Grøn landstrøm omsider på vej til krydstogtskibene i København

Efter længere tids tilløb har Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har indgået samarbejde om bl.a. at få etableret landstrøm i Nordhavn, der kan begrænse den massive forurening fra skibene. Industrien vil i det hele taget være mere bæredygtig, lyder det fra Cruise Baltic.

Årligt anløber hundredvis af krydstogtskibe Københavns havn, størstedelen ved den nye terminal i Nordhavn. Det er her et nyt partnerskab vil etablere et landstrømsanlæg i 2021, som skal levere strøm til skibene, så de kan slukke for dieselmotorerne mens de ligger til kaj. Foto: CMP.

09.05.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

En af de mest oplagte løsninger på problemet vil være at etablere et landstrømsanlæg, der kan forsyne skibene med strøm fra elnettet, der, selvom det stadig er delvist baseret på fossile kilder, må betegnes som en grønnere kilde end skibenes egne dieselmotorer.

Etableringen af et sådant anlæg har imidlertid ladet vente på sig af flere årsager. Dels viste beregninger foretaget af energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi, i 2014, at prisen ville løbe op i 200 mio. kr., skriver Ingeniøren, ligesom den smalle Langeliniekaj ifølge samme medie kan blive en barriere, og derudover er afgifterne en udfordring.

Det påpeger Dansk Energis viceadm. direktør, Anders Stouge, som generelt mener at Danmark er bagud på området sammenlignet med eksempelvis Oslo, der åbnede sit landstrømsanlæg i starten af året, og som bl.a. DFDS-færgen Pearl Seaways er ombygget til at kunne bruge.

”Vi skal have gang i investeringerne, så den næste regering bør arbejde for, at afgiftsspørgsmålet bliver løst med en længere tidshorisont”, siger Anders Stouge og understreger, at der på grund af de store investeringer bør være klarhed om rammerne flere år frem i tiden.

Den ene af Oslo-bådene, Pearl Seaways, blev i starten af 2019 ombygget til at kunne modtage landstrøm fra det nye anlæg i den norske hovedstad. Søsterskibet Crown Seaways skal igennem samme proces i januar 2020. Foto: DFDS.

Landstrøm i Nordhavn i 2021
Nu er der dog udvikling på området. Et partnerskab bestående af Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har således indgået samarbejde om at få flere grønne løsninger i Københavns Havn og begrænse udledningen fra krydstogtskibene.

Første skridt er projektering af netop et landstrømsanlæg i Nordhavn, og parterne har hver givet 1,5 millioner kroner til planlægningsfasen med et mål om at have anlægget klar i 2021. Københavns kommune har desuden afsat en million kroner til at finde en model for landstrøm på Langelinie samt en million kroner til et nordisk samarbejde om at få landstrøm i havne i Østersøregionen. 

Det ser man som et naturligt skridt på rådhuset, hvor overborgmester Frank Jensen, der har ren luft i byen som en af sine mærkesager, gennem et stykke tid har efterlyst en sådan løsning.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

”Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk”, siger han om aftalen.

Udover landstrømsprojekterne skal samarbejdet også undersøge, hvordan udledningen fra kanalrundfartsbåde kan reduceres, og så er en del af kommunens bevilling til landstrøm desuden øremærket et samarbejde med de øvrige store havnebyer i Norden. 

Her er rationalet, at hvis flere havne i regionen tilbyder landstrøm, vil det tiltrække de skibe, der kan bruge landstrøm. Det håber man på sigt kan gøre Østersøregionen til den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden.

Manifest for bæredygtig krydstogtindustri i Østersøregionen
Det var med den vision for øje, at over 160 repræsentanter fra den internationale krydstogtindustri i tirsdags, d. 7. maj, var samlet på Langelinie Pavillonen i København.

Krydstogtindustrien skal være mere bæredygtig. Det var der enighed om på krydstogtkonferencen i København den 7. maj. Fra venstre: Vice President Maritime for CLIA Europe, Tor Christian Sletner, Manager for Cruise and Ferry hos Ports of Stockholm, Stefan Scheja, direktør for Cruise Baltic, Claus Bødker, overborgmester for København, Frank Jensen, bestyrelsesformand for Cruise Europe, Michael McCarthy, CEO for Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, og CEO for Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap. Foto: Cruise Baltic.

Her blev samtlige 29 deltagende destinationer, som er fordelt i otte lande, enige om at skrive under på et nyt manifest, Cruise Baltic Sustainability Manifesto, ’der har skarpt fokus på nedbringelse af luftforurening og trængsel i Østersøregionens havne og byer’, som det hedder.

Konferencen, der var et samarbejde mellem Cruise Baltic, Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet, præsenterede en række anbefalinger og teknologiske løsninger, herunder landstrøm, der kan bidrage til indfrielse af de grønne mål for Østersøens krydstogtdestinationer. Og det er der brug for, mener man.

”Det er en forudsætning for arbejdet med den grønne omstilling i krydstogtbranchen, at der er enighed om, at både byer, havne og rederier yder den nødvendige indsats. Derfor er det et afgørende skridt mod en mere bæredygtig fremtid, vi nu har taget, og det er fantastisk at opleve så stor opbakning og motivation på tværs af hele branchen”, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

”Ingen er mere interesseret i at komme miljøproblematikkerne til livs, end krydstogtindustrien selv. Konferencen markerede begyndelsen på en grønnere fremtid og et stærkt, globalt samarbejde. Nu vender vi alle sammen hjem for at eksekvere på de mål, vi har sat”, tilføjer han.

Konferencen markerede startskuddet til Miljø- og Fødevareministeriets internationale projekt om mindre luftforurening ved kajen fra krydstogtskibe i Østersøregionen. Projektet løber fra 2019 til og med 2022, og hos CMP øjner man potentialet i at få etableret landstrøm.

”Havnene har stort fokus på bæredygtig krydstogtturisme, og vi ser samarbejdet som en god mulighed for at styrke indsatsen. Landstrøm er en af flere muligheder for at sikre en bæredygtig havn nu og fremadrettet. I tæt dialog med branchen søger CMP løbende at finde de bedst mulige løsninger på samvirket mellem borgere og krydstogtskibe, så en reel forbedring kan opleves”, siger adm. direktør Barbara Scheel Agersnap.

Også i Aarhus er der bevægelse i retning af landstrøm:

”Tidligere har det ikke været attraktivt, fordi der ikke har været så mange skibe, som kunne koble sig på et landstrømsanlæg. Men nu synes jeg, at vi står i en situation, hvor vi skal undersøge det igen. Og det er vi faktisk allerede i gang med”, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen fra Aarhus Havn til TV2 Østjylland.

Om landstrømsprojektet i København

Københavns Kommune har afsat i alt 3,5 mio. kr. til projektering af landstrømanlæg ved Oceankaj i Nordhavn, til nordisk samarbejde for etablering af landstrøm til krydstogtskibe samt til at finde en model for etablering af landstrømanlæg ved Langelinie. Heraf er 1,5 mio. kr. øremærket til projektering af landstrøm i Nordhavn.

By & Havn har afsat i alt 1,5 mio. kr. til Partnerskab om grønne løsninger i havnedriften.

CMP har afsat 1,5 mio. kr. til Miljøforbedring for krydstogtskibe samt 1,5 mio. kr. til Innovationsprojekt om at reducere emissioner fra krydstogtskibe.

Samarbejdet skal i første omgang se nærmere på disse områder:

  • Projektering m.v. af et landstrømanlæg til krydstogtskibe i Nordhavn (CMP)
  • Forslag til, hvordan der kan etableres landstrømanlæg på Langelinie (By & Havn)
  • Internationalt samarbejde om landstrøm til krydstogtskibe (Københavns Kommune)
  • Reduktion i emissioner fra kanalrundfartsbådene, herunder besejllingsaftaler (By & Havn)

Kilde: By & Havn

Globalt fokus på alternative brændstoffer i havnene
Forureningen fra de dokkede skibe er også på radaren internationalt. Organisationen International Association of Ports and Harbors (IAPH) har netop afholdt sin årskonference, og her var skibenes udledninger i klodens havne blandt punkterne på dagsordenen.

Med udgangspunkt i bl.a. Verdensmål 13 om handling på klimaområdet, understregede IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vigtigheden af samarbejde mellem havnene og shippingindustrien for at bidrage til en bæredygtig udvikling.

”Skibe bruger omkring 15 procent af deres brændstof mens de ligger til kaj. Derfor er det afgørende at havnene leverer den nødvendige infrastruktur til at forsyne skibene med alternative brændstoffer, hvis vi skal leve op til de ambitiøse drivhusgasudledningsmål”, sagde han.

Læs også: CO2-neutrale havnebusser på vej til København

IAPH skabte sidste år World Ports Sustainability Program, som skal understøtte integrationen af Verdensmålene i havnenes drift. Ifølge IAPH’s direktør, Patrick Verhoeven, har det resulteret i en stribe ”fine eksempler på, at havne har taget deres egne initiativer omkring SDG’erne”, som man ser frem til at forvandle til ”praktisk og konkret vejledning, til gavn for både havnene og de lokalsamfund, de tjener.”

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024Slow A/S

Sponseret

Hvorfor kalder vi kaffe for "Java"? Og andre sjove kælenavne

20.12.2024CSR.dk

Realdania bag ny indsats for cirkulært byggeri i Danmark

19.12.2024CSR.dk

Nyt studie belyser sociale mediers miljøbelastning

19.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea er kåret til europæisk klimaleder for tredje år i træk

19.12.2024SustainBusiness

Sponseret

Et kig ud i fremtiden med Sebastian Mernild

19.12.2024Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Bønner fra kaffens verden

18.12.2024CSR.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

17.12.2024CSR.dk

’Verdens Bedste Indkøber 2024’ er hædret for sit fokus på bæredygtighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams