Det handler om at gå forrest - men ikke i blinde
I sidste uge satte DIEH sammen med Reitan Distribution fokus på et ofte underbelyst område – ansvarlighed i transportsektoren.
Ikke desto mindre var opbakningen til emnet stor, da flere nøgleaktører samledes i Horsens for at lytte til erfaringerne fra Dansk Erhverv, Blue Water Shipping, Reitan Distribution (Rema 1000), 3F og ICT Logistics.
Udfordringerne i transportsektoren er store: Ifølge Danmarks Statistik står international transport for 45% af udledningen af drivhusgasser i forbindelse med danske økonomiske aktiviteter.
Derudover er velkendte problemer som brud på arbejdstagerrettigheder og social dumping - med Kurt Beier sagen som ét af de værste eksempler.
Samarbejde skaber bæredygtighed
Selvom udfordringerne er til at få øje på for både transportudbydere og købere, var dagen præget af et ønske om at samarbejde om mere ansvarlig transport i værdikæden.
Netop samarbejdet er en forudsætning for at kunne sikre den bæredygtige udvikling, hvor industrien kan opnå bedre resultater ved at samarbejde med deres kunder (også offentlige), NGOer og fagbevægelsen.
Lovgivning som driver og garant for fair konkurrence
Når vi kigger fremad er der en række drivere, som kommer til at have stor betydning for udviklingen -
Lovgivning fylder meget i industrien, og under arrangementet var konklusionen klar: Lovgivningen kommer, men der er stadigvæk mulighed for at være på forkant.
Lovgivning skal sikre, at alle er underlagt samme regler og vilkår, og at social dumping ikke bliver tolereret. Opfordringen fra transportudbyderne lød klart på, at lovgivningen skal ske på europæisk plan, for at de danske virksomheder kan holde konkurrenceevnen internationalt.
Hvad kan der gøres her og nu?
Mens vi venter på lovgivning, er der en række muligheder for danske aktører at agere nu –
Transportkøbere skal være mere klare på, hvad de ønsker af transporten, og være parate til at en bæredygtig løsning kan koste mere. Transportkøberne skal stille flere krav, mens de samtidigt følger op på, at deres samarbejdspartnere leverer et tilfredsstillende resultat, som lever op til den underskrevne aftale.
Transportudbyderne har en del lavt hængende frugter, som skal tages for at bevæge sig imod det, som kan give dem en stærkere profil, nationalt – såvel som internationalt. Flere cases har vist sig gode for både samfundet og forretningen.
Til køling af trailere bruger Reitan Distribution (Rema 1000) eksempelvis rest-Co2 fra produktionen af gødning. Det har en række praktiske fordele, som for eksempel, at det køler traileren hurtigere end ved brug af generatorer.
Umiddelbart var det ikke tænkt som et spare-tiltag, men dette ændrede sig, da levetiden på det nye produkt viste sig at være længere end beregnet. Derved indsnævrede merprisen sig til næsten at være tilsvarende generatorerne.
Der kan således godt skubbes på for politisk indsats samtidig med at egen indsats forbedres. Det handler om at gå forrest – men ikke i blinde. Derfor arbejder DIEH fremadrettet med at sætte yderligere fokus på transportsektoren og starte dialog mellem interessenter for at skabe løsninger, som giver mening – både for samfundet og forretningen.