Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler
Senere i år vil vognmænd kunne søge om støtte fra to puljer på i alt 425 millioner kroner til køb af nulemissionslastbiler.
Foto: 123rf.com.
Vognmænd kan senere på året søge om støtte til at omstille til nulemissionslastbiler.
Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at afsætte 425 millioner kroner til to puljer, der skal være med til at sikre en grøn omstilling af vejgodstransporten. Det skriver Ritzau.
Ifølge transportminister Thomas Danielsen (V) er der en en meget stor interesse for at omstille til nulemissionslastbiler, herunder primært batteridrevne lastbiler.
”Vi har en opgave foran os, som består i at få omstillet vejgodstransporten til at være mere miljø- og klimavenlig. Og der skubber vi nu på med statslige midler. Vi fremrykker 425 millioner kroner i 2025 og 2026 i form af to puljer, hvor man kan søge om støtte til merprisen f.eks. en batterilastbil,” siger han.
Midlerne kommer fra en tidligere aftale om deludmøntning af Grøn Fond. Her er der i alt er afsat 700 millioner kroner til grøn omstilling og effektiviseringer af vejtransporten fra 2024-2029.
Sidste år blev der udmøntet 75 millioner kroner, som blev søgt inden for få minutter, skriver ministeriet.
Også til infrastruktur
Ud over nulemissionslastbiler kan der også ansøges om midler til at købe "drivmiddelinfrastruktur på depoter samt tilskud til destinationsladning i form af nettilslutning".
”Det betyder helt lavpraktisk, at ud over at kunne søge om penge til at finansiere i hvert fald noget af meromkostningen ved en nulemissionslastbil, så kan man også søge penge til at få sat for eksempel en ladestander op i vognmandens garage,” siger Thomas Danielsen og fortsætter:
”At man kan få det nødvendige ladeanlæg er også en forudsætning for, at man for eksempel kan køre med batterilastbiler. Det er vi også med til at støtte her.”
Det er Vejdirektoratet, der administrerer puljerne på henholdsvis 323 millioner kroner i 2025 og 102 millioner kroner i 2026.
Pengene uddeles efter først til mølle-princippet. Puljen åbner for ansøgninger i efteråret 2025. Én virksomhed kan maksimalt tildeles fire millioner kroner af puljen, fremgår det.
Effektivisering gennem tungere last
Parallelt med de to puljer afsættes der 145 millioner kroner til effektiviseringstiltag fra 2026 til 2029. Det skal ske ved, at lastbilerne får lov til at køre med mere vægt.
”Det slider lidt mere på vejene, og det finansierer vi så med de her penge. Men det gør altså, at den samme motor kan fragte mere gods, og det er godt for både klimaet og vognmandens pengepung,” siger Thomas Danielsen.
Leasingselskaber, som leaser lastbiler ud til vognmændene, kan også lægge en billet ind på at få del i pengene.
Det er regeringspartierne samt SF, De Konservative, De Radikale og Enhedslisten, der står bag aftalen om Grøn Fond
/EHS