Din næste strategi skal handle om biodiversitet

Flere mener, at biodiversitetskrisen er større og mere alvorlig end klimakrisen. De første store virksomheder er begyndt at melde deres strategier og prinicipper ud.

02.10.2020

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Biodiversitet er den næste store krise. Ifølge mere end 500 eksperter i 50 lande, er jordens øko-systemer så pressede, at vi står over for udryddelsen af op mod en million arter – dyr og planter – og massiv migration af mennesker på flugt fra uddød natur.  Det er også økonomisk en stor trussel, da man har vurderet, at der er risiko for at erhvervslivet mister 44.000 milliarder dollar, som er over halvdelen af det globale BNP, ved et større biodiversitetstab.

Biodiversitets- og klimakrisen er nært forbundne, om end klimaforandringernes betydning for biodiversiteten er mindre, end man måske skulle tro. Ifølge en nyligt udgivet rapport fra World Economic Forum, The Future of Nature and Business, har klimaet ansvaret for 11-16 procent af biodiversitetstabet. Og om end den andel er stigende, er der stadig 85 procent af krisen, som har andre årsager. 

Tre helt centrale områder
World Economic Forum fastslår, at der er tre områder, som det er helt centralt at arbejde med for at modvirke biodiversitetstabet. Tilsammen udgør de en tredjedel af den globale økonomi, skaber to tredjedele af alle jobs og har det største potentiale for både forretning og forandring. Det er: 

  • Fødevarer inklusive brugen af landarealer og verdenshavene,
  • Infrastruktur og det byggede miljø, samt
  • Minedrift og energi 

World Economic Forums rapport når frem til 15 systemiske forandringer inden for de tre områder, som kan gøre hele forskellen i biodiversitetskrisen, og som samtidig kan generere forretningsmuligheder for op mod 10.000 milliarder dollar og skabe 395 millioner jobs inden 2030. Det handler om regenerativt landbrug til lands og til havs, om nye arbejdsformer, hvor delekontorer gør, at man kan reducere byernes udvidelse I Europa med et område på størrelse med Belgien, og om jobs forbundet med genanvendelse og genbrug af materialer.

Virksomhederne skal på banen igen
World Economic Forum slår fast, at denne indsats og omstilling ikke bliver billig. De konstaterer samtidig, at i betragtning af at alle lande kæmper med coronakrisen, så vil der skulle forholdsvist meget både pres og indsats til udover det politiske niveau. Og så falder snakken på virksomhederne. 

Det er endnu ikke voldsomt mange virksomheder, der har etableret egentlige biodiversitetsstrategier, men de første, store planer er dukket op. 

Microsoft lancerede i april måned en strategi for biodiversitet, i hvilken deres arbejde vil være guidet af fire principper: 

  • Anvend data og digital teknologi. Vi kan ikke løse et problem, hvis vi ikke vi forstår problemet fuldt ud. Netop derfor ønsker vi at samle klima- og miljødata fra hele verden og aktivere disse data gennem computing og machine learning i den nye Planetary Computer.
  • Understøt samarbejdspartnere og kunder i hele verden. Vi vil bruge den nye computer til at udvikle og bruge digital teknologi, som hjælper vores samarbejdspartnere og kunder til at forbedre deres egne beslutninger vedrørende klima- og miljøtiltag.
  • Brug vores stemme i den offentlige debat. Vi vil bakke op om og være fortalere for politiske indsatser, som tager hånd om økosystemer på både nationalt og globalt niveau.
  • Tag ansvar for vores eget aftryk. Vi vil tage ansvar for de påvirkninger af økosystemet, som vores direkte virke medfører ved inden 2025 at beskytte mere landareal end vi forbruger.

Unilever meldte i juni måned ud, at de ville oprette "Climate & Nature Fund" med en milliard euro (7,5 mia. kr.) til uddeling og investering i de næste ti år. De skal finansiere nye initiativer som f.eks.: 

  • En afskovningsfri forsyningskæde inden 2023 - som vil ske gennem øget sporbarhed og gennemsigtighed ved at bruge satellitovervågning, geolokalisering og blockchain. 
  • Genopretning af natur ved at øge den lokale biodiversitet, gendanne jordens sundhed og sikre vandbeskyttelse og adgang til vand. Det kræver uddannelse af en ny generation af landmænd og Unilever indfører derfor et regenerativt landbrugskodeks for alle leverandører. 
  • Vandbesparelsesprogrammer i mere end 100 lokalsamfund før 2030, hvor planen er at opbygge en model i samarbejde med nøgleleverandører, så de også afvikler lignende programmer. 

Flere amerikanske virksomheder arbejder med regenerative principper for landbrugsprodukter i deres forsyningskæde. 

  • Danone har afsat 20 millioner dollar til at hjælpe landbrug i Nordamerika med at implementere regenerative metoder.
  • General Mills har en 2030-målsætning om at fremme regenerativ praksis på en million acres. 
  • Timberland vil i 2030 kun benytte regenrativt læder, bomuld, uld og sukkerør.

World Economic Forums rapport, The Future of Nature and Business, kan hentes her. 

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.05.2025SustainBusiness

Sponseret

Fremtidens klimascenarier med Hans Sanderson

28.05.2025CSR.dk

Elektrificering knækker transportens CO2-kurve

28.05.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Ny kartonemballage til fiskeproducent helt uden plastik

27.05.2025CSR.dk

Grøn omstilling skal være en konkurrencefordel for produktionsvirksomheder

22.05.2025CSR.dk

Frej skyder nyt partnerskab i gang: Vi skal sikre Danmark en førerposition i regenerativt landbrug

22.05.2025CSR.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

22.05.2025CSR.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

20.05.2025Freehand Coffee Company A/S

Sponseret

Kaffens værdi overstiger langt fra det den koster

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus