Stena Line vil sejle på træsprit
Der er ikke tale om en ny spritrute, men derimod 25 procent mindre CO2-udledning, når rederiet Stena Line konverterer en af sine færger til at kunne sejle på træsprit.
Det svenske rederi Stena Line vil fra 2015 sejle med en færge, der primært er drevet af metanol (træsprit). Færgen Stena Germanica, der sejler på ruten mellem Göteborg og Kiel, er det første skib i verden, der bliver konverteret til at kunne bruge metanol som brændstof. Det skriver maritimedanmark.dk.
Vi evaluerer hele tiden forskellige fremtidige brændstoffer, og det at være først i verden med en metanolkonvertering er et stort skridt frem mod bæredygtig transport, siger Carl-Johan Hagman, administrerende direktør i Stena Line.
Konverteringen kommer i kølvandet på skrappere regler om skibsfartens udledning af svovl, der træder i kraft fra 1. januar 2015.
Omstillingen til metanol betyder, at færgen vil udlede 25 procent mindre CO2, hele 99 procent mindre svovl (SOx) og 60 procent mindre kvælstof (NOx). Desuden bliver partikeludslippet reduceret med 95 procent, oplyser Stena Line.
Flere færger skal konverteres
Hos Stena Line ser man metanol som et vigtigt brændstof for fremtidens skibsfart. Især, fordi det kræver en mindre infrastruktur end naturgas og samtidig er nemmere at håndtere. Derfor har Stena Line ifølge Carl-Johan Hagman til hensigt at konvertere flere af sine færger, hvis resultaterne fra pilotprojektet er gode.
Læs også: Norwegian flyver sin første tur på biobrændstof
Stena Germanica vil i januar 2015 blive konverteret til metanoldrift på et skibsværft i Polen. Færgens nye motor bliver en såkaldt dual-fuel motor, der også kan køre på marineolie. Prisen for omstillingen er 22 millioner euro, oplyser rederiet.
- JKK