Diversitet og inklusion på skoleskemaet på byggeuddannelserne
NEXT Uddannelse København er gået sammen med Byggeriets Samfundsansvar om diversitet, inklusion og psykologisk tryghed på byggeuddannelserne. Der er behov for et opgør med kulturen for at kunne sikre bedre og sundere fællesskaber, ungemiljøer og kultur på både erhvervsskolerne og i branchen generelt.
Fremover skal der undervises i inklusion og diversitet på NEXTs byggeuddannelser som fx tømrer-, snedker-, sikkerhedsvagt-, struktør-, murer- og brolæggeruddannelsen. Mens man på NEXT og mange andre danske erhvervsskoler længe har haft fokus på det fysiske arbejdsmiljø, har psykologisk tryghed og psykisk arbejdsmiljø til gengæld haltet efter.
Derfor har NEXTs byggeuddannelser og Byggeriets Samfundsansvar samarbejdet om en række workshops for faglærerne og udvidet læreplanen på byggeuddannelserne, så den fremover indeholder temaerne inklusion, diversitet og psykologisk tryghed.
“Tryghed for og accept af alle minoriteter på byggeuddannelserne er helt essentielt, lige meget om man er kvinde, har anden etnisk baggrund, seksuel orientering eller lignende. Som uddannelsesinstitution er vi sat i verden for at danne og uddanne, så vi har et stort ansvar. Både byggeuddannelserne og byggebranchen skal sikre sunde fællesskaber, hvor det er trygt og rart at være, ellers søger den nye generation væk og finder andre steder, hvor de føler sig mere velkomne,” siger Lasse Falck Steenland, uddannelsesdirektør på NEXT.
Erhvervsskolerne skal skubbe på udviklingen
Helt konkret skal diversitet og inklusion fremover være en del af arbejdsmiljøundervisningen på grundforløb 2, så eleverne introduceres for temaerne så tidligt som muligt, og før de skal ud som lærlinge. Undervisningen tager udgangspunkt i materiale, som Byggeriets Samfundsansvar har udarbejdet, bestående af forskellige problemstillinger, cases, videoer og dialogkort.
Det nye fokus skal ligeledes sikre, at faglærerne har større opmærksomhed på og kan håndtere diversitet og inklusion i klasseværelset og har det integreret som en naturlig del af undervisningen. Selvom tiden skubber til samfundsudviklingen, så er der et behov for, at erhvervsskolerne sammen med store organisationer som Dansk Industri, fagforeninger som 3F m.fl. skubber på, mener Lasse Falck Steenland:
“Ligesom at der i disse år er fokus på en kulturændring og debat om nøgenplakater, skurvogns-jargon, sexisme og diskrimination i byggebranchen, så skal erhvervsskolerne også være en del af ændringen, for vi er med til at forme den næste generation af håndværkere.”
Byggeriets Samfundsansvar: de unge skal være rustede til at tage dialogen på deres arbejdspladser
En undersøgelse foretaget i 2021 af Byggeriets Samfundsansvar har bl.a. identificeret konkrete barrierer for, at flere kvinder vælger en uddannelse inden for byggeriet.
”I byggeriet er der en særlig bramfri og til tider hård tone og en hierarkisk opbygning. Kulturen er i høj grad bygget op omkring den maskuline identitet i traditionel forstand, hvor det at indgå i et sjak, fysisk styrke og at være med på en til tider sexistisk jargon, er kendetegnet for mange. Stikker man ud fra dette fællesskab af den ene eller anden grund, kan det føles usikkert. Det er noget af det, der kan gøre det svært at være kvinde eller anden minoritet i byggeriet,” udtaler Christina Schultz, sekretariatschef i Byggeriets Samfundsansvar.
”Derfor er det meget positivt, at man fra erhvervsuddannelsernes side sætter fokus på det, så de unge mænd og kvinder, der kommer ud på arbejdsmarkedet, er bedre rustet til at tage dialogen med deres ledelse om fx kulturen i virksomheden eller konkrete oplevelser. Det er vigtigt at understrege, at virksomhedslederne har et særligt ansvar for at skabe en inkluderende kultur, men hvis de unge fra start klædes på til at turde sætte spørgsmålstegn ved plejer, kan de i høj grad være med til at sætte strøm til den kulturforandring, der må ske i byggeriet.”
- EHS