Det handler ikke om penge men om ansvar

Krav om rene linier og lovlydighed gælder ikke kun virksomheder. NGO’er skal leve op til samme forventninger og håndtere samme dilemmaer i praksis. Folkekirkens Nødhjælp har opbygget gode systemer, men også opdaget at succes med compliance handler om lokal forankring, og at det handler om kultur.

Compliancearbejdet i Folkekirkens Nødhjælp udføres i et samspil mellem hovedkontoret og lokalt ansvarlige. Det er nødvendigt, for at komme tæt nok på hverdagsudfordringerne. .

26.11.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hos Folkekirkens Nødhjælp ved man godt, hvad compliance handler om for dem.

”Vi skal sikre, at vi er ansvarlige i forhold til både de mennesker vi arbejder for, verdens fattigste, og dem der betror os penge, som jo både er private og offentlige kilder. Vi skal sikre at de penge vi får bliver brugt på det vi lover og ikke havner i de forkerte lommer. Vi skal også sikre, at vi lytter og handler ansvarligt i forhold til de mennesker vi er i kontakt med i vores arbejde,” forklarer Natascha Linn Felix, som sidder i Folkekirkens Nødhjælps afdeling for quality & strategy management, og bl.a. har ansvar for anti-korruption*.

Tre gode råd om compliance

  • Compliance er kultur – omfavn det som noget I selv vil og ejer, og som udtrykker og understøtter jeres kultur. Det er bedre motivation end at nogen udefra kræver noget.
  • Sørg for at der bliver talt om det fra toppen. Den øverste ledelses opbakning er nærmest en kliché i det her arbejde, men det er helt afgørende, at det er topledelsen, der vil det her, så det ikke bare er det, Natascha Linn Felix kalder en ”tilfældig fodsoldat” som taler om compliance.
  • Lad være med at lave et compliance-forløb til et projekt. Arbejdet slutter reelt aldrig, og hvis man fra start af har sat et sluttidspunkt skal der bagefter igen findes ressourcer og involveres medarbejdere osv.  

Arbejdet med compliance er guidet af en certificering i forhold til “The Core Humanitarian Standard on Quality and Accountability” (CHS) og Global Compacts 10 prinicipper, som Folkekirkens Nødhjælps har skrevet under på. Forpligtelserne er udmøntet i organisationens Code of Conduct og afledte politikker, ligesom der foregår løbende monitorerings- og ikke mindst træningsindsatser. For både anti-korruption og certificeringen i forhold til CHS er der en central ansvarlig og koordinator ansat på Folkekirkens Nødhjælps hovedkontor og lokalt ansvarlige i de 18 landekontorer. De lokalt ansvarlige har en række opgaver, men en af de vigtigste er lokal-tilpasset undervisning og træning i f.eks. anti-korruption. Det foregår helt gammeldags ansigt til ansigt og er et vigtigt supplement til den obligatoriske e-learning.

Helt ind i hverdagsudfordringer
”Da vi havde fået udviklet vores politik for anti-korruption i 2010, lavede vi en intern evaluering i 2012 hvordan den virkede: ved folk den er der, bruger de den, føler de den er relevant? Det gjorde de jo ikke. Så blev vi enige om, at det vi egentlig skal have skabt, det er en kultur rundt omkring det her, og etablerede et projekt som skulle arbejde med det,” fortæller Natascha Linn Felix.

”Det skal forankres meget lokalt i folks konkrete hverdagsudfordringer og samtidig skal vi sikre at alle kommer i gennem samme information,” forsætter hun.

Det blev til et todelt system, hvor man har vejledning og undervisning med en lokal kollega som underviser, kombineret med et dilemma-baseret e-learning forløb, som på den ene side viser Folkekirkens Nødhjælps nul-tolerancepolitik, men samtidig viser respekt for hvor svær en opgave det er og hvor svære situationer, man står i som nødhjælpsarbejder.

Alt lægges frem
”Hvis man tager et kort over de lande med største risiko for korruption og lægger hen over et kort over de steder vi arbejder, så er der et ret stort sammenfald. Så selv om vi i udgangspunktet har en nul-tolerancepolitik, så er korruption en del af den virkelighed vi arbejder i, især i nødhjælpsarbejdet hvor tidspresset ofte er massivt og konsekvensen af at noget sagsbehandling trækker i langdrag kan være mennesker der dør. Så det er sårbart og vi uddanner vores medarbejder i måder at sige nej på, hvordan man afvejer dilemmaer,” forklarer Natascha Linn Felix.

Data + diplomati skal bekæmpe facilitation payments

Folkekirkens Nødhjælp er som en af de første gået ind i et nyt initiativ, lanceret i marts måned 2018 og drevet af Dansk Industri, som samler virksomheder og organisationer i arbejdet mod facilitation payments.

Medlemmer af “Fight Against Facilitation Payment Initiative”, også kendt som Fafpi, forpligter sig til at have et system for indsamling af data om hvor og hvornår de har fået forespørgsler på facilitation payments, og sende data videre til projekter.

Fafpi vil så anonymisere data og udlevere disse til Udenrigsministeriet, som også er med i projektet, der kan bruge disse til at rette henvendelser til lokale myndigheder som en del af det diplomatiske arbejde.

Alle sager om korruption, som er blevet rapporteret i Folkekirkens Nødhjælps klagesystem lægges frem på organisationens hjemmeside og i deres årlige klagerapport. Sagerne spænder fra afpresning begået af lokale myndigheder til samarbejdspartnere, hvor ledelsen tager af eller helt stikker af med kassen.

Noget af det, der er sværest at håndtere er det, som på engelske hedder facilitation payments. På dansk bruger man ofte ordet smørelse. Det handler om afkrævning af som regel mindre beløb for at få en godkendelse, en adgang til et område, en udstedelse af visum eller lignende til at glide hurtigere igennem. Det svære ved dem er, ifølge Natscha Linn Felix, at i de situationer står man helt bogstaveligt alene i situationen og beslutningen. (Se faktaboks om nyt multistakeholderinitiativ).

Det handler om ansvar
Folkekirkens Nødhjælp har for ganske nylig fået en dedikeret compliance-medarbejder, som f.eks. skal arbejde med at svare på henvendelser fra donorer, som skal bruge information til deres due diligence arbejde, med persondataforordningen og med risikoanalyse. Den væsentligste drivkraft bag den nye stilling handler om bedre og mere effektive processer. Men også om complianceforventningerne vokser.

”Det bliver bare mere og mere. Man kan se det på anti-korruptionsområdet, hvor UK Bribery Act har givet et kæmpe ryk inden for området, og vi ved, at der også vil begynde at komme lovgivning om f.eks. hvidvask og terrorfinansiering,” forklarer Natascha Linn Felix.

Man skal dog ikke lade sig narre af at det hele lyder som noget med penge og finansielle transaktioner. For Folkekirkens Nødhjælp handler det om noget andet.

”Vi har forankret det som noget fælles, der handler om ansvarlighed opad og nedad. Vi er gået væk fra at korruption kun handler om penge, for det handler om magtforhold og manglende ansvarlighed, og det er de dynamikker og faldgruber, der skal adresseres,” siger Natascha Linn Felix.

Det afgørende for Folkekirkens Nødhjælp var, da de blev enige om, at compliancearbejdet handler om kultur.

”Man må gå fra at se det som at compliance som en lidt irriterende ”tick the box”-ting, som kommer udefra, til at se det som et stillads til at hænge sin kultur på. Så er man meget længere på vejen til at være compliant allerede,” siger Natascha Linn Felix til sidst.


*) Natscha Linn Felix er også formand for anti-korruptionsorganisationen Transparency Internationals danske afdeling. I denne artikel udtaler hun sig dog alene på vegne af Folkekirkens Nødhjælp.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: compliance

Complianceopgaven i forhold til CSR vokser. Hvordan ser et godt compliancesystem ud, og hvordan kommer man igen efter et svigt i compliance pludselig sender en på alle forsider? CSR.dk zoomer ind på compliance. 

Relateret indhold

02.04.2025CSR.dk

Hvad vi kan lære af de Jyske erfaringer med omstillingen af forsyningskæden

02.04.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Magt, Interessevaretagelse og Lobbyisme

01.04.2025CSR.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025CSR.dk

Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

31.03.2025CSR.dk

Milliarddyr klimasikringsplan møder skepsis fra eksperter

31.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Talent Management Accelerator

28.03.2025CSR.dk

Regionerne er foran i tidsplanen for den grønne omstilling

28.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Finance and ESG Integration

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online