Scandlines færger skal være batteridrevne
Måske kan den første fuldt ud batteridrevne færge snart indsættes mellem Helsingør og Helsingborg.
Rederiet Scandlines har med sin hybridfærge M/F Prinsesse Benedikte, der sejler på ruten mellem Rødby og Puttgarden, fået en så solid erfaring med batteridrift af færger, at rederiet nu er klar til at tage det næste skridt mod emissionsfrie færger.
Ambitionen er inden for et år at indsætte den første færge på ruten Helsingør-Helsingborg, der udelukkende sejler på batterier.
Scandlines tager dog det forbehold for idriftsættelsen, at de lokale myndigheder kan garantere en langsigtet planlægningshorisont og derved rentabilitet i projektet.
Sejler på batteri i en halv time
M/F Prinsesse Benedikte har ifølge Scandlines et hybridsystem, der svarer til 600 hybridbiler. Systemet kan drive det 8,8 tons tunge skib i cirka 30 minutter uden brug af dieselolie. Hybridfærgen kan dermed efter rederiets forventninger reducere CO2-udledningen med op til 15 procent.
Læs også: Containerskibe skal spare på energien
Scandlines vil fra 2013-15 investere knap 190 millioner kroner i miljøteknologi på ruten Rødby-Puttgarden, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
- JKK