Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart
Stena Line fortsætter rejsen mod at reducere sine CO2-udledninger. En bæredygtighedsoversigt offentliggjort i sidste uge viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reduktion af CO2 i søfart.
Stena Line vil lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra inden 2030. Færgen vil have en kapacitet til at sejle cirka 50 sømil udelukkende på batterier. Projektet er et vigtigt skridt på vejen mod at nå CO2-neutralitet i 2050. lllustration: Stena Line..
På trods af en vanskelig situation for færgeindustrien på grund af COVID-19, har rederiet Stena Line fortsat fokus på sine bæredygtige ambitioner. I den netop offentliggjorte bæredygtighedsoversigt ’A Sustainable Journey 2019/2020’ præsenterer Stena Line initiativer, forbedringer og udfordringer inden for bæredygtighedsområdet samt redegør for virksomhedens bæredygtighedsmål.
Læs også: Stena Line offentliggør ny bæredygtighedsanalyse med fokus på FN’s målsætninger
Stena Line rapporterer blandt andet om en reduktion af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på fartøjerne. Nye, større og mere energieffektive fartøjer og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års oversigt.
I løbet af 2019 reducerede Stena Line sine samlede CO2-udledninger med 1,7 procent, svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med 3,6 procent.
Udpluk fra ‘A Sustainable Journey 2019/2020’:
- Reducering af de samlede CO2-udledninger med 1,7 procent såvel som 3,6 procent per ton transporteret gods og personbiler på fartøjerne
- Reducering af næsten al engangsplast ombord på fartøjerne
- Øget mængde af genbrugsmateriale på kontorer, i havne og i terminaler samt genanvendelse af uniformer
- Øget mængde miljømærkede kemikalier og rengøringsmidler. De to nye fartøjer Stena Estrid og Stena Edda er i top med 80 procent miljømærkede produkter
- Øget antal kvinder i ledende positioner. I dag er hver femte leder kvinde (20 procent). Målet er 30 procent i 2022
Fremskridt og fremtidige udfordringer
Færgerederiet har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2008, og har dermed allerede - 10 år på forkant - opfyldt International Maritime Organisations (IMO) internationale mål for reducering af CO2 i søfart.
IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er således en 40 procents reducering af CO2-udledningen fra 2008 til 2030.
Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.
”At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer", siger rederiets bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.
"Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030”, fortsætter han.
Læs også: ForSea hædres med pris for batteridrevne færger
Stena Lines bæredygtighedsstrategi er opdelt i fem fokusområder knyttet til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med ambitiøse mål på hvert fokusområde. Fokusområderne er ligestilling og inklusion, sundhed og trivsel, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og livet i havet.
- HCL