17.12.2018  |  Samfund

De skjulte buræg er på vej væk fra butikshylderne

Buræg er efterhånden væk fra hylderne i butikkerne, men de findes stadig i forarbejdede produkter. Samtlige detailkæder arbejder på at gøre op med det.

Mens salget af buræg stort set er blevet udfaset fra de danske butikker, så er turen nu også kommet til de ”skjulte buræg”. Buræg findes således fortsat på hylderne i forarbejdede produkter som pasta, brød og isdesserter.

Det vil førende dagligvarebutikker altså nu lave om på og helt fjerne skjulte buræg i egne varemærker senest ved udgangen af 2020.

Læs også: Scandic i totalt buræg-stop på alle hoteller

Det skriver Newsbreak.dk.

Ifølge en pressemeddelelse fra supermarkedskæden Aldi, så har Irma og Lidl allerede taget skridtet med helt at fjerne skjulte buræg i egne varemærker, imens Aldi vil af med de skjulte buræg i egne varemærker ved udgangen af 2018.

”Det første skridt er at tage en beslutning om at få dem ud af varerne. Det har alle de store kæder allerede besluttet”, siger CSR-manager hos Aldi Katrine Milman til Newsbreak.dk og fortæller videre, at det dog kan være svært helt at komme af med buræggene, fordi man skal ændre producenternes vaner.

”Det næste – og noget sværere – skridt er at få gjort det hurtigt. Det kræver nemlig vilje og vedholdenhed at få leverandørerne til at finde alternativer til buræg, uden at det gør varerne dyrere”, siger hun.

Status for skjulte buræg

Ifølge Aldi er status for skjulte buræg i landets større dagligvarekæder som følger:

  • Lidl: Har udfaset buræg i egne varemærker
  • ALDI: Skjulte buræg udfaset i alle egne varemærker ved udgangen af 2018
  • Netto, Bilka, Føtex og Salling: Skjulte buræg udfaset i egne varemærker ved udgangen af 2019
  • Rema 1000: Skjulte buræg udfaset i egne varemærker ved udgangen af 2019
  • Fakta, Kvickly, Brugsen og Irma: Skjulte buræg udfaset i Irma og i varemærker ved udgangen af 2020
  • Spar, Meny, Min Købmand og Let-Køb: Skjulte buræg udfaset i egne varemærker ved udgangen af 2020

40.000 ægtivister støtter op
Direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis siger i pressemeddelelsen fra Aldi, at hun mærker en stor opbakning fra befolkningen for at få fjernet buræg fra hylderne.

”Med mere end 40.000 ægtivister i Danmark ved vi, at buræg er et emne, som berører mange forbrugere”, siger hun.

Hun hentyder således til, at man på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside kan deltage i kampen mod de skjulte buræg ved at skrive under på, at man er “ægtivist”. I skrivende stund har 40.534 personer skrevet under.

”Derfor er det rigtig godt, at nu også Aldi er tæt på at være i mål med at få udfaset de skjulte buræg af varer solgt under eget mærke”, fortsætter Britta Riis.

Læs også: Stryhns vinker farvel til buræg

Analyse Danmark foretog i 2017 en undersøgelse for Dyrenes Beskyttelse, der viste, at kun 41 procent af danskerne er klar over, at buræg indgår i mange færdigvarer.

- JMA

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere