Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

Kombinationen af batteri, hydrogen og ammoniak er den bedste løsning for miljøvenlig shipping i EU, ifølge miljø-ngo.

En kombination af tre løsninger skal gøre EU's shippingindustri grønnere, ifølge analyse fra ngo. Arkivfoto..

19.11.2018

CSR.dk

Den bedste metode til at bekæmpe kulstof-udslip i den europæiske shippingsektor er en kombination af tre løsninger: batteri, hydrogen og ammoniak, vurderer ngo’en Transport & Enviroment (T&E) i ny analyse. Det skriver ShippingWatch.

Læs også: Maersk forbereder sig på mnimering af svovludslip

Benytter skibene batteri, hydrogen og ammoniak, vil elektricitetsbehovet blive halveret sammenlignet med konventionelle brændstoffer som syntetisk metan eller diesel, skriver ngo'en. Der vil stadig skulle produceres 25 procent mere grøn strøm end i dag, men kun det halve af hvad diesel og syntestisk metan kræver. 

Den mest effektive nuværende løsning på at mindske kulstof-udledningen på de korte ruter i Europa er batteriskibe, lyder vurderingen fra ngo’en. Hvorimod de længere ruter vil kræve flydende hydrogen og ammoniak, der er produceret på bæredygtig elektricitet.

Til gengæld advarer de om at forelske sig for meget i drivmidlet LNG. Det er i øjeblikket populært, fordi det hjælper med at overholde de kommende svovlkrav, men det har kun begrænset effekt på CO2-udledningerne. 

Opfordring til EU

Shippingindustrien står for tre procent af den globale CO2-udledning og skibe med forbindelse til EU står for godt 20 procent af denne udledning, vurderer T&E.

"Shipping er det forsømte stedbarn i EU's klimapolitik. Vi bliver nødt til at komme fremad på internationalt niveau, mens praktiske skridt som investeringer i både landbaserede opladestationer og produktion samt infrastruktur til at bunkre hydrogen”, siger Faig Abbasov, shipping officer hos T&E, og tilføjer:

”En strategi om nul-udledning for shipping i EU vil hjælpe med at nedbring forurening, men giver også europæiske selskaber en fordel på det, der vil være nogle af de mest vigtige teknologier i fremtiden”.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

T&E opfordrer EU til at inkludere denne information, når unionen i slutningen af november offentliggør dekarboniseringsstrategien for 2050. Og opfordrer til at EU også tænker sig om i forbindelse med investeringer infrastukturen for LNG.

"Vi bliver nødt til at undgå at spilde en masse tid og penge på løsninger, der ikke kan levere til shippings dekarbonisering. De største faldgruber er biobrændstoffer, som ikke kan skaleres eller håndhæves bæredygtigt, især i shipping. LNG og syntetisk methan er andre blindgyder på grund af methanlækage og håndhævelsesproblemer," siger Faig Abbasov.

- SDN

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.09.2025Lübech Living ApS

Sponseret

OOhh tilføjer varme og elegance til julen med farven Wine

09.09.2025CSR.dk

Rekordstor skovpulje er nu åben for ansøgninger

08.09.2025SUSTAINX ApS

Sponseret

Reduktioner uden retning? Derfor er klimatransitionsplanen et vigtigt styringsværktøj.

08.09.2025JUC SERVICE ApS

Sponseret

Miljøkonferencen 2025 sætter retning for fremtidens miljølovgivning

05.09.2025CSR.dk

Østjyllands største solcellepark sætter skub i STARKs grønne omstilling

03.09.2025CSR.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

03.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Nyt podcastafsnit: Kan vindindustrien blive CO₂-neutral – og hvordan?

01.09.2025CSR.dk

Ny forskning advarer om mulig kollaps af afgørende havstrøm

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 2: Konfliktforebyggelse og konstruktiv konflikthåndtering i byggebranchen – København

Hvordan kan jurister og advokater hjælpe med at forebygge konflikter i bygge- og anlægsbranchen? Og hvordan kan de konkret bidrage til de gode løsninger, når det er gået galt?

Dato

11.09.2025

Tid

09:00

Sted

Valencia, Danske advokater, Vesterbrogade 32, 1620 København

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Ledelse og facilitering af bæredygtig udvikling

Bæredygtighed, cirkulær økonomi og FNs verdensmål. Disse begreber skal alle virksomheder og organisationer forholde sig til, og det er en ledelsesopgave at vurdere hvordan og hvornår. Statsgodkendt uddannelsesforløb med ECTS-point.

Dato

11.09.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

JUC SERVICE ApS
Kursus
Planer og miljølovgivning

Kurset skal med udgangspunkt i planloven og miljøvurderingsloven, give viden om miljøvurdering af kommuneplaner og lokalplaner. Kurset vil også berøre miljøvurdering af andre planer og programmer.

Dato

11.09.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Etisk Handel Danmark
Webinar
Masterclass: ESG og globale værdikæder – bliv klar til fremtidens krav (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

11.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

SUSTAINX ApS
Webinar
Gør ambitioner til handling med en transitionsplan

Webinaret klæder dig på til at vurdere, hvordan din virksomhed kan arbejde strategisk med klimatransitionsplaner.

Dato

11.09.2025

Tid

10:05

Sted

Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online