Dansk Erhverv og Dansk Industris syn på business casen for CSR

Når Dansk Erhverv og Dansk Industri taler om business casen, taler de om både kommercielle overvejelser, verdensmål og om at kunne svare på spørgsmålet: hvad bidrager du med?

Erik Thomas Johnson er chefkonsulent i DI og involveret i projektet Fra Filantropi til Forretning. Malene Thiele er CSR-chef i Danske Erhverv..

30.09.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Malene Thiele, CSR-chef i Dansk Erhverv

Hvordan ser business casen for CSR ud i dag? Og har den ændret sig i forhold til for 5-10 år siden.
Svaret afhænger i mine øjne af virksomhedens størrelse, herunder de ressourcer, man har allokeret til arbejdet med CSR og graden af modenhed og erfaring. Hvis en virksomhed først for alvor er kommet i gang med at arbejde struktureret med CSR, ansvarlighed eller bæredygtighed inden for de seneste par år, kan jeg fortsat sagtens se for mig, at mulige besparelser, der kan findes via optimering af eksisterende arbejdsgange, udgør business casen for at komme i gang.

Virksomheder, der har arbejdet med dagsordenen igennem nogle år, er for manges vedkommende også nået til at se på virksomhedens produkter/services. Hvad er de afledte brugseffekter ude hos kunderne? Kan der udvikles nye produkter eller services, med en bæredygtighedsprofil, som kan øge loyaliteten hos eksisterende kunder eller tiltrække kunder fra nye segmenter. Her er business casen mere møntet på nysalg og fastholdelse.

En tredje variabel i business casen, som det er mit indtryk at flere er ved få øjnene op for, er rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Krigen om talent er hårdere end nogensinde, og især de unge medarbejdere viser nogle klare præferencer, når det kommer til deres fremtidige arbejdsgiver, som bl.a. går på mangfoldighed, om der f.eks. er tale om en familievenlig arbejdsplads og hele den samlede fortælling om den rolle virksomheden spiller i verden

Du vil kunne finde eksempler på mange former for business cases både på tværs af virksomheder og brancher – og også parallelle spor indenfor den sammen virksomhed.

Hvad er helt afgørende for, at bæredygtighed og samfundsansvar faktisk hjælper forretningen?
Hvis en indsats for øget bæredygtighed skal hjælpe forretningen, er det meget naturligt, at der også tages udgangspunkt i forretningen:  Hvad er det vi lever af? Hvad er de centrale input til vores forretning, og hvordan forventer vi, at priserne og efterspørgslen udvikler sig over tid? Hvilken investering kan vi dermed tillade os, i forhold til et ønsket tidspunkt for break-even?

Et element, som ofte ikke er tilstrækkeligt kvantificérbart til at indgå direkte i business casen, men som stadig er en vigtig overvejelse at have med, handler om, hvad man undgår af omkostninger med sin indsats. Hvad er værdien af en forebyggende indsats? Det kan også være at man med sit CSR-program kan komme på forkant med evt. ny regulering, som kan give et forspring ift. konkurrenterne. Det kan også være at indsatsen medfører nogle dokumentérbare fordele eller besparelser for eksterne parter, som kan gavne virksomheden via et forbedret omdømme, øget goodwill eller samarbejdsklima.

Udover alene at opgøre værdien af sit CSR-arbejde i kroner og ører, så bør man spørge sig selv om den planlagte indsats til fulde matcher forventningerne til virksomheden. Bidrager virksomheden med den indsats til at gøre verden til et bedre eller et værre sted at være? Det er måske nok ikke i denne kurv, jeg ville placere mine æg, når det kommer til at beregne en kælderkold business case, men det er ikke desto mindre et presserende spørgsmål, som man i stigende grad forventes at kunne svare på som virksomhedsleder.

Erik Thomas Johnson, chefkonsulent i Dansk Industri

Hvordan ser business casen for CSR ud i dag?
Topledere i danske virksomheder er blevet mere opmærksomme på CSR som et strategisk værktøj til at udvikle deres forretning, samtidig med at forventningsniveauet på mange markeder – inkl. her i Danmark – er steget. Flere anvender i dag CSR – eller rettere sagt en strategisk tilgang til bæredygtighed – til innovation, skabe nye kommercielle partnerskaber, forstærke kunderelationer, opnå højere medarbejderengagement, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge bundlinjen. Det er en tendens, vi ser i virksomheder af alle størrelser

Business casen kan stadig være svær at etablere, hvis ikke de rigtige basiskompetencer er på plads. Men den overordnede tendens er mod en bredere forståelse af, at bæredygtighed og CSR har kommerciel relevans, fordi der nu er flere eksempler på danske virksomheder, der vinder på at drive en mere bæredygtig forretning. I det hele taget oplever DI at få mange henvendelser om verdensmålene, og hvordan virksomheder kan bruge dem.

Har den ændret sig, siden vi for 5-10 år siden talte meget om, at energibesparelser jo også er penge på bundlinjen?
Det er stadig meget relevant at kigge på bundlinjen, ikke mindst fordi nye teknologier og cirkulære modeller åbner op for nye muligheder. I sidste ende omfatter en grundig væsentlighedsanalyse – som er fundamentet for at anvende CSR eller bæredygtighed strategisk – også bundlinjen.

Hvad er helt afgørende for, at bæredygtighed og samfundsansvar faktisk hjælper forretningen?
I projektet Filantropi til Forretning har vi erfaret, at det er en langsigtet tilgang og et fokus på nogle kernekompetencer, som man kontinuerligt skal dyrke og blive bedre og bedre til. Der er desværre ikke nogen ’quick wins’, som er længerevarende.

Det starter med at kende sit sociale og miljømæssige aftryk. Rigtig mange virksomheder har været gode til at fokusere på to eller tre Verdensmål. Mange af de succeser, vi har set, er også præget af en ambitiøs vision, der beskriver den verden, man gerne vil bidrage til.

Det er også vigtigt at kunne engagere hele virksomheden, og især de kommercielt ansvarlige. For at bæredygtighed kan hjælpe forretningen, kan den ikke være parkeret under en person eller et team, der ikke har indflydelse på forretningsudvikling. Hellere have CSR som et team af eksperter på bæredygtighed, som hjælper kollegaer med at nå de bæredygtighedsmål, som de ejer.

Det er også afgørende, at forretningens bæredygtige ambitioner og visioner bakkes op af en stærk, autentisk topledelse der handler og kommunikerer aktivt og troværdigt om vigtigheden af at være strategisk bæredygtig.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: business casen

Hvad er business casen for CSR i 2019, og hvordan har den ændret sig? Hvad driver egentlig CSR-værket?  

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

08.07.2024Schneider Electric

Sponseret

TALENTPROGRAM for elektriker-lærlinge 2024

05.07.2024CSR.dk

Rapport: Et fokus på medarbejdertrivsel er alfa og omega

02.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Tilmelding til webinar om det kommende NIS 2-direktiv omkring cybersecurity

01.07.2024CSR.dk

Novo Holdings og DLG-koncernen indgår samarbejde om fremme af bæredygtig planteproduktion

28.06.2024CSR.dk

Nyt inspirationskatalog skal hjælpe danske virksomheder i arbejdet med biodiversitet

28.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG-råd skal kortlægge udfordringer og muligheder i bygge- og anlægsbranchen

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet