20.11.2018 | Klima, miljø og energi
Hurtigruten investerer over fem milliarder kroner i grøn teknologi
Det norske krydstogtrederi Hurtigruten undersøger, hvordan de kan udskifte konventionelle brændsler med batteri og biobrændsel med en investering på godt 5,5 milliarder danske kroner.
Rederiet Hurtigruten vil være helt udledningsfri og investerer derfor knap 5,5 milliarder kroner i grøn teknologi. Foto: Hurtigruten
Hurtigruten, der er et norsk krydstogtrederi, vil udskifte diesel med batterier og biobrændsel. Investeringen i den grønne teknologi løber op i omtrent 5,5 milliarder danske kroner.
Læs også: EasyJet samrbejde kan sikrer eldrevne flyruter
Det nye brændsel skal bestå af en kombination af flydende naturgas (LNG) og flydende biogas, et klimavenligt brændstof som bl.a. bliver fremstillet af affald og biprodukter fra fiskeopdræt, skov- og landbrug.
"Biogas er det mest miljøvenlige brændstof, der findes i dag. Mens de fleste af vores konkurrenter fortsat sejler på billig, forurenende tung olie, vil vores skibe bogstaveligt talt blive drevet af naturen", lyder det fra koncernchef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten bliver dermed det første rederi i verden, som bruger biogas i så stor en skala.
"Vores mål er at sejle helt udledningsfrit. Men vi har brug for mere norsk innovation for at møde en fossilfri fremtid. Vi har brug for en hårdere satsning, flere producenter og ikke mindst flere, som vil bruge miljøvenligt biobrændstof", forklarer Daniel Skjeldam.
”Norge er en stormagt inden for fiskeri, opdrætning og skovbrug. Affaldsstofferne fra disse industrier giver Norge en unik mulighed for at blive verdensførende inden for biogas. Det kan skabe store værdier og nye arbejdspladser, samtidig med at det hjælper Norge med at nå klimamålene”, fortsætter han.
Bæredygtige fremtidsplaner
De planlagte investeringer kommer i puljer frem mod 2021, og koncernchefen fortæller, at det kun er begyndelsen.
I sommer droppede Hurtigruten engangsplastikservice ombord på skibene. Derudover kommer rederiet med en række tiltag for 2019, som inkluderer verdens første hybriddrevne krydstogtskib samt udskiftningen af dieselmotor til fordel for batteripakker.
Læs også: Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping
Rederiet planlægger at mindst seks af deres skibe skal sejle på blandingen af biogas og LNG inden 2021.
- SDN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Strategi & ledelse

Hos Rema 1000 er brunkul til grillen passé
Gennem et nyt samarbejde bliver det ikke længere muligt at finde brunkul hos Rema 1000. Fra i år vil supermarkedskæden nemlig kun sælge biobaserede briketter.
Strategi & ledelse

Byggecentre kan få hjælp til at gøre kunderne klogere på bæredygtighed
Tre ud af fire danskere har lidt eller ingen viden om bæredygtige byggematerialer. Det vil Videncentret Bolius, foreningen Realdania og Danske Byggecentre lave om på, og derfor inviterer partnerne landets byggecentre til at søge midler til bæredygtige idéer og aktiviteter.
Klima, miljø og energi

Danske Rederier: CO2-lagring i Nordsøen er godt nyt
Energistyrelsen har netop åbnet for ansøgning om tilladelse til lagring af CO2 i Nordsøen. Og det er Danske Rederier positive over for og mener, det kan sikre både klima og arbejdskraft.
Klima, miljø og energi

Hver anden borger er villig til at ændre adfærd for klimaet
De fleste danskere ønsker at leve mere bæredygtigt. Men det er blot hver femte, der faktisk gør det, viser ny rapport.
Klima, miljø og energi

Amerikanske stater boykotter grønne investeringer
Investeringsselskaber, der har fokus på bæredygtighed og ESG, bliver nu boykottet af flere stater i USA.
Samfund

Fem lande er klimaskyld i udviklingslandes tab af 6.000 mia. dollars
Forskere har lavet en model, der viser, hvor store økonomiske tab de største klimasyndere forårsager i andre lande. Håb og frygt i lige mål for, at det kan gøre erstatningssøgsmål mulige.