Grøn landstrøm omsider på vej til krydstogtskibene i København

Efter længere tids tilløb har Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har indgået samarbejde om bl.a. at få etableret landstrøm i Nordhavn, der kan begrænse den massive forurening fra skibene. Industrien vil i det hele taget være mere bæredygtig, lyder det fra Cruise Baltic.

Årligt anløber hundredvis af krydstogtskibe Københavns havn, størstedelen ved den nye terminal i Nordhavn. Det er her et nyt partnerskab vil etablere et landstrømsanlæg i 2021, som skal levere strøm til skibene, så de kan slukke for dieselmotorerne mens de ligger til kaj. Foto: CMP.

09.05.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

En af de mest oplagte løsninger på problemet vil være at etablere et landstrømsanlæg, der kan forsyne skibene med strøm fra elnettet, der, selvom det stadig er delvist baseret på fossile kilder, må betegnes som en grønnere kilde end skibenes egne dieselmotorer.

Etableringen af et sådant anlæg har imidlertid ladet vente på sig af flere årsager. Dels viste beregninger foretaget af energiselskabernes interesseorganisation, Dansk Energi, i 2014, at prisen ville løbe op i 200 mio. kr., skriver Ingeniøren, ligesom den smalle Langeliniekaj ifølge samme medie kan blive en barriere, og derudover er afgifterne en udfordring.

Det påpeger Dansk Energis viceadm. direktør, Anders Stouge, som generelt mener at Danmark er bagud på området sammenlignet med eksempelvis Oslo, der åbnede sit landstrømsanlæg i starten af året, og som bl.a. DFDS-færgen Pearl Seaways er ombygget til at kunne bruge.

”Vi skal have gang i investeringerne, så den næste regering bør arbejde for, at afgiftsspørgsmålet bliver løst med en længere tidshorisont”, siger Anders Stouge og understreger, at der på grund af de store investeringer bør være klarhed om rammerne flere år frem i tiden.

Den ene af Oslo-bådene, Pearl Seaways, blev i starten af 2019 ombygget til at kunne modtage landstrøm fra det nye anlæg i den norske hovedstad. Søsterskibet Crown Seaways skal igennem samme proces i januar 2020. Foto: DFDS.

Landstrøm i Nordhavn i 2021
Nu er der dog udvikling på området. Et partnerskab bestående af Københavns Kommune, Copenhagen Malmö Port og By & Havn har således indgået samarbejde om at få flere grønne løsninger i Københavns Havn og begrænse udledningen fra krydstogtskibene.

Første skridt er projektering af netop et landstrømsanlæg i Nordhavn, og parterne har hver givet 1,5 millioner kroner til planlægningsfasen med et mål om at have anlægget klar i 2021. Københavns kommune har desuden afsat en million kroner til at finde en model for landstrøm på Langelinie samt en million kroner til et nordisk samarbejde om at få landstrøm i havne i Østersøregionen. 

Det ser man som et naturligt skridt på rådhuset, hvor overborgmester Frank Jensen, der har ren luft i byen som en af sine mærkesager, gennem et stykke tid har efterlyst en sådan løsning.

Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

”Københavnerne, også dem der bor tæt på havnen, har krav på at kunne trække vejret frit, uden at frygte for deres helbred. Derfor tager vi nu sammen de afgørende skridt for at etablere landstrøm i Nordhavn og for at finde en model, så vi også får landstrøm på Langelinie. Målet er, at vi får reduceret den udledning fra krydstogtsskibene drastisk”, siger han om aftalen.

Udover landstrømsprojekterne skal samarbejdet også undersøge, hvordan udledningen fra kanalrundfartsbåde kan reduceres, og så er en del af kommunens bevilling til landstrøm desuden øremærket et samarbejde med de øvrige store havnebyer i Norden. 

Her er rationalet, at hvis flere havne i regionen tilbyder landstrøm, vil det tiltrække de skibe, der kan bruge landstrøm. Det håber man på sigt kan gøre Østersøregionen til den mest bæredygtige krydstogtdestination i verden.

Manifest for bæredygtig krydstogtindustri i Østersøregionen
Det var med den vision for øje, at over 160 repræsentanter fra den internationale krydstogtindustri i tirsdags, d. 7. maj, var samlet på Langelinie Pavillonen i København.

Krydstogtindustrien skal være mere bæredygtig. Det var der enighed om på krydstogtkonferencen i København den 7. maj. Fra venstre: Vice President Maritime for CLIA Europe, Tor Christian Sletner, Manager for Cruise and Ferry hos Ports of Stockholm, Stefan Scheja, direktør for Cruise Baltic, Claus Bødker, overborgmester for København, Frank Jensen, bestyrelsesformand for Cruise Europe, Michael McCarthy, CEO for Wonderful Copenhagen, Mikkel Aarø-Hansen, og CEO for Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap. Foto: Cruise Baltic.

Her blev samtlige 29 deltagende destinationer, som er fordelt i otte lande, enige om at skrive under på et nyt manifest, Cruise Baltic Sustainability Manifesto, ’der har skarpt fokus på nedbringelse af luftforurening og trængsel i Østersøregionens havne og byer’, som det hedder.

Konferencen, der var et samarbejde mellem Cruise Baltic, Copenhagen Malmö Port (CMP), Københavns Kommune og Miljø- og Fødevareministeriet, præsenterede en række anbefalinger og teknologiske løsninger, herunder landstrøm, der kan bidrage til indfrielse af de grønne mål for Østersøens krydstogtdestinationer. Og det er der brug for, mener man.

”Det er en forudsætning for arbejdet med den grønne omstilling i krydstogtbranchen, at der er enighed om, at både byer, havne og rederier yder den nødvendige indsats. Derfor er det et afgørende skridt mod en mere bæredygtig fremtid, vi nu har taget, og det er fantastisk at opleve så stor opbakning og motivation på tværs af hele branchen”, siger direktør i Cruise Baltic, Claus Bødker.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

”Ingen er mere interesseret i at komme miljøproblematikkerne til livs, end krydstogtindustrien selv. Konferencen markerede begyndelsen på en grønnere fremtid og et stærkt, globalt samarbejde. Nu vender vi alle sammen hjem for at eksekvere på de mål, vi har sat”, tilføjer han.

Konferencen markerede startskuddet til Miljø- og Fødevareministeriets internationale projekt om mindre luftforurening ved kajen fra krydstogtskibe i Østersøregionen. Projektet løber fra 2019 til og med 2022, og hos CMP øjner man potentialet i at få etableret landstrøm.

”Havnene har stort fokus på bæredygtig krydstogtturisme, og vi ser samarbejdet som en god mulighed for at styrke indsatsen. Landstrøm er en af flere muligheder for at sikre en bæredygtig havn nu og fremadrettet. I tæt dialog med branchen søger CMP løbende at finde de bedst mulige løsninger på samvirket mellem borgere og krydstogtskibe, så en reel forbedring kan opleves”, siger adm. direktør Barbara Scheel Agersnap.

Også i Aarhus er der bevægelse i retning af landstrøm:

”Tidligere har det ikke været attraktivt, fordi der ikke har været så mange skibe, som kunne koble sig på et landstrømsanlæg. Men nu synes jeg, at vi står i en situation, hvor vi skal undersøge det igen. Og det er vi faktisk allerede i gang med”, siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen fra Aarhus Havn til TV2 Østjylland.

Om landstrømsprojektet i København

Københavns Kommune har afsat i alt 3,5 mio. kr. til projektering af landstrømanlæg ved Oceankaj i Nordhavn, til nordisk samarbejde for etablering af landstrøm til krydstogtskibe samt til at finde en model for etablering af landstrømanlæg ved Langelinie. Heraf er 1,5 mio. kr. øremærket til projektering af landstrøm i Nordhavn.

By & Havn har afsat i alt 1,5 mio. kr. til Partnerskab om grønne løsninger i havnedriften.

CMP har afsat 1,5 mio. kr. til Miljøforbedring for krydstogtskibe samt 1,5 mio. kr. til Innovationsprojekt om at reducere emissioner fra krydstogtskibe.

Samarbejdet skal i første omgang se nærmere på disse områder:

  • Projektering m.v. af et landstrømanlæg til krydstogtskibe i Nordhavn (CMP)
  • Forslag til, hvordan der kan etableres landstrømanlæg på Langelinie (By & Havn)
  • Internationalt samarbejde om landstrøm til krydstogtskibe (Københavns Kommune)
  • Reduktion i emissioner fra kanalrundfartsbådene, herunder besejllingsaftaler (By & Havn)

Kilde: By & Havn

Globalt fokus på alternative brændstoffer i havnene
Forureningen fra de dokkede skibe er også på radaren internationalt. Organisationen International Association of Ports and Harbors (IAPH) har netop afholdt sin årskonference, og her var skibenes udledninger i klodens havne blandt punkterne på dagsordenen.

Med udgangspunkt i bl.a. Verdensmål 13 om handling på klimaområdet, understregede IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, vigtigheden af samarbejde mellem havnene og shippingindustrien for at bidrage til en bæredygtig udvikling.

”Skibe bruger omkring 15 procent af deres brændstof mens de ligger til kaj. Derfor er det afgørende at havnene leverer den nødvendige infrastruktur til at forsyne skibene med alternative brændstoffer, hvis vi skal leve op til de ambitiøse drivhusgasudledningsmål”, sagde han.

Læs også: CO2-neutrale havnebusser på vej til København

IAPH skabte sidste år World Ports Sustainability Program, som skal understøtte integrationen af Verdensmålene i havnenes drift. Ifølge IAPH’s direktør, Patrick Verhoeven, har det resulteret i en stribe ”fine eksempler på, at havne har taget deres egne initiativer omkring SDG’erne”, som man ser frem til at forvandle til ”praktisk og konkret vejledning, til gavn for både havnene og de lokalsamfund, de tjener.”

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Ubehandlet jord, harpet muldjord, FFL-jord eller Allétræsmuld?

SUSTAINX ApS

Sponseret

Gap-analysen: Et vigtigt skridt mod CSRD-rapporteringen

Relateret indhold

21.11.2024CSR.dk

Nyt projekt vil kortlægge plastforurening

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

20.11.2024CSR.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024CSR.dk

Politisk tøven koster virksomheder og Europa dyrt

19.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået

18.11.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter

18.11.2024CSR.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

Hvad rører sig på ESG-området ude i virksomhederne?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

06.11.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Efterår 24 i København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

12.11.2024

Tid

09:00

Sted

Tivoli Hotel og Congress Center, Arni Magnussons Gade 2 1577 København V