Medlemsprofiler Se alle
Rederier
Strategi & ledelse

Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart
Stena Line fortsætter rejsen mod at reducere sine CO2-udledninger. En bæredygtighedsoversigt offentliggjort i sidste uge viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reduktion af CO2 i søfart.
Strategi & ledelse

Danske Rederier vil have flere kvinder ind i branchen
Danske Rederier har præsenteret et nyt initiativ, der skal øge andelen af kvindelige ansatte ombord de danske skibe og i branchen generelt. Det er godt for forretningen, lyder det fra bl.a. Torm og DFDS.
Supply chain

Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier
J. Lauritzen og D.S. Norden gik i 2011 sammen om at udvikle et responsible supply chain-program baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. Det har givet en ny og tillidsbaseret relation til leverandører. Projektet bor nu hos the International Marine Purchasing Association (IMPA), hvor indkøbere og leverandører fra hele rederibranchen deler indsigt og erfaringer.
Klima, miljø og energi

Stena Line vil sejle på træsprit
Der er ikke tale om en ny spritrute, men derimod 25 procent mindre CO2-udledning, når rederiet Stena Line konverterer en af sine færger til at kunne sejle på træsprit.
Klima, miljø og energi

Norsk skibsfart vil være klimaneutral inden 2050
De norske rederier vil gå forrest i kampen mod den globale opvarmning og har sat et mål om at hele flåden skal være klimaneutral inden 2050. Langt fra alle de nødvendige løsninger og teknologier er på plads, men det norske rederiforbund ser forretningsmæssige muligheder i at gå forrest.
Samfund

Mærsk er godt på vej til at udrydde hverdagskorruption
På et enkelt år har Mærsk skåret gevaldigt ned på mængden af faciliteringsbetalinger til lokale toldere og havnemyndigheder verden over. Hos Maersk Line er den såkaldte ’smørelse’ faldet med 87 procent. Indsatsen sker på mange niveauer.
Supply chain

Dansk søfart vil stadig bruge indisk ophugning
Selvom den norske rederibranche nægter at benytte en række landes ophugningsværfter, vil den danske branche ikke gøre det samme. For det er mere kompliceret end som så, siger branchen.
Klima, miljø og energi

Mere kontrol med skibsforurening
En ny kontrolpakke skal fange rederier, der sejler med forurenende olie.