Stena Line er på forkant med den bæredygtige søfart
Stena Line fortsætter rejsen mod at reducere sine CO2-udledninger. En bæredygtighedsoversigt offentliggjort i sidste uge viser, at færgerederiet nu er ti år foran de internationale mål for reduktion af CO2 i søfart.
På trods af en vanskelig situation for færgeindustrien på grund af COVID-19, har rederiet Stena Line fortsat fokus på sine bæredygtige ambitioner. I den netop offentliggjorte bæredygtighedsoversigt ’A Sustainable Journey 2019/2020’ præsenterer Stena Line initiativer, forbedringer og udfordringer inden for bæredygtighedsområdet samt redegør for virksomhedens bæredygtighedsmål.
Læs også: Stena Line offentliggør ny bæredygtighedsanalyse med fokus på FN’s målsætninger
Stena Line rapporterer blandt andet om en reduktion af både de samlede CO2-udledninger samt per transporteret ton ombord på fartøjerne. Nye, større og mere energieffektive fartøjer og brug af kunstig intelligens er nogle af de vigtige foranstaltninger, der bliver fremhævet i dette års oversigt.
I løbet af 2019 reducerede Stena Line sine samlede CO2-udledninger med 1,7 procent, svarende til 24.000 ton CO2 i alt. Samtidig er udledningen af CO2 per transporteret ton faldet med 3,6 procent.
Udpluk fra ‘A Sustainable Journey 2019/2020’:
- Reducering af de samlede CO2-udledninger med 1,7 procent såvel som 3,6 procent per ton transporteret gods og personbiler på fartøjerne
- Reducering af næsten al engangsplast ombord på fartøjerne
- Øget mængde af genbrugsmateriale på kontorer, i havne og i terminaler samt genanvendelse af uniformer
- Øget mængde miljømærkede kemikalier og rengøringsmidler. De to nye fartøjer Stena Estrid og Stena Edda er i top med 80 procent miljømærkede produkter
- Øget antal kvinder i ledende positioner. I dag er hver femte leder kvinde (20 procent). Målet er 30 procent i 2022
Fremskridt og fremtidige udfordringer
Færgerederiet har i alt reduceret CO2-udledningen med mere end 40 procent siden 2008, og har dermed allerede - 10 år på forkant - opfyldt International Maritime Organisations (IMO) internationale mål for reducering af CO2 i søfart.
IMO’s internationale mål for energieffektiv transport er således en 40 procents reducering af CO2-udledningen fra 2008 til 2030.
Den største udfordring for søfart generelt og for Stena Line er at opnå CO2-neutralitet inden 2050 i overensstemmelse med IMO’s internationale mål.
”At reducere vores samlede CO2-udledning er den største udfordring til dato for både Stena Line og søfarten generelt. Vi arbejder parallelt med at reducere vores fartøjers brændstofforbrug og udledning både til vands og i luften, samtidig med at vi undersøger og evaluerer fremtidens brændstoffer", siger rederiets bæredygtighedschef Erik Lewenhaupt.
"Vi har i øjeblikket flere igangværende projekter inden for alternative brændstoffer – både verdens første methanol-drevne færge og et batteriprojekt med formålet om at lancere den fuldt batteridrevne færge Stena Elektra på ruten mellem Frederikshavn og Göteborg inden 2030”, fortsætter han.
Læs også: ForSea hædres med pris for batteridrevne færger
Stena Lines bæredygtighedsstrategi er opdelt i fem fokusområder knyttet til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling med ambitiøse mål på hvert fokusområde. Fokusområderne er ligestilling og inklusion, sundhed og trivsel, bæredygtig energi, ansvarligt forbrug og livet i havet.
- HCL