Dataetik handler også om forretning

Med nyt rapporteringskrav kravler dataetik længere ind på især de store virksomheders dagsorden. Men det vigtigste er, at man får dilemmaerne frem, når man udvikler sin forretning, for nogle gange er der penge, man af dataetiske årsager ikke skal tjene.

Dataetik handler også om, hvad man vil tjene penge på. Arkivfoto. .

03.09.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De fleste af os kender en af de store historier om, hvordan persondata indsamlet online bliver solgt og brugt. Den mest spektakulære er den om konsulentvirksomheden Cambridge Analytica, som ulovligt høstede data fra Facebook og brugte dem til at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016 og muligvis også Brexit-afstemningen. 

De fleste dataetiske cases er knap så spektakulære, men i takt med stigende online aktivitet ligger de fleste virksomheder også inde med stadig flere data på deres kunder, medarbejdere og andre forretningsrelationer. Og flere data åbner for nye muligheder – også kommercielt.

Der er bare det ved det, at en del af de muligheder kræver, at man går et eller to skridt længere med at bruge personlige data, end man er vant til og at lovgivningen ikke leverer tydelige svar på specifikke forslag. Det gør, at man pludselig står med dataetiske spørgsmål.

Eksempler på emner i en dataetisk politik

Erhvervsstyrelsen udsendte i december 2020 en vejledning om den lovpligtige redegørelse for dataetik med en række eksempler på, hvad en politik for dataetik kan indeholde. Det kan f.eks. være:

  • Typer data virksomheden anvender, og hvordan de tilvejebringes
  • Tredjeparters datapolitik
  • Dataetiske overvejelser i relation til, hvordan og til hvilke formål virksomheden anvender nye teknologier, herunder kunstig intelligens og machine learning
  • Træning af algoritmer og risiko for bias (forudindtagethed)
  • Dataetiske overvejelser i relation til segmentering og personalisering af produkter og tjenester
  • Intern kontrol og træning af kompetencer i dataetik
  • Hvordan beslutninger om anvendelse af data og ny teknologi er forankret i organisationen.

Nu skal dataetik med i regnskabet
For at få flere virksomheder til konkret og dokumenteret at arbejde med dataetik, har Årsregnskabsloven fået en paragraf: 99D. Den kræver af de børsnoterede og andre store virksomheder at de i årsrapporten for 2021 kommer med en redegørelse for virksomhedens politik for dataetik.

Som de øvrige §99-artikler i loven bygger 99D på et fortæl eller forklar-princip, så man enten skal fortælle om sin politik, hvad den dækker, og hvordan man anvender den, eller man skal forklare, hvorfor man i virksomheden har valgt ikke at have en sådan politik.
De formelle krav til redegørelsen stopper til gengæld der.

”Kravene er ganske bredt formulerede og giver rigeligt rum for fortolkning. Så hvis man ikke er helt klar med politik osv. i virksomheden kan man godt skrive og forklare rundt om emnet,” sagde Marie Volby beroligende på et dialogmøde hos FSR – danske revisorer i denne uge.

”Jeg kan godt forstå, hvis virksomhederne tænker ”hvordan pokker gør vi det?”, når de ser lovkravet. Men som jeg ser 99D er den netop tænke som et brohoved til at sikre, at emnet kommer på virksomhedens dagsorden, konstaterede Johan Busse, formand for Dataetisk Råd, ved samme arrangement.

Dataetisk Råd kommer inden længe med en guide, som skal hjælpe virksomheder og organisationer med at gøre dataetikken konkret og relevant for dem. Hold øje her.

En lang proces i TDC
Lovgivningen om redegørelse for dataetik er så vidt vides den første i verden, og en af de første virksomheder i Danmark med en politik og implementeringsplan på plads er TDC.

”Vores arbejde begyndte dog ikke pga. lovgivningen, men fordi vores tidligere CEO allerede i 2018 insisterede på, at det skulle vi have styr på,” fortalte Emilie Wedell-Wedellsborg, som er chef for bæredygtighed hos TDC, i et oplæg hos FSR.

”TDC har seks millioner kundeforhold og systemer der går årtier tilbage med information, som man kan vælge at bruge på forskellig vis og tjene penge på. Det kræver til gengæld at man kan tage beslutninger om, hvad der er det rigtige at gøre og hvad der ikke er, hvis man skal bruge de data,” fortsatte hun.

De beslutninger kræver, at man har et fælles grundlag for at tage dem og vurdere rigtigt og knap så rigtigt, og det leverer TDC’s politik for dataetik med otte principper. (Se den her).

Det tog fra spæd start til bestyrelsens godkendelse den bedre del af halvandet år, at få politikken på plads i TDC, med involvering af en meget bred gruppe af medarbejdere i en proces, der både gik oppefra og ned og nedefra og op.

Siden vedtagelsen har TDC arbejdet med at få opbygget governance-strukturer og få politikken gjort levende i organisationen. I 2021 er det f.eks. et etableret indsatsområde at få anskueliggøre principperne ud i de enkelte faggrupper i virksomheden, f.eks. gennem processer og guidelines til medarbejdere og e-learning aktiviteter.

”Det skal helt ud i organisationen, hvis vi skal opdage de dataetiske udfordringer og dilemmaer, vi har, og som ellers kan være svære at få øje på,” sagde Emilie Wedell-Wedellsborg.

Der er penge, men skal lade ligge
Dataetiske overvejelser kan føre til meget konkrete beslutninger med store økonomiske konsekvenser til i en virksomhed. Ifølge Johan Busse er det der, det for alvor bliver interessant.

”Det kan gøre, at man opgiver noget, som ellers kunne have været en god forretning. Som da IBM besluttede, at de i hvert fald i en periode ikke ville udvikle teknologi til ansigtsgodkendelse, fordi de syntes at implikationerne af det var for usikre,” sagde han.
Samme overvejelser indgik – blandt andre – i TDC’s beslutning om ikke at fortsætte deres arbejde med LBS- location based services.

”Ind i mellem støder dataetikken og forretningsudviklingen sammen. Det kan opleves som ærgerligt, men vi er nødt til at have orden i penalhuset, respekt for vores kunder – og for Danmark. Et af vores politiks otte principper, som har stor genklang i vores organisation er, at vores brug af data skal stille vores kunder bedre – ikke ringere. Det kan vi godt have med i vores beslutninger om, hvor vi skal tjene vores penge,” sagde Emilie Wedell-Wedellsborg.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

25.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-tal og klimadata – hvordan formidler man det juridisk korrekt?

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

17.07.2025BSR

Sponseret

How Foresight Can Enhance Strategic Resilience in a Time of Turbulence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

28.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

CEMAsys
Webinar
VSME Reporting Made Simple: Why It Matters and How to Get It Right

Don’t miss our upcoming webinar on VSME with our in-house experts Konstantin Heim and Izabella Łęgosz. They will take you through VSME, what it means for your company, and give a tour of CEMAsys new VSME tool!

Dato

28.08.2025

Tid

14:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Efteruddannelse
Nordic Programme on Non-Discrimination

The Nordic Programme on Non-Discrimination is an online programme designed to support Nordic businesses in advancing equality and inclusion across their operations. If your company is ready to take meaningful steps to identify, assess, and address discrimination-related risks, this programme will guide you through the process with practical tools and expert insights. Sign up before 16 June.

Dato

29.08.2025

Tid

09:30

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 29, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

29.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001:2022 Foundation – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer i informationssikkerhed med den internationale certificering fra PECB.

Dato

01.09.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Certificeret kompetence for Intern Auditor - Arbejdsmiljø

I dette læringsforløb har vi samlet en række elearnings og kurser, som klæder dig på til at udfylde rollen som intern auditor af arbejdsmiljøledelsessystemer baseret på ISO 45001.

Dato

01.09.2025