Hurtigruten investerer over fem milliarder kroner i grøn teknologi
Det norske krydstogtrederi Hurtigruten undersøger, hvordan de kan udskifte konventionelle brændsler med batteri og biobrændsel med en investering på godt 5,5 milliarder danske kroner.
Hurtigruten, der er et norsk krydstogtrederi, vil udskifte diesel med batterier og biobrændsel. Investeringen i den grønne teknologi løber op i omtrent 5,5 milliarder danske kroner.
Det nye brændsel skal bestå af en kombination af flydende naturgas (LNG) og flydende biogas, et klimavenligt brændstof som bl.a. bliver fremstillet af affald og biprodukter fra fiskeopdræt, skov- og landbrug.
"Biogas er det mest miljøvenlige brændstof, der findes i dag. Mens de fleste af vores konkurrenter fortsat sejler på billig, forurenende tung olie, vil vores skibe bogstaveligt talt blive drevet af naturen", lyder det fra koncernchef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten bliver dermed det første rederi i verden, som bruger biogas i så stor en skala.
"Vores mål er at sejle helt udledningsfrit. Men vi har brug for mere norsk innovation for at møde en fossilfri fremtid. Vi har brug for en hårdere satsning, flere producenter og ikke mindst flere, som vil bruge miljøvenligt biobrændstof", forklarer Daniel Skjeldam.
”Norge er en stormagt inden for fiskeri, opdrætning og skovbrug. Affaldsstofferne fra disse industrier giver Norge en unik mulighed for at blive verdensførende inden for biogas. Det kan skabe store værdier og nye arbejdspladser, samtidig med at det hjælper Norge med at nå klimamålene”, fortsætter han.
Bæredygtige fremtidsplaner
De planlagte investeringer kommer i puljer frem mod 2021, og koncernchefen fortæller, at det kun er begyndelsen.
I sommer droppede Hurtigruten engangsplastikservice ombord på skibene. Derudover kommer rederiet med en række tiltag for 2019, som inkluderer verdens første hybriddrevne krydstogtskib samt udskiftningen af dieselmotor til fordel for batteripakker.
Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping
Rederiet planlægger at mindst seks af deres skibe skal sejle på blandingen af biogas og LNG inden 2021.
- SDN