31.05.2021  |  Klima, miljø og energi

Danmarks første klimaretssag på vej

To foreninger har stillet stor dansk virksomhed et ultimatum: Træk jeres påstande om klimavenlige produkter tilbage, eller vi hiver jer i retten.

Klimabevægelsen i Danmark og Dansk Vegetarisk Forening følger nu den globale trend med at bruge retssystemet i kampen for klima og miljø. Foreningerne er gået sammen om at kræve, at slagterikoncernen Danish Crown øjeblikkeligt stopper med at gøre det, foreningerne kalder "greenwashe dansk svinekød med formuleringer, der er groft vildledende".

Leverer Danish Crown ikke på  kravene fra foreninger, har sidstnævnte bedt deres advokater om at rejse en sag i det danske retssystem. Målet er at få nedlagt forbud mod at bruge formuleringer som for eksempel 'Klimakontrolleret gris' og 'Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror'. Desuden vil foreningerne have retten til at pålægge Danish Crown at bruge lige så mange annoncepenge på at "fortælle forbrugerne sandheden, som koncernen har brugt på vildledningen", som foreningerne skriver i deres pressemeddelelse.

"Klimabevægelsen har længe sendt klager til Forbrugerombudsmanden med henblik på at stoppe virksomheder i at markedsføre sig som klimavenlige. Nu tager vi et skridt videre, og vil om nødvendigt stævne Danish Crown, der i særlig grad har lavet store kampagner for at greenwashe deres klimaskadelige produkter" udtaler Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder ved Klimabevægelsen i Danmark, som er en paraplyorganisation for en række klimagrupperinger heriblandt Den Grønne Studenterbevægelse.

En principiel sag
Organisationerne har givet Danish Crown en frist på 6 dage til selv at rette sig efter kravene. Sker det ikke, sendes sagen videre med anmodning om at blive behandlet direkte i Landsretten på grund af sagens principielle karakter:

"Det er første gang, at de danske domstole skal tage stilling til en sag om såkaldt greenwashing, og sagen kommer derfor til at trække en streg i sandet i forhold til, hvornår der er tale om ulovlig greenwashing. Det er min vurdering, at Danish Crown har handlet i strid med markedsføringslovens §5, og derfor bør domstolene nedlægge et forbud mod den ulovlige markedsføring samt pålægge Danish Crown at berigtige deres fejlagtige påstande," siger advokat Marc Malmbak Stounberg fra Sirius Advokater, der fører sagen for de to organisationer. 

Læs også: Historisk dom: Shell skal sætte mere ambitiøse klimamål

Målet for organisationerne er at føre sagen hele vejen igennem retssystemet og få rettens ord for, at Danish Crown har overtrådt markedsføringsloven, og at koncernen pålægges at fortælle sandheden lige så kraftigt, som den har vildledt, altså at bruge præcis lige så mange millioner på at give forbrugerne det sande billede af dansk svinekød. Derfor lancerer organisationerne samtidig en landsdækkende indsamling af midler til at køre sagen for. Målsætningen er 200.000 kroner.

Organisationerne skriver også, at det er vigtigt for dem at slå fast, at man på ingen måde kæmper imod dansk landbrug generelt. Det handler udelukkende om, at de danske forbrugere skal være fuldt informerede om de produkter, man køber og spiser.

"I Den Grønne Studenterbevægelse kæmper vi for et nyt, klimavenligt landbrug. Men det er ikke muligt, så længe at landbrugs- og fødevaregiganter får lov til at bruge mange, mange millioner på at mislede befolkningen til at tro, at deres produkter er klimavenlige," siger Mette Susgaard, der er talsperson for Den Grønne Studenterbevægelse.

- EHS

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere