10.09.2019 | Klima, miljø og energi
Danske Rederier: Husk skibfartens klimagevinst i infrastrukturplan
Der er en betydelig klimagevinst ved at flytte transport fra vejene over på skibene, ligesom det vil lette trængslen på vejene og skabe arbejdspladser i branchen. Derfor opfordrer Danske Rederier transportministeren til at få skibsfarten med i den nye infrastrukturplan.
Der skal mere gods over på skibe i stedet for lastbiler, mener Danske Rederiers direktør, Jacob K. Clasen.
I løbet af efteråret skal regeringen, med transportminister Benny Engelbrecht (S) i spidsen, forhandle en ny langsigtet infrastrukturplan på plads sammen med Folketingets øvrige partier. Jernbanenettet og trængslen på ikke mindst motorvejene kommer givetvis til at være centrale elementer i forhandlingerne, men de danske vandveje skal ikke glemmes.
Læs også: Scandlines installerer rotorsejl på hybridfærge
Sådan lyder opfordringen fra direktør i Danske Rederier Jacob K. Clasen i et debatindlæg i Jyllands Posten. Han peger på netop situationen på vejene, som noget skibsfarten kan afhjælpe. ”Kunne vi flytte blot et par procent af varetransporten fra vejnettet over til skibene, ville det betyde langt færre lastbiler på vejene. Det ville være med til at lette trængslen, nøjagtigt som et ekstra motorvejsspor ville”, skriver han.
”De blå veje” er fremtiden: Se mod skibsfart, når vi skal gøre noget ved klima og trængsel, skriver @ClasenK i @jyllandsposten. Læs med her https://t.co/wtihH8dLnM #dkpol #blaadk
— Danske Rederier (@DanishShipping) September 10, 2019
Han fremhæver også, at der er ”en betydelig klimagevinst at hente ved at flytte transport fra vejene over på skibene”, med henvisning til en rapport fra Europa-Kommissionen der viser, at søtransport generelt er seks gange så energieffektivt som tung vejtransport.
Derudover peger Jacob K. Clasen på de forskellige afledte effekter, der gør sig gældende. ”Skibsfarten beskæftiger rigtig mange danskere – især i yderkommunerne, hvor mere end to tredjedele af de mange danske søfolk bor”, skriver han i debatindlægget.
På den baggrund mener direktøren, at skibsfarten skal med ind i en ny infrastrukturplan. ”Det ville f.eks. give rigtig god mening at prioritere infrastruktur, der skaber god og nem adgang til havnene, og i det hele taget tilrettelægge politikken efter, at det skal være lige så nemt at sejle som at køre lastbil gennem Europa”, skriver Jacob K. Clasen.
Læs også: Maersk indgår nyt samarbejde om CO2-reduktioner
Afslutningsvis understreger han, at ”Skibsfarten kan være et middel til at afhjælpe mange af de problemer, vi som samfund står over for”, og at man fra Danske Rederiers vil blande sig i debatten og sørge for, at politikerne ikke glemmer det, når forhandlingerne ruller.
-AK
Samfund

Mere grøn energi og bedre regler, tak
Fire virksomheder ønsker sig fart på udbygningen af grøn energi og forudsigelige krav – som gerne må være høje. Bare de er ens for alle.
Klima, miljø og energi

Nu får bureauer deres egen bæredygtighedsuddannelse
Creative Club ESG Academy er navnet på et nyt uddannelsesforløb inden for bæredygtighed rettet mod bureauer. Projektet har fået støtte fra Erhvervsstyrelsen, som også kommer til at indeholde et nyudviklet ESG-kodeks til bureaubranchen.
Klima, miljø og energi

ESG-chef: Kommende rapporteringskrav kan påvirke aktier
Med nye regler og krav om rapportering af ESG på vej kan virksomheders arbejde på området også kunne påvirke prissætningen af deres aktier. Det fortæller tidligere advokat og nuværende bæredygtighedsdirektør hos ISS.
Klima, miljø og energi

Revisorer hyrer i hobevis forud for rapporteringskrav
PwC skal ansætte 100.000 medarbejdere globalt, mens EY fordobler sin stab for at være klar til nye rapporteringskrav, som træder i kraft næste år.
Samfund

Ny rapport: Detailhandlen svigter forbrugere og klimaet
Supermarkederne mangler klimahandling på flere områder, hvis danskernes kost skal blive mere bæredygtig. Det viser en ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling og Dansk Vegetarisk Forening.
Supply chain

11 havvindsaktører går sammen om at gøre vindenergi mere bæredygtigt
Det kan godt blive grønnere. Sådan lyder det fra 11 havvindsaktører, der ikke kun vil nøjes med at udvinde vedvarende energi, men også mindske den belastning, vindmøllers værdikæder er for planeten.