DNV: Skibsfarten kan møde hård konkurrence om grønne brændstoffer i 2030
Shippingbranchen skal bruge en ordentlig luns af alle grønne brændstoffer i 2030 for at efterleve kommende IMO-krav.
I 2030 vil shippingindustrien få brug for mellem 30 og 40 procent af alle grønne brændstoffer, hvis den skal leve op IMO’s klimakrav om netto-nuludledning i 2050 og 20 procents reduktion inden 2030.
Det varsler det norske klassifikationsselskab DNV i sin seneste Maritime Forecast to 2050-rapport, skriver ShippingWatch.
Mængden burde ifølge selskabets beregninger være nødvendig for at erstatte det forventede forbrug på 17 millioner tons olieækvivalenter om året.
Læs også: Derfor er en klimaaftale for shipping svær at få på plads
Og det kan betyde benhård konkurrence om brændstofferne med andre industrier. Derfor anbefaler DNV i rapporten, at industrien fokuserer på effektivisering og løsninger, som kan reducere CO2-udledningerne her og nu.
Der kan eksempelvis være hydrodynamiske tiltag, som kan spare branchen mellem 5 og 15 procent. Det handler blandt andet om skrogbelægninger, optimering af skrogform, luftsmøring og rengøring.
For skibsmotorer omfatter løsningerne forbedringer af effektivitet, genvinding af spildvarme, brændselsceller og nedgradering af motorer. Det kan spare mellem 5 og 20 procent.
- HCL