Danmark halter bagud på gasdrevet transport

Den grønne omstilling bliver en udfordring for den danske transportsektor med de nuværende afgifter på biogas. Samtidig er lande som Sverige og Tyskland langt fremme, når det kommer til gasdrevet transport.

Omstillingen til grønne vognparker bliver for dyr med danske afgifter, mener Lars Petersen, administrerende direktør i KP Logistik. .

03.12.2019

CSR.dk

Men omstillingen til biogas-baserede vognparker er for dyr, siger administrerende direktør i KP Logistik, Lars Petersen, til Børsen: "Det er simpelthen for dyrt i Danmark at lave omstillingen. Der er ikke økonomi i det”, siger han.

En vognmand betaler i Danmark 40 procent mere i afgift pr. kørt kilometer, hvis han kører i en gaslastbil frem for en almindelig diesellastbil. Det viser tal fra foreningen Biogasbranchen. Det betyder, at vi er langt bagud i forhold til biogas, hvis man sammenligner med vores nabolande.

I Danmark er afgiften på biogas 4,18 kr. pr. kg. LNG (flydende naturgas), hvor den i Sverige og Tyskland henholdsvis er på 2,09 og 1,34 kr. pr. kg.

Derudover har Sveriges regering vist sin velvilje ved at støtte udbredelsen af gasdrevet transport med 200 mio. svenske kroner, mens Tyskland helt har fritaget deres gaskøretøjer for motorvejsafgifter.

Risikerer diesel-ø
Hos KP Logistik har man omstillet vognparken i selskabets tyske afdeling til gas – der har de i øjeblikket 100 lastbiler, der kører på LNG.

Selvom den gode vilje er der, er det dog ikke en mulighed at omstille den danske vognpark grundet de nuværende økonomiske forhold, forklarer Lars Petersen til Børsen.

Og det gælder ikke kun KP Logistik.

Ifølge Michael Svane, branchedirektør hos DI Transport, ville store dele af den danske transportbranche være villige til at benytte sig af gaslastbiler, hvis afgifterne sænkes.

"Hvis ikke vi får gjort det her, så risikerer Danmark at ende som en diesel-ø. I Sverige og Tyskland er bilerne allerede i drift. Grundlæggende har vi et behov for at være med på den her omstilling, så vi kan bidrage til regeringens målsætning om at reducere CO2 udslippet med 70 procent i 2030", siger han til Børsen. 

Læs også: Grønt transportkoncept modtager endnu en pris

Der er i øjeblikket otte tankstationer med flydende gas i Tyskland, 14 i Sverige og 24 i Holland – men endnu ingen i Danmark.

- SMP

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle