Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Lave grænser for svovl i brændstoffet, decarbonisering og ansvarlig håndtering af ballastvand. De miljørelaterede emner er rykket øverst op på dagsordenen i den globale shippingindustri, hvilket næste uges SMM-messe illustrerer.

31.08.2018

CSR.dk

Men længe inden da er der andre målsætninger, som skibsoperatører er nødt til at forholde sig til, skriver Maritime Professionals. Allerede fra 2020 skal alle oceangående skibe benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl.

Ifølge et estimat fra klassificeringsorganisationen DNV GL vil op mod 70.000 fartøjer blive ramt af de nye regler, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis fremdriftsteknologier og systemer til rensning af udstødningsgasser.

Maersk på forkant med krav
Her er flydende naturgas (LNG) genstand for en del opmærksomhed, da det generelt bliver set som den ideelle overgangsteknologi til nuludlednings-shipping. Færger og andre passagerskibe har eksperimenteret med teknologien i en del år, og på det seneste er containerskibsbranchen også kommet med på bølgen.

Derudover er infrastrukturen til optankning (bunkering) også ved at tage form, ligesom flere løsninger viser, at LNG også kan være en god metode til at levere strøm til skibe mens de er i havn, hvilket ellers har givet udfordringer i årevis.

Maersk er et af de selskaber, der forsøger at komme på forkant med 0,5 procents kravet. Den danske shippinggigant har således startet et samarbejde med Royal Vopak omkring et anlæg i hollandske Rotterdam, der kan forsyne Maersks skibe med brændstof, der lever op til kravet.

Et andet emne, som vil kræve ekstra investeringer for rederier og andre skibsejere, er den IMO-konvention om ansvarlig håndtering af ballastvand, der trådte i kraft sidste år, og som pålægger alle ejere at installere passende systemer på deres fartøjer. Ifølge eksperter vil den enorme efterspørgsel på denne type systemer potentielt kunne føre til leveringsproblemer på mellemlangt sigt.

Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden

Et af de steder, hvor skibsindustriens interesse for bæredygtighed skinner igennem, er på årets udgave af den internationale shippingmesse SMM, der løber af stablen i Hamborg i næste uge. Bæredygtighed vil således være et af de gennemgående temaer på messen, og nye udfordringer på grund af hårdere miljøkrav vil blive berørt i flere debatter, ligesom kravene til sejlads i følsomme områder som Arktis er et diskussionsemne.

SMM 2018 finder sted fra d. 4. til den 7. september, hvor omring 2.300 udstillere forventes at tiltrække ca. 50.000 besøgende, igen med støtte fra den tyske kansler Angela Merkel.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Nyt EUDR-forslag i 11. time: EU varsler lettelser for virksomheder – men usikkerheden vokser

29.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh har skabt udendørspotter, der kan stå ude hele året rundt

29.10.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Mad & drikke som strategisk bæredygtighedsværktøj på møder og konferencer

28.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

28.10.2025CSR.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

27.10.2025CSR.dk

Flere klimaskader og stigende bekymring men ingen samlet plan i sigte

27.10.2025CSRD+CO

Sponseret

Solceller er et effektivt ESG-greb

27.10.2025Klimaklar

Sponseret

Lær at bruge Klimakompasset med et gratis læringsforløb - og tag ejerskab over jeres CO2-data

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Integrating Data into Business Strategy

This webinar will help businesses to value Scope 3 beyond compliance and regulatory needs and begin to recognise it as a source of value creation within their low-carbon transition. It will provide an overview of how leading businesses have elevated Scope 3 data into strategic decision-making for the whole business, through demonstrating the business case to key functions, and assessing the impacts of emissions reduction activities against relevant KPIs.

Dato

30.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom