16.05.2019  |  Klima, miljø og energi

Stena Line offentliggør ny bæredygtighedsanalyse med fokus på FN’s målsætninger

Brændstofbesparende fartøjer med kunstig intelligens, batteridreven sejlads, reduktion af engangsplastik om bord, minimering af ulykkestal blandt besætning og passagerer og flere kvindelige ledere. Det er nogle af punkterne i rederiet Stena Lines bæredygtighedsanalyse for 2018.

Det svenske rederi Stena Line har offentliggjort sin tredje bæredygtighedsanalyse, ”En bæredygtig rejse”, der beskriver initiativerne, forbedringerne og udfordringerne i virksomhedens gods- og passageraktiviteter fra et bæredygtigt perspektiv. Analysen fremhæver også initiativer, som virksomheden har arbejdet på i det forløbne år.

Læs også: Verdens største rederi leverer grønne resultater

”Med størrelse kommer ansvar, og det er vores ambition at forbedre vores aktiviteter hvert år for at blive førende inden for bæredygtig skibsfart”, siger Stena Lines CEO, Niclas Mårtensson, og uddyber:

”I det forløbne år har vi været inde i en spændende udvikling, der går ud på at få kunstig intelligens til at spille sammen med den knowhow, som vores erfarne medarbejdere om bord besidder, samtidig med at vi har haft øget fokus på elektrificering. Vi har fortsat vores indsats for sikkerhed for besætning og passagerer samt lanceret et nyt initiativ for mere mangfoldighed i vores virksomheder”.

Stena Lines bæredygtighedsstrategi er inddelt i fem fokusområder, der er forbundet med fem af FN’s globale mål for bæredygtig udvikling, som er: Ligestilling & inklusion, Sundhed & velvære, Ren energi, Ansvarligt forbrug og Livet under vandet.

Fokusområdernes højdepunkter i 2018
I bæredygtighedsanalysen for 2018 fremhæver Stena Line en række højdepunkter inden for de forskellige fokusområder, som selskabet har sat.

Ligestilling & inklusion

  • Der blev indført et nyt fokusområde i 2018 med et mål om at øge antallet af kvindelige ledere til 30 procent og en nul-tolerance-holdning over for chikane.
  • Der var i 2018 en stigning i antallet af kvindelige ledere fra 16 procent til 19 procent.
  • Stena Line underskrev UK Chamber of Shippings (det britiske søfartskammer) løfte ’Women in Maritime’ og indførte et langsigtet partnerskab med EuroPride.

Sundhed & velvære

  • Sikkerhed var igen det primære fokusområde, og Stena Line kunne vise et fortsat lavt niveau i antallet af ulykker blandt besætning og passagerer samt en teknisk pålidelighed på 99,8 procent i forhold til planlagte afgange.
  • Ni fartøjer blev anerkendt for deres fremragende præstation i sikkerhed og modtog Jones F. Devlin-prisen fra Chamber of Shipping of America (det amerikanske søfartskammer).

Ren energi

  • I løbet af 2018 udstyrede Stena Line det første fartøj, Stena Scandinavica på Göteborg-Kiel-ruten, med kunstig intelligens (Al) for at hjælpe kaptajnerne og officererne med at spare brændstof og reducere emissionerne på fartøjet. Rederiet betragter projektet som en succes, og vil lancere det i hele flåden, med en forventning til, at AI-assistenten yde et vigtigt bidrag til Stena Lines mål om årligt at reducere brændstofforbruget med 2,5 procent per sømil.
  • Det første batterihybridprojekt blev lanceret med en 1 MWh batteriinstallation ombord på Stena Jutlandica på ruten Göteborg-Frederikshavn.
  • Selskabet tilsluttede sin 14. skib til 'grønne' landstrømsanlæg i havnen i Oslo. I alt 37 procent af flåden og 20 procent af terminalerne er nu udstyret med landstrømsanlæg, hvilket sparer 14.000 ton CO2 om året.

Ansvarligt forbrug

  • Stena Line har sat sig et mål om at reducere brugen af engangsplastik om bord. I 2018 har virksomheden opnået forbedringer inden for dette område og har reduceret brugen af engangsplast om bord med næsten 90 procent i nogle af forretningsområderne.
  • Et andet mål er at forbedre mængden af genanvendt affald. Genanvendelse i havnene er øget, og i alt 77 procent af den samlede affaldsmængde er nu genanvendt materiale eller genanvendt energi.

Livet under vandet

  • I løbet af 2017/2018 fordoblede Stena Line brugen af miljømærkede rengøringsmidler i passager- og køkkenområderne til 60 procent.
  • Stena Line afprøver flere initiativer til sikring af renere skibsbundsmaling, såsom ultralydstransducere, siliciumbaseret maling og det innovative biologiske bekæmpelsesmiddel Selektope, som blev malet på den nybyggede Stena Estrid i 2018.

Branchen udfordres på brændstof
Erik Lewenhaupt, der er Head of Sustainability hos Stena Line, er glad for de fremskridt rederiet har opnået inden for dets fokusområder.

”Vi har mere end 5.500 medarbejdere, som alle yder store og små bidrag til vores bæredygtighedsmål, og det er dejligt at se, at vi gør gode fremskridt på mange områder, samtidig med at vi opretholder en sikker og effektiv drift", siger han.

Søfartsindustrien er blandt de største klimasyndere, når det kommer til kulstofudledning og det er en stor udfordring, mener han:

”Vores branche har en stor udfordring med vores fossile afhængighed, og vores samlede kulstofemissioner steg på linje med godsmængderne, så vi har mere at gøre på dette område. De initiativer, der er startet inden for elektrificering, er relativt nye for vores branche, men de er ekstremt vigtige fremadrettet, samtidig med at vi gradvist går over til lavemissionsdrift”.

Læs også: Færger på batteri mellem Helsingør og Helsingborg

Udover Stena Lines passagerruter sejler rederiet også med en del gods.

- SDN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere