Den tunge transport trykker gaspedalen i bund

Flere førende aktører inden for tung transport samles tirsdag d. 5. februar for at diskutere alternative drivmidler i fremtidens transportsektor.

IVECO Stralis NP 460 hk.

Tirsdag d. 5. februar samles flere førende aktører inden for tung transport for at diskutere alternative drivmidler i fremtidens transportsektor. ”Alt peger på, at gas bliver det foretrukne drivmiddel fremover,” lyder det fra IVECO, som sammen med Bache A/S, Padborg Transportcenter og forsyningsselskabet OK a.m.b.a. står bag arrangementet, der også kan live-streames via Facebook. 

Flydende naturgas (Liquefied Natural Gas eller bare LNG) vinder frem over hele Europa som drivmiddel i de tunge køretøjer, der både skal levere stor trækkraft og lang rækkevidde. Udbredelsen understøttes politisk med senest Tysklands fritagelse af gasdrevne køretøjer på over 7,5 tons fra MAUT-afgift. Samtidig er der planer om en række nye LNG-tankstationer langs de europæiske hovedfærdselsårer, som skal sikre langsigtet fremgang og udbredelse af LNG inden i den europæiske transportsektor.

Men hvad betyder det alt sammen for danske vognmænd og transportsektoren lige nu? Dét sætter en række førende aktører fokus på tirsdag d. 5. februar i Grænsehallerne i Kruså. Her inviterer køretøjsproducenten IVECO i samarbejde med forhandleren Bache A/S, Padborg Transportcenter og forsyningsselskabet OK a.m.b.a. til messe med gas på agendaen – og er man ikke blandt deltagerne, kan man følge højdepunkter fra det eksklusive arrangement live via Facebook.

Derfor skal du skifte til gas
- Alt peger på, at gas bliver fremtidens foretrukne drivmiddel i transportsektoren. Det skyldes ikke kun de indlysende miljømæssige gevinster ved markant lavere CO2-aftryk og voldsomt reduceret partikelforurening, men ligeså meget at gas giver en række stærke forretningsmæssige fordele, siger Nordic Sustainability Manager Morten Iversen fra IVECO.

Han er blandt talerne på tirsdagens messe, hvor han bl.a. præsenterer deltagerne for de tekniske detaljer og miljømæssige fordele ved alternative drivmidler.  Dem er nemlig også mange af, både når det gælder naturgassen og dens endnu grønnere fætter biogas, som fremstilles af husdyrgødning:

- Når du bruger gas som drivmiddel i stedet for diesel, reduceres CO2-aftrykket væsentligt. Afhængigt af hvilken type gas du tanker, kan CO2-udslippet reduceres med mellem 10 og 95 procent, når vi snakker de tunge køretøjer over 7,5 tons. Og ser vi på partikelforureningen, er den op mod 96 procent lavere, ligesom NOx-udledningen reduceres med op mod 70 procent, siger han.  

Derudover er gasmotorens performance den samme, men med et oplevet støjniveau, der er 30 procent lavere. Det betyder, at de gasdrevne køretøjer også kan bruges til transport i byernes særlige tids- og miljøzoner med støjbegrænsningskrav.  

- Der er kort sagt intet at tabe og alt at vinde, hvilket både politikerne og transportaktørerne rundt omkring i Europa også er ved at få øjnene op for, understreger Morten Iversen til slut.

Du kan følge tirsdagens arrangement live på Facebook her: https://www.facebook.com/IvecoDanmark/

10.12.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

Grønt fokus hos Roadshow ApS

03.12.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO, FPT Industrial and Nikola Corporation launch their partnership to achieve zero-emissions transport

24.10.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO BUS vinder prisen 'Sustainable Bus of the Year' for tredje år i træk

10.10.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

PostNord tester IVECO-lastbil på biogas

03.07.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO lancerer ny IVECO S-WAY: den 100% forbundne, chaufførorienterede langturslastbil

02.05.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

Grøn transport i fokus på landsdækkende verdensmålsturné