Hurtigruten investerer over fem milliarder kroner i grøn teknologi

Det norske krydstogtrederi Hurtigruten undersøger, hvordan de kan udskifte konventionelle brændsler med batteri og biobrændsel med en investering på godt 5,5 milliarder danske kroner.

Rederiet Hurtigruten vil være helt udledningsfri og investerer derfor knap 5,5 milliarder kroner i grøn teknologi. Foto: Hurtigruten.

20.11.2018

CSR.dk

Hurtigruten, der er et norsk krydstogtrederi, vil udskifte diesel med batterier og biobrændsel. Investeringen i den grønne teknologi løber op i omtrent 5,5 milliarder danske kroner.

Læs også: EasyJet samrbejde kan sikrer eldrevne flyruter

Det nye brændsel skal bestå af en kombination af flydende naturgas (LNG) og flydende biogas, et klimavenligt brændstof som bl.a. bliver fremstillet af affald og biprodukter fra fiskeopdræt, skov- og landbrug.

"Biogas er det mest miljøvenlige brændstof, der findes i dag. Mens de fleste af vores konkurrenter fortsat sejler på billig, forurenende tung olie, vil vores skibe bogstaveligt talt blive drevet af naturen", lyder det fra koncernchef Daniel Skjeldam.

Hurtigruten bliver dermed det første rederi i verden, som bruger biogas i så stor en skala.

"Vores mål er at sejle helt udledningsfrit. Men vi har brug for mere norsk innovation for at møde en fossilfri fremtid. Vi har brug for en hårdere satsning, flere producenter og ikke mindst flere, som vil bruge miljøvenligt biobrændstof", forklarer Daniel Skjeldam.

”Norge er en stormagt inden for fiskeri, opdrætning og skovbrug. Affaldsstofferne fra disse industrier giver Norge en unik mulighed for at blive verdensførende inden for biogas. Det kan skabe store værdier og nye arbejdspladser, samtidig med at det hjælper Norge med at nå klimamålene”, fortsætter han.

Bæredygtige fremtidsplaner
De planlagte investeringer kommer i puljer frem mod 2021, og koncernchefen fortæller, at det kun er begyndelsen.

I sommer droppede Hurtigruten engangsplastikservice ombord på skibene. Derudover kommer rederiet med en række tiltag for 2019, som inkluderer verdens første hybriddrevne krydstogtskib samt udskiftningen af dieselmotor til fordel for batteripakker.

Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

Rederiet planlægger at mindst seks af deres skibe skal sejle på blandingen af biogas og LNG inden 2021.

- SDN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle