elektrificering

23.05.2025CSR.dk

Grøn turisme: Radisson lancerer nye net-zero-hoteller

22.05.2025CSR.dk

Knækbrød, ymerdrys og panko: Salling Group lancerer nye produkter lavet af overskudsbrød

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark

Bureau Veritas
Webinar
CSRD - Deltag i vores webinarer og forstå dine rapporteringskrav

WEBINAR 6: ESRS G1 Forretningsetik & afslutning af serien

Dato

29.05.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S