Danmark halter bagud på gasdrevet transport
Den grønne omstilling bliver en udfordring for den danske transportsektor med de nuværende afgifter på biogas. Samtidig er lande som Sverige og Tyskland langt fremme, når det kommer til gasdrevet transport.
Hvis regeringen skal nå i mål med klimamålsætningen om at reducere CO2-udslippet med 70 procent i 2030, er det vigtigt, at også transportsektoren er med på omstillingen.
Læs også: Transportbranchen beder EU om penge til grøn omstilling
Men omstillingen til biogas-baserede vognparker er for dyr, siger administrerende direktør i KP Logistik, Lars Petersen, til Børsen: "Det er simpelthen for dyrt i Danmark at lave omstillingen. Der er ikke økonomi i det”, siger han.
En vognmand betaler i Danmark 40 procent mere i afgift pr. kørt kilometer, hvis han kører i en gaslastbil frem for en almindelig diesellastbil. Det viser tal fra foreningen Biogasbranchen. Det betyder, at vi er langt bagud i forhold til biogas, hvis man sammenligner med vores nabolande.
I Danmark er afgiften på biogas 4,18 kr. pr. kg. LNG (flydende naturgas), hvor den i Sverige og Tyskland henholdsvis er på 2,09 og 1,34 kr. pr. kg.
Derudover har Sveriges regering vist sin velvilje ved at støtte udbredelsen af gasdrevet transport med 200 mio. svenske kroner, mens Tyskland helt har fritaget deres gaskøretøjer for motorvejsafgifter.
Risikerer diesel-ø
Hos KP Logistik har man omstillet vognparken i selskabets tyske afdeling til gas – der har de i øjeblikket 100 lastbiler, der kører på LNG.
Selvom den gode vilje er der, er det dog ikke en mulighed at omstille den danske vognpark grundet de nuværende økonomiske forhold, forklarer Lars Petersen til Børsen.
Og det gælder ikke kun KP Logistik.
Ifølge Michael Svane, branchedirektør hos DI Transport, ville store dele af den danske transportbranche være villige til at benytte sig af gaslastbiler, hvis afgifterne sænkes.
"Hvis ikke vi får gjort det her, så risikerer Danmark at ende som en diesel-ø. I Sverige og Tyskland er bilerne allerede i drift. Grundlæggende har vi et behov for at være med på den her omstilling, så vi kan bidrage til regeringens målsætning om at reducere CO2 udslippet med 70 procent i 2030", siger han til Børsen.
Læs også: Grønt transportkoncept modtager endnu en pris
Der er i øjeblikket otte tankstationer med flydende gas i Tyskland, 14 i Sverige og 24 i Holland – men endnu ingen i Danmark.
- SMP