Dit nye brusebad kan give et fattigt barn rene toiletter

For hver gang der sælges et udvalgt Grohe brusesystem ind til 31. august i år bliver der sat penge af til en donation til UNICEF’s "Make a Splash!”-initativ. Ud af 13 lande lægger Danmark sig i selen for at bidrage mest.

I Danmark kan det være svært at forestille sig, hvilke problemer manglen på rent vand skaber. Det betyder f.eks. at børn i udviklingslande jævnligt lider af diarré. Det gør deres skolegang sporadisk.. Foto: Grohe.

11.06.2021

CSR.dk

Frem til d. 31. august 2021 sætter GROHE i Danmark penge fra til at kunne donere op til 550.000 kr. til UNICEF og "Make a Splash!” – et initiativ, som giver børn i udviklingslande bedre adgang til sanitet og hygiejne. Det er et partnerskab etableret af UNICEF og GROHEs moderselskab, LIXIL i 2018.

Børnenes behov for bedre sanitet er helt reelt, som Karen Hækkerup, generalsekretær i UNICEF Danmark, forklarer:

”Mangel på rent vand, ordentlige toiletter og hygiejne er med til at bremse udviklingen i rigtig mange lokalsamfund, særligt i flere afrikanske lande. Det går flere steder så hårdt udover børnenes helbred, uddannelse og fremtid, at vand, sanitet og hygiejne i dag er et af UNICEFs vigtigste globale fokusområder. Derfor er vi meget glade for GROHEs ”Make a Splash!”-kampagne,” siger hun.

13 lande – en million Euro
GROHE kører samme kampagne i 13 lande i EU, med realistiske målsætninger for hvert land. I alle land samles pengene ind ved at GROHE donerer en sum hver gang et lokalt valgt produkt købes af en grossist.

For GROHE Danmark er beløbet, der udløses ved salg af brusesystemer eller brusestangssæt til grossister 5 kr. Men ’det kan vi gøre bedre’, har de tilsyneladende sagt til sig selv, for det danske datterselskab har valgt også at lægge 250 kr. til side til donationen, hver gang fire bestemte produkter sælges til private kunder i udvalgte gør-det-selv-butikker og online,

”GROHE er en af verdens førende indenfor sanitetsløsninger, og derfor giver det også rigtig god mening, at vi går forrest i kampen for bedre forhold udsatte steder i verden. At være med til at bidrage og give tilbage er vigtigt for os som virksomhed,” siger Mette Nielsen, Marketingschef, GROHE Danmark.

Målet for den samlede donation fra alle tretten lande ligger i omegnen af 1 million Euro, og vil gå til projekter i Kenya, Tanzania og Etiopien. Tidligere midler fra ”Make a Splash!”-partnerskabet har bidraget til at etablere toilet- og hygiejnefaciliteter samt lære børn og indbyggere i lokalområderne om betydningen af sanitet og hygiejne.

Gode resultater med tilpassede løsninger
GROHEs moderselskab, LIXIL, har indtaget en vigtig rolle for at være med til at imødekomme den stigende efterspørgsel på toiletter og sanitære løsninger i flere af verdens udsatte lande. Blandt andet har LIXIL udviklet toilet- og sanitetsløsninger tilpasset forhold i udviklingslande, der hjælper lokalsamfundene til at forbedre og opretholde ordentlig sanitet og hygiejne. I blandt andet Kenya har indførelsen af disse løsninger desuden sikret både uddannelse og jobs for lokale installatører.

- EHS

--------------

Normalt reklamerer vi ikke på denne måde, men hvis nogle af CSR.dk’s læsere står for at skulle købe et nyt brusesystem, så er det disse modeller, som udløser donationen: GGROHE Vitalio Start System 250 samt GROHE Vitalio System 260 & 310.
 

For 550.000 kr sanitet

For pengene fra GROHE Danmarks bidrag til kampagnen kan man f.eks. få: 

  • 88 mio. liter rent vand om året ved hjælp af vandrensningstabletter, eller
  • 550.000 stykker sæbe der er afgørende for at holde en god hygiejne, eller
  • 755 skoletoiletter bestående af et latrin og kabine med dør, eller
  • Etablering af 231 hånddrevne pumper som skaffer rent vand til mange børn og deres familier

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Valified
Webinar
Better ESG > Better Business

Bliv klogere på, hvordan Valified kan hjælpe jer forretningsværdi af Valified, vise de seneste løsninger og give et klart billede af, hvad der kommer næste gang.

Dato

16.09.2025

Tid

09:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

17.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle