Dansk søfart vil stadig bruge indisk ophugning
Selvom den norske rederibranche nægter at benytte en række landes ophugningsværfter, vil den danske branche ikke gøre det samme. For det er mere kompliceret end som så, siger branchen.
Den danske skibsbranche kommer ikke til at følge Norges eksempel med en nultolerance over for beaching (ophugning) i Indien, Pakistan og Bangladesh.
Læs også: Norsk rederibranche vil sikre miljø og arbejdsforhold
For det er sværere at se igennem arbejdsforhold end blot at kigge på landegrænser, mener man i Danmarks Rederiforening.
"Vi er enige i, at vi som erhverv hverken kan eller vil acceptere uforsvarlige forhold på ophugningsfaciliteterne. Men for os at se, er billedet mere nuanceret, end at man bare taler geografi," siger underdirektør Maria Bruun Skipper til branchesitet Shippingwatch.dk.
Hun mener, det er mere kompliceret end som så, og at man skal gå ind og se hvert sted for sig og vurdere arbejdsforhold og miljøbelastning på det enkelte værft.
"Bandlysning er forkert"
Den holdning møder begejstring i branchen, hvor blandt andre GMS Leadership erklærer sig enig i den holdning i en pressemeddelelse.
Virksomheden mener nemlig, at det er en noget overfladisk betragtning, og at den i øvrigt heller ikke er i overensstemmelse med Hong Kong-konventionen aftalen om bedre forhold i ophuggerbranchen, der er strandet i FN-regi.
"Det er blevet hentydet i visse artikler at Hongkong-konventionen forbyder beaching og det er forkert. Mange af ophugsværfterne i Alang har gjort store fremskridt for at opfylde kravene i Hongkong-konventionen, så at bandlyse en hel region, uden at bese de individuelle steder, gør intet for at motivere de konkurrerende ophugsværfter i det sydlige Asien for at forbedre deres standarder eller at overbevise myndighederne i regionen om, at de skal ratificere konventionen", skriver GMS' adm. direktør, Anil Sharma.
Læs også: Tvangsarbejde i leverandørkæden kan bekæmpes i skyen
Danmarks Rederiforening påpeger også, at visse værfter har kraner og cementunderlag. Et forhold, som Norsk Rederiforbunds formand Sturla Henriksen mente manglede mange steder, hvorfor arbejdsmiljøet var meget vanskeligt at garantere.
-JPN