Det handler ikke om penge men om ansvar

Krav om rene linier og lovlydighed gælder ikke kun virksomheder. NGO’er skal leve op til samme forventninger og håndtere samme dilemmaer i praksis. Folkekirkens Nødhjælp har opbygget gode systemer, men også opdaget at succes med compliance handler om lokal forankring, og at det handler om kultur.

Compliancearbejdet i Folkekirkens Nødhjælp udføres i et samspil mellem hovedkontoret og lokalt ansvarlige. Det er nødvendigt, for at komme tæt nok på hverdagsudfordringerne. .

26.11.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hos Folkekirkens Nødhjælp ved man godt, hvad compliance handler om for dem.

”Vi skal sikre, at vi er ansvarlige i forhold til både de mennesker vi arbejder for, verdens fattigste, og dem der betror os penge, som jo både er private og offentlige kilder. Vi skal sikre at de penge vi får bliver brugt på det vi lover og ikke havner i de forkerte lommer. Vi skal også sikre, at vi lytter og handler ansvarligt i forhold til de mennesker vi er i kontakt med i vores arbejde,” forklarer Natascha Linn Felix, som sidder i Folkekirkens Nødhjælps afdeling for quality & strategy management, og bl.a. har ansvar for anti-korruption*.

Tre gode råd om compliance

  • Compliance er kultur – omfavn det som noget I selv vil og ejer, og som udtrykker og understøtter jeres kultur. Det er bedre motivation end at nogen udefra kræver noget.
  • Sørg for at der bliver talt om det fra toppen. Den øverste ledelses opbakning er nærmest en kliché i det her arbejde, men det er helt afgørende, at det er topledelsen, der vil det her, så det ikke bare er det, Natascha Linn Felix kalder en ”tilfældig fodsoldat” som taler om compliance.
  • Lad være med at lave et compliance-forløb til et projekt. Arbejdet slutter reelt aldrig, og hvis man fra start af har sat et sluttidspunkt skal der bagefter igen findes ressourcer og involveres medarbejdere osv.  

Arbejdet med compliance er guidet af en certificering i forhold til “The Core Humanitarian Standard on Quality and Accountability” (CHS) og Global Compacts 10 prinicipper, som Folkekirkens Nødhjælps har skrevet under på. Forpligtelserne er udmøntet i organisationens Code of Conduct og afledte politikker, ligesom der foregår løbende monitorerings- og ikke mindst træningsindsatser. For både anti-korruption og certificeringen i forhold til CHS er der en central ansvarlig og koordinator ansat på Folkekirkens Nødhjælps hovedkontor og lokalt ansvarlige i de 18 landekontorer. De lokalt ansvarlige har en række opgaver, men en af de vigtigste er lokal-tilpasset undervisning og træning i f.eks. anti-korruption. Det foregår helt gammeldags ansigt til ansigt og er et vigtigt supplement til den obligatoriske e-learning.

Helt ind i hverdagsudfordringer
”Da vi havde fået udviklet vores politik for anti-korruption i 2010, lavede vi en intern evaluering i 2012 hvordan den virkede: ved folk den er der, bruger de den, føler de den er relevant? Det gjorde de jo ikke. Så blev vi enige om, at det vi egentlig skal have skabt, det er en kultur rundt omkring det her, og etablerede et projekt som skulle arbejde med det,” fortæller Natascha Linn Felix.

”Det skal forankres meget lokalt i folks konkrete hverdagsudfordringer og samtidig skal vi sikre at alle kommer i gennem samme information,” forsætter hun.

Det blev til et todelt system, hvor man har vejledning og undervisning med en lokal kollega som underviser, kombineret med et dilemma-baseret e-learning forløb, som på den ene side viser Folkekirkens Nødhjælps nul-tolerancepolitik, men samtidig viser respekt for hvor svær en opgave det er og hvor svære situationer, man står i som nødhjælpsarbejder.

Alt lægges frem
”Hvis man tager et kort over de lande med største risiko for korruption og lægger hen over et kort over de steder vi arbejder, så er der et ret stort sammenfald. Så selv om vi i udgangspunktet har en nul-tolerancepolitik, så er korruption en del af den virkelighed vi arbejder i, især i nødhjælpsarbejdet hvor tidspresset ofte er massivt og konsekvensen af at noget sagsbehandling trækker i langdrag kan være mennesker der dør. Så det er sårbart og vi uddanner vores medarbejder i måder at sige nej på, hvordan man afvejer dilemmaer,” forklarer Natascha Linn Felix.

Data + diplomati skal bekæmpe facilitation payments

Folkekirkens Nødhjælp er som en af de første gået ind i et nyt initiativ, lanceret i marts måned 2018 og drevet af Dansk Industri, som samler virksomheder og organisationer i arbejdet mod facilitation payments.

Medlemmer af “Fight Against Facilitation Payment Initiative”, også kendt som Fafpi, forpligter sig til at have et system for indsamling af data om hvor og hvornår de har fået forespørgsler på facilitation payments, og sende data videre til projekter.

Fafpi vil så anonymisere data og udlevere disse til Udenrigsministeriet, som også er med i projektet, der kan bruge disse til at rette henvendelser til lokale myndigheder som en del af det diplomatiske arbejde.

Alle sager om korruption, som er blevet rapporteret i Folkekirkens Nødhjælps klagesystem lægges frem på organisationens hjemmeside og i deres årlige klagerapport. Sagerne spænder fra afpresning begået af lokale myndigheder til samarbejdspartnere, hvor ledelsen tager af eller helt stikker af med kassen.

Noget af det, der er sværest at håndtere er det, som på engelske hedder facilitation payments. På dansk bruger man ofte ordet smørelse. Det handler om afkrævning af som regel mindre beløb for at få en godkendelse, en adgang til et område, en udstedelse af visum eller lignende til at glide hurtigere igennem. Det svære ved dem er, ifølge Natscha Linn Felix, at i de situationer står man helt bogstaveligt alene i situationen og beslutningen. (Se faktaboks om nyt multistakeholderinitiativ).

Det handler om ansvar
Folkekirkens Nødhjælp har for ganske nylig fået en dedikeret compliance-medarbejder, som f.eks. skal arbejde med at svare på henvendelser fra donorer, som skal bruge information til deres due diligence arbejde, med persondataforordningen og med risikoanalyse. Den væsentligste drivkraft bag den nye stilling handler om bedre og mere effektive processer. Men også om complianceforventningerne vokser.

”Det bliver bare mere og mere. Man kan se det på anti-korruptionsområdet, hvor UK Bribery Act har givet et kæmpe ryk inden for området, og vi ved, at der også vil begynde at komme lovgivning om f.eks. hvidvask og terrorfinansiering,” forklarer Natascha Linn Felix.

Man skal dog ikke lade sig narre af at det hele lyder som noget med penge og finansielle transaktioner. For Folkekirkens Nødhjælp handler det om noget andet.

”Vi har forankret det som noget fælles, der handler om ansvarlighed opad og nedad. Vi er gået væk fra at korruption kun handler om penge, for det handler om magtforhold og manglende ansvarlighed, og det er de dynamikker og faldgruber, der skal adresseres,” siger Natascha Linn Felix.

Det afgørende for Folkekirkens Nødhjælp var, da de blev enige om, at compliancearbejdet handler om kultur.

”Man må gå fra at se det som at compliance som en lidt irriterende ”tick the box”-ting, som kommer udefra, til at se det som et stillads til at hænge sin kultur på. Så er man meget længere på vejen til at være compliant allerede,” siger Natascha Linn Felix til sidst.


*) Natscha Linn Felix er også formand for anti-korruptionsorganisationen Transparency Internationals danske afdeling. I denne artikel udtaler hun sig dog alene på vegne af Folkekirkens Nødhjælp.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: compliance

Complianceopgaven i forhold til CSR vokser. Hvordan ser et godt compliancesystem ud, og hvordan kommer man igen efter et svigt i compliance pludselig sender en på alle forsider? CSR.dk zoomer ind på compliance. 

Relateret indhold

22.01.2025CSR.dk

12 arbejdspladser tager kampen op mod skæv kønsbalance

21.01.2025CSR.dk

Reklamer for fossile biler bliver fortid i Vestsverige

21.01.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA): Find årsagen og undgå gentagelser

20.01.2025Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

Bæredygtige forretningsmodeller handler om mere end det cirkulære

20.01.2025CSR.dk

Den grønne trepart puster nyt liv i den danske bondebevægelse

20.01.2025MäRK

Sponseret

Fredericia Furnitures CFO går forrest i arbejdet med bæredygtighed

20.01.2025Cemasys.com

Sponseret

CEMAsys hits a new milestone: Partners with Fjordkraft Bedrift to Revolutionize Carbon Accounting.

17.01.2025CSR.dk

Ny undersøgelse: Danskerne er blevet grønnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J