Digitalt værktøj medfører markant reduktion af madspild i butikkerne hos Dagrofa Foodservice
I marts begyndte de 30 Cash&Carry-butikker i Dagrofa Foodservice at bruge det digitale værktøj Whywaste, hvilket har medført en markant reduktion af madspild. Hos Dagrofa Foodservice i Hjørring er både butikschef og medarbejdere begejstrede for tiltaget.
Siden marts 2023 har Dagrofa Foodservice anvendt datakontrolsystemet Whywaste i virksomhedens 30 Cash & Carry-butikker, der er fordelt over hele landet.
Forud var gået en testfase i to udvalgte butikker, og her var resultaterne så gode, at Dagrofa Foodservice tidligere i år begyndte på udrulningen i alle virksomhedens butikker.
Og det har givet pote i form af markante resultater. I perioden marts-maj formåede Cash & Carry-butikkerne at reducere mængden af madspild – sammenlignet med de samme måneder sidste år – med 47,2 tons.
Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice og tovholder på indsatsen, siger:
- Resultaterne overgår alle vores forventninger. Whywaste hjælper vores medarbejdere med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå på dato. Med andre ord fortæller Whywaste os i god tid, hvornår man i butikkerne skal sætte ekstra ind for at få varerne solgt.
Han fortsætter:
- Madspild er en stor CO2-synder, og derfor er vi rigtig glade for, at Whywaste giver vores butiksmedarbejdere bedre kort på hånden i kampen mod madspild. Samtidig er Whywaste også med til at reducere vores omkostninger, da det selvfølgelig koster os penge, når holdbarheden på en vare udløber. Derfor er vi samlet set meget tilfredse med, at vi efter en testperiode besluttede os for at gå i gang med den landsdækkende udrulning.
Stor opbakning i butikkerne
Jane Friborg, butikschef i Dagrofa Foodservice Hjørring, er en af de medarbejdere, som har været med til at integreret brugen af Whywaste i hverdagen.
Hun fortæller:
- Fra start af har alle medarbejdere i vores butik i Hjørring været vilde med at bruge Whywaste. Vi brugte en lille uge på at registreret vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende Whywaste. Systemet virker godt, og derfor er det også vidt forskelligt, hvilke medarbejdere som løser opgaven i praksis, da Whywaste er nemt at gå til.
I perioden marts-maj har butikken i Hjørring med hjælp fra Whywaste formået at reducere mængden af madspild med 1,55 tons.
Også hos Whywaste er der glæde over, hvor effektivt værktøjet har været i regi af Dagrofa Foodservice. Kristoffer Hagsted, direktør i Whywaste, siger afslutningsvis:
- Vi er stolte over, at samarbejdet med Dagrofa Foodservice har vist så imponerende resultater blot få måneder efter den første implementering. Allerede nu har vi en god dialog om de næste skridt på rejsen mod at mindske endnu mere madspild.
Udover værktøjet fra Whywaste har Dagrofa Foodservice også en række initiativer for at reducere madspild – eksempelvis bliver der flere gange om ugen leveret overskudsvarer til organisationen Junkfood, som hver dag serverer gratis måltider til gadens folk i København.
Fakta om Dagrofa Foodservice:
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på www.dgfs.dk
Fakta om Whywaste:
- Whywaste er en svensk tech-virksomhed, der siden 2016 har tilbudt softwareløsninger med fokus på reduktion af madspild i primært detail – og engrosvirksomheder. Siden 2019 har de samarbejdet med Dagrofa-koncernen.
- I dag samarbejder de med butikker i mere end 20 forskellige lande i 40 forskellige detailkæder.
- Virksomhedens mest anvendte softwareløsning er i dag et digitalt datokontrolsystem, der alarmerer om varer tæt på udløb. I porteføljen findes desuden løsninger til optimal prissætning, markedsføring af datovarer, hjælp til donation, statistikværktøjer og meget andet.