Tre løsninger kan være ramme om miljøvenlig shipping

Kombinationen af batteri, hydrogen og ammoniak er den bedste løsning for miljøvenlig shipping i EU, ifølge miljø-ngo.

En kombination af tre løsninger skal gøre EU's shippingindustri grønnere, ifølge analyse fra ngo. Arkivfoto..

19.11.2018

CSR.dk

Den bedste metode til at bekæmpe kulstof-udslip i den europæiske shippingsektor er en kombination af tre løsninger: batteri, hydrogen og ammoniak, vurderer ngo’en Transport & Enviroment (T&E) i ny analyse. Det skriver ShippingWatch.

Læs også: Maersk forbereder sig på mnimering af svovludslip

Benytter skibene batteri, hydrogen og ammoniak, vil elektricitetsbehovet blive halveret sammenlignet med konventionelle brændstoffer som syntetisk metan eller diesel, skriver ngo'en. Der vil stadig skulle produceres 25 procent mere grøn strøm end i dag, men kun det halve af hvad diesel og syntestisk metan kræver. 

Den mest effektive nuværende løsning på at mindske kulstof-udledningen på de korte ruter i Europa er batteriskibe, lyder vurderingen fra ngo’en. Hvorimod de længere ruter vil kræve flydende hydrogen og ammoniak, der er produceret på bæredygtig elektricitet.

Til gengæld advarer de om at forelske sig for meget i drivmidlet LNG. Det er i øjeblikket populært, fordi det hjælper med at overholde de kommende svovlkrav, men det har kun begrænset effekt på CO2-udledningerne. 

Opfordring til EU

Shippingindustrien står for tre procent af den globale CO2-udledning og skibe med forbindelse til EU står for godt 20 procent af denne udledning, vurderer T&E.

"Shipping er det forsømte stedbarn i EU's klimapolitik. Vi bliver nødt til at komme fremad på internationalt niveau, mens praktiske skridt som investeringer i både landbaserede opladestationer og produktion samt infrastruktur til at bunkre hydrogen”, siger Faig Abbasov, shipping officer hos T&E, og tilføjer:

”En strategi om nul-udledning for shipping i EU vil hjælpe med at nedbring forurening, men giver også europæiske selskaber en fordel på det, der vil være nogle af de mest vigtige teknologier i fremtiden”.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

T&E opfordrer EU til at inkludere denne information, når unionen i slutningen af november offentliggør dekarboniseringsstrategien for 2050. Og opfordrer til at EU også tænker sig om i forbindelse med investeringer infrastukturen for LNG.

"Vi bliver nødt til at undgå at spilde en masse tid og penge på løsninger, der ikke kan levere til shippings dekarbonisering. De største faldgruber er biobrændstoffer, som ikke kan skaleres eller håndhæves bæredygtigt, især i shipping. LNG og syntetisk methan er andre blindgyder på grund af methanlækage og håndhævelsesproblemer," siger Faig Abbasov.

- SDN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

04.04.2025Denteks A/S

Sponseret

Bæredygtigt arbejdstøj og linned

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle