Danish Crown: "Kampagnen er rimelig robust"
Danish Crown kommer ikke til at trække sin kampagne om klimakontrolleret gris tilbage, selvom de kan risikere at kigge ind i en retssag om samme.
Efter to foreningers ultimatum til Danish Crown, hvor kødgiganten kan vælge mellem at trække sin kampagne tilbage eller vente på et sagsanlæg, ryster virksomheden ikke på hånden. Heller ikke selvom dette ultimatum er blevet fulgt op af, at miljøorganisationen Greenpeace i dag meddelte, at den i den kommende uge vil klage til forbrugervagthunden.
I begge tilfældet handler det om, at 90 pct. af Danish Crowns svinekød sælges med ordet "klimakontrolleret" på emballagen. Greenpeaces klage fokuserer ifølge Børsen Bæredygtig på ordet "kontrol", fordi NGO'en mener, at der ikke reelt er kontrol med klimabelastningen fra svinebedrifterne.
Læs også: Danmarks første klimaretssag på vej
Danish Crowns svar er, i den helt korte udgave, at de ikke mener, at NGO'erne har ret.
Den lidt længere udgave er, at virksomheden ikke har tænkt sig at trække kampagnen tilbage.
“Vi tror på, at vores kampagne er et stærkt program, som bygger på det, vores landmænd gør på gårdene. Det kommer vi til at fortsætte med. Skal noget igennem en retssag, så må vi kigge på det og finde ud af, hvad der er op og ned. Det vigtigste er, at forbrugeren får tydelighed. Jeg synes det er helt fint med kritik. VI bliver kun dygtigere af, at nogen hele tiden presser os. Jeg tror bare, at hvis man ikke anerkender nogens eksistens eller produktion, er det lidt svært,” siger Danish Crowns kommunikationsdirektør, Astrid Gade Nielsen til Børsen Bæredygtig.
Den helt lange udgave fremgår af et interview, Børsen Bæredygtig har lavet med Astrid Gade Nielsen, hvor der spørges til både kontrollen og kampagnen. Det kan læses ved at klikke her.
- EHS