Danske forbrugere foretrækker virksomheder med miljømærke

Forbrugerne har tillid til Svanemærket og foretrækker i det hele taget at handle med virksomheder, der har valgt at blive miljømærket. Det viser ny undersøgelse.

14.03.2013

CSR.dk

En ny undersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning, viser, at det er godt for en virksomheds image at indkøbe og tilbyde miljømærkede produkter. Undersøgelsen viser også, at danskerne har større tillid til Svanemærket end til producenters egen garanti for, at et produkt er et godt miljøvalg.

Læs også: Virksomheder overser værdien af grønne indkøb

I følge undersøgelsen siger 67 procent af danskerne, at de får et mere positivt indtryk af en virksomhed, hvis de ved, at den indkøber miljømærkede produkter og tjenester. Det er en lidt mindre andel end for hele undersøgelsens respondenter.

Forbedrer virksomhedernes image
Undersøgelsen er gennemført i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Island. I den samlede undersøgelse svarer syv ud af ti forbrugere - 70 procent - på spørgsmålet om virksomhedens image, at de får et mere positivt indtryk af en virksomhed, hvis den tilbyder svanemærkede produkter. 81 procent siger, at de har tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når det er svanemærket. 54 procent har tilsvarende tillid, når producenten selv garanterer for, at produktet er et godt miljøvalg.

Nyt netværk for indkøbere
Miljømærkning Danmark lancerede i oktober 2012 netværket ”Vi køber miljømærket – et netværk for indkøb med omtanke”. Netværkets grundidé er at gøre professionelle indkøb til en stærk drivkraft mod et bæredygtigt samfund.

Læs også: Nyt netværk skal fremme grønne indkøb

Indtil videre er seks virksomheder med i netværket: If Skadeforsikring, Danske Bank, Steen & Strøm, Rambøll, Grundfos og Nykredit. 

Læs mere om netværket

Kort om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i uge 1-3 2013 blandt medlemmer i YouGov’s forbrugerpaneler i Danmark, Norge, Sverige og Finland – på Island er den gennemført af YouGov’s samarbejdspartner MMR. Der er gennemført i alt 4.670 repræsentative interviews blandt forbrugere mellem 15 og 74 år.
 

  • Norge : 1004 interviews
  • Danmark: 1007 interviews
  • Sverige: 1052 interviews
  • Finland: 1009 interviews
  • Island : 598 interviews

 Det er i undersøgelsen muligt at sammenligne Danmark med de øvrige nordiske lande, med et nordisk gennemsnit og med tal fra en lignende undersøgelse gennemført i 2011.

:

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby