14.03.2013  |  Kommunikation

Danske forbrugere foretrækker virksomheder med miljømærke

Forbrugerne har tillid til Svanemærket og foretrækker i det hele taget at handle med virksomheder, der har valgt at blive miljømærket. Det viser ny undersøgelse.

En ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning, viser, at det er godt for en virksomheds image at indkøbe og tilbyde miljømærkede produkter. Undersøgelsen viser også, at danskerne har større tillid til Svanemærket end til producenters egen garanti for, at et produkt er et godt miljøvalg.

Læs også: Virksomheder overser værdien af grønne indkøb

I følge undersøgelsen siger 67 procent af danskerne, at de får et mere positivt indtryk af en virksomhed, hvis de ved, at den indkøber miljømærkede produkter og tjenester. Det er en lidt mindre andel end for hele undersøgelsens respondenter.

Forbedrer virksomhedernes image
Undersøgelsen er gennemført i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Island. I den samlede undersøgelse svarer syv ud af ti forbrugere - 70 procent - på spørgsmålet om virksomhedens image, at de får et mere positivt indtryk af en virksomhed, hvis den tilbyder svanemærkede produkter. 81 procent siger, at de har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket. 54 procent har tilsvarende tillid, når producenten selv garanterer for, at produktet er et godt miljøvalg.

Nyt netværk for indkøbere
Miljømærkning Danmark lancerede i oktober 2012 netværket ”Vi køber miljømærket – et netværk for indkøb med omtanke”. Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund.

Læs også: Nyt netværk skal fremme grønne indkøb

Indtil videre er seks virksomheder med i netværket: If Skadeforsikring, Danske Bank, Steen & Strøm, Rambøll, Grundfos og Nykredit. 

Læs mere om netværket

Kort om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i uge 1-3 2013 blandt medlemmer i YouGov’s forbrugerpaneler i Danmark, Norge, Sverige og Finland – på Island er den gennemført af YouGov’s samarbejdspartner MMR. Der er gennemført i alt 4.670 repræsentative interviews blandt forbrugere mellem 15 og 74 år.
 

  • Norge : 1004 interviews
  • Danmark: 1007 interviews
  • Sverige: 1052 interviews
  • Finland: 1009 interviews
  • Island : 598 interviews

 Det er i undersøgelsen muligt at sammenligne Danmark med de øvrige nordiske lande, med et nordisk gennemsnit og med tal fra en lignende undersøgelse gennemført i 2011.

:

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere