Supply chain baseret på menneskerettigheder bliver fælles standard for rederier

J. Lauritzen og D.S. Norden gik i 2011 sammen om at udvikle et responsible supply chain-program baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv. Det har givet en ny og tillidsbaseret relation til leverandører. Projektet bor nu hos the International Marine Purchasing Association (IMPA), hvor indkøbere og leverandører fra hele rederibranchen deler indsigt og erfaringer.

Rederiet J. Lauritzen vil gerne udvikle en ansvarlig forsyningskæde baseret på FN's menneskerettigheder. Foto: J. Lauritzen.

21.03.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

”Vi indså ret hurtigt, at vi bare ikke var store nok til at kunne løfte den opgave alene,” siger Julie Løkkegaard, CSR-ansvarlig i J. Lauritzen.

Hun er i gang med at fortælle om, hvordan en god idé hos to danske shippingrederier blev til et internationalt projekt for hele rederibranchen, kendt under navnet IMPA ACT.

Forud for overdragelsen i 2013 lå mange måneders arbejde med at prøve at få hold på, hvordan man bygger et supply chain management program op med udgangspunkt i de 48 menneskerettigheder. Som underskrivere af UN Global Compact, mente man i J. Lauritzen, at det var den eneste vej, man kunne gå. Om end den skulle vise sig krævende.

Udfordringen
Ifølge Julie Løkkegaard er den første hurdle, at terminologien omkring menneskerettigheder kan være meget svær at forstå i en forretningskontekst.

”Det kommer let til at lyde enten vældig højtflyvende eller lidt farligt og bliver derfor dømt ude som irrelevant. Så en af vores vigtigste opgaver er gennem dialog med leverandørerne, at få oversat menneskerettighederne til et sprog som man kan forstå i en forretningssammenhæng, og få indrettet nogle processer i virksomheden, som gør det muligt at arbejde konkret med de 48 rettigheder. Det, vi oplever, er jo, at vores leverandører allerede gør rigtig meget, fordi det nogle gange handler om noget så simpelt som at sørge for, at dine medarbejdere har ret til barsel,” forklarer hun.

Løsningen
Den eneste måde, det er muligt, er ved at være i meget nær dialog med sine leverandører. Det kræver, at man overkommer fristelsen til at gøre responsible supply chain management til en skrivebordsøvelse.

”Vi skal sammen udvikle best practice på det her felt. Vi skal være i tæt kontakt og investere meget tid i sammen at forstå de enkelte leverandørers situation og betydning i relation til menneskerettigheder. Som det næste skal vi sammen sørge for, at leverandøren får opbygget processer, som stemmer overens med forventningerne i vores Supplier Code of Conduct,” siger Julie Løkkegaard.

J. Lauritzens Supplier Code of Conduct, som er baseret på FN’s retningslinjer for Menneskerettigheder og Erhverv, beder om, at leverandørerne har en politik, der dækker alle menneskerettigheder, foretager due diligence, rapporterer på resultater, og sørger for at der er en klagemulighed til stede for medarbejdere og andre interessenter.

”Det tager tid. Vi er først ved rigtig at være i mål med de første leverandører nu,” forklarer Julie Løkkegaard.

Fordelene
Selvom det er krævende, er det en god investering, mener Julie Løkkegaard på J. Lauritzens vegne.

”Vi har fået meget stærkere bånd til leverandørerne og langt mere tillid i relationen og det er godt for forretningen. Hele arbejdet foregår jo i tæt samarbejde med vores indkøbere”, siger hun og tilføjer: ”Vi har jo også selv været begyndere, så vores leverandører har været nogle af vores bedste sparringspartnere i forhold til at få designet nogle interne processer, som fungerer hos os.” 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

26.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Hvordan får vi SMV'erne med?

26.11.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

ESG kan være en løftestang for en ny kultur i byggeriet

25.11.2024Fristads Kansas

Sponseret

Fristads fravælger Black Friday: Cirkulære løsninger er det nye sort

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

20.11.2024TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtighed i tekstilbranchen: En case om strategisk tilgang til ansvarlig udvikling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams