De rigtige prioriteringer styrker PostNords position Tempoet i den digitale udvikling accelererer.

For PostNord betyder det stigende pakkemængder på grund af den stærke vækst i e-handlen på alle de nordiske markeder, men også markant faldende brevmængder især i Danmark. Vi arbejder derfor på to fronter. Vi tilpasser vores virksomhed i en brevforretning

28.04.2016

Sponseret

PostNord

Vi kan gøre status over endnu et spændende år. Vi står i et paradigmeskift, hvor hele branchen må tilpasse sig til mindre brevmængder og mere e-handel. Denne overgang er en grundlæggende forudsætning for, at PostNord i fremtiden kan være en moderne og konkurrencedygtig logistik og kommunikationsvirksomhed. Vi er stolte af vores evne til at udføre vores samfundsopgaver og levere postservice af høj kvalitet i hele Danmark og Sverige. I dag tilbyder vi desuden også nogle posttjenester i Norge, hvor det tidligere postmonopol nu afvikles. Løbende kapacitetstilpasning, produktudvikling og omkostningseffektivisering samt ændring af postlovgivningen er nødvendig for at sikre langsigtet lønsomhed og konkurrenceevne.

Håkan Ericsson, Administrerende direktør og koncernchef .

Vi har fokus på at implementere vores strategiske prioriteringer, og jeg kan konstatere, at vi er på rette vej. Men samtidig bliver omverdenen stadig mere udfordrende. Derfor er vi nødt til at holde et meget højt tempo i alt, hvad vi gør. Vi udvikler hele tiden nye og forbedrede nordiske totaltilbud inden for brev- og logistiktjenester til erhvervs- og privatkunder. Lanceringen af et fælles varemærke, som i årets løb med fuld styrke blev gennemført primært i Sverige, Norge og Finland, er et vigtigt skridt i denne proces. I Danmark accelereres udrulningen af PostNords varemærke i 2016.

Det blev sidst på året besluttet at integrere Strålfors i den øvrige koncern med hensyn til tjenesteudvikling og produktejerskab inden for fysiske og digitale kommunikationstjenester. Samlet udgør disse aktiviteter det nye forretningsområde Communication Services. Vi sammenlægger også koncernenheden eCommerce med forretningsområdet Logistics og opretter forretningsområdet e-Commerce og Logistics.

Kraftig vækst i e-handlen øger logistikmængderne
E-handlen udvikler sig fortsat meget stærkt og steg med 14% til ca. SEK 160 mia. i Norden i 2015. Tøj, bøger, legetøj og forbrugerelektronik er de produkter, der købes mest på internettet. Vores kundetilpassede leveringer gør det nemt for forbrugerne at handle via internettet. Med udgangspunkt i en allerede førende position vokser vores logistikvirksomhed støt trods hård konkurrence. Ca. en tredjedel af de nye aftaler, vi indgår, er relateret til e-handelssegmentet. I 2015 steg pakkemængderne med 10%, idet de e-handelsrelaterede B2C-mængder steg med 15%.

PostNord udvidede i årets løb det strategiske samarbejde med det internationale netværk DPDgroup, som er den næststørste tjenesteleverandør på det europæiske pakkemarked. Det giver PostNord adgang til over 20.000 ekspeditionssteder i Europa og et stærkt internationalt fodfæste. I 2015 blev også den finske virksomhed Uudenmaan Pikakuljetus Oy (UPK) opkøbt. PostNord Finland styrker med denne forretning sin position inden for logistikløsninger på det finske marked.

Accelererende digitalisering kræver regulatoriske ændringer
Brevmængderne faldt med 8%, heraf 6% i Sverige og 16% i Danmark. Siden årtusindskiftet er 53% af A-brevmængderne i Sverige overgået til digitale kommunikationsformer, og i Danmark er mængden af A-breve faldet med 82%. Vi kan se, at den udvikling accelererer. Derfor er det vigtigt, at der så hurtigt som muligt gennemføres ændringer i de regler, der påvirker vores virksomhed. Reglerne skal tilpasses til kundernes behov og forventninger, som 2 Års- og bæredygtighedsrapport 2015 Den administrerende direktør og koncernchef har ordet hele tiden ændrer sig. Det er nødvendigt, hvis vi på længere sigt skal kunne udføre befordringspligten på rimelige økonomiske vilkår. Vi hilser det derfor velkommen, at den svenske regering i 2015 udpegede en særlig sagkyndig til at gennemgå postlovgivningen. Også i Danmark gennemgås postlovgivningen.

I april afsagde EU-domstolen dom mod den svenske stat om, at posttjenester, der ikke er omfattet af individuelt forhandlede aftaler, skal være momsfrie. PostNord afventer nu igangværende tilpasninger af den svenske momslovgivning. For PostNord kan det i et vist omfang betyde øgede omkostninger på grund af nedsat fradragsret for indgående moms.

Årets resultat
PostNords nettoomsætning faldt med 3% i 2015 og udgjorde SEK 39.351 mio. Det rapporterede driftsresultat udgjorde SEK 564 mio., og overskudsgraden var 1,4%. Justeret for poster, der påvirker sammenligneligheden, udgjorde driftsresultatet SEK 927 mio., og overskudsgraden var 2,4%. I årets løb gennemførtes de handlingsprogrammer, der er nødvendige for at tilpasse virksomheden til faldende brevmængder og sikre langsigtet konkurrenceevne og forbedret indtjening. Vores ejendom i Københavns centrum blev i årets løb frasolgt inden for rammerne af vores kapitaleffektiviseringsprogram, og vores danske kontor flyttede til lejede lokaler.

PostNord koncernen .

Fortsat effektivisering, ansvarlig omstilling
Omstillingsarbejdet hen imod et mere effektivt, synligt og kundetilpasset PostNord gennemføres i højt tempo. Der blev i årets løb foretaget omfattende effektiviseringer, som resulterede i en reduktion i antallet af medarbejdere. Medarbejder- og lederskabsindekserne har ikke udviklet sig tilfredsstillende i 2015. Det er jeg naturligvis ikke tilfreds med. Derfor har vi iværksat yderligere tiltag for at øge engagementet og forbedre lederskabet under den store forandringsproces, vi nu gennemgår. Vi har bl.a. lanceret ”Move – Change for Diversity”, et omfattende program, der skal styrke mangfoldigheden i hele koncernen, og lederuddannelsesprogrammet ”Leading Change at PostNord”.

Fokus på de rigtige prioriteringer giver resultater
Vores strategi, som skal skabe forudsætninger for, at vi når vores mål, er baseret på en række prioriteringer, der skal styrke PostNords position på markedet og opfylde kundernes stigende krav om service. Det er vores ambition, at vores kunder skal ville og kunne vokse med os ved at udnytte hele vores portefølje af produkter og tjenester inden for kommunikation og logistik. Vi udvikler i tæt samarbejde nye, enkle og bæredygtige løsninger, som skal styrke konkurrenceevnen og skabe varig lønsomhed for vores kunder og os. PostNord skal have en forrentning af operativ kapital på 10,5% og en nettogældsætningsgrad på 10–50%. Resultatet for 2015 var henholdsvis 5,4% og –2%, hvilket er en forbedring i forhold til sidste år. Vores ambitiøse miljømål er at reducere CO2-udledningen med 40% fra 2009 til 2020. Indtil nu har vi reduceret udledningen med 23% takket være indsatser på flere områder som f.eks. indkøb af grøn el, øget anvendelse af biobrændstof i dieselolien og indførelse af den integrerede produktionsmodel.

Bestyrelsen og ledelsen har stort fokus på at styrke bæredygtighedsarbejdet yderligere. Det er et af de prioriterede områder i koncernens strategi. Vi bakker op om og driver vores virksomhed i henhold til principperne for ansvarlig adfærd i FN’s Global Compact og OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder.

PostNord leverer
Vi har i årets løb arbejdet med at opbygge et stærkere og mere sammenhængende PostNord. Alle medarbejdere skal arbejde under et fælles varemærke, mod samme mål og i samme retning. Vi har fokuseret meget på at udvikle en harmoniseret og kundeorienteret nordisk produktportefølje. Vi skaber større tydelighed i forhold til vores kunder. Samtidig opfylder vi deres behov for lettilgængelig og mere omkostningseffektiv levering.

Jeg vil rette en stor tak til alle medarbejdere, fordi de så professionelt og ihærdigt har bidraget til at modernisere og effektivisere koncernen. Jeg vil også gerne takke alle vores kunder og samarbejdspartnere for et rigtig godt samarbejde, og jeg ser frem til, at vi sammen videreudvikler virksomheden for også at skabe værdi for vores ejere og andre interessenter.

Vi er på rette vej og styrker løbende vores position som en førende logistik- og kommunikationsvirksomhed. Vi fokuserer på kunderne. Vi fortsætter den kurs, vi har lagt, for at levere med høj kvalitet i forhold til vores kundeløfte og vores værdier.

Solna, februar 2016

Håkan Ericsson
Administrerende direktør og koncernchef

27.06.2016PostNord

Sponseret

PostNords miljømål godkendt af Science Based Targets

28.04.2016PostNord

Sponseret

De rigtige prioriteringer styrker PostNords position Tempoet i den digitale udvikling accelererer.

12.04.2016PostNord

Sponseret

PostNord godt på vej til at nå miljømålet