Derfor er en klimaaftale for shipping svær at få på plads

Skibsfartens CO2-udledninger stiger og stiger, men en aftale om og plan for at reducere dem har svære kår. Forskere har undersøgt, hvorfor FN's søfartsorganisation har så svært ved at levere varen.

30.06.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Mere end 80 procent af verdens godstransport foregår til havs. CO2-udledningerne herfra udgør omkring tre procent af de globale emissioner. Men der er ingen bindende, globale klimamål for shipping: industrien står uden for Paris-aftalen og kommer først med i EU’s kvotesystem fra 2024.

På skuldrene af en foreløbig klimamålsætning fra FN's Søfartsorganisation (IMO) fra 2018 skal IMO’s klimakomité i næste uge mødes for at få det langsigtede mål og planer for at nå det på plads for branchens udledninger. Målsætningen fra 2018 lægger op til blot en halvering af sektorens udledninger i 2050.

”Det vigtigste møde i årevis”, er mødet blevet kaldt. Men på dørtrinnet til forhandlingslokalerne ser det ikke videre lovende ud. Det skriver shippingwatch.dk, som har været i kontakt med et antal personer, som deltager i de forudgående afklaringsmøder, som er i gang i denne uge.

De anonyme kilder bruger ord som ”skyttegravskrig” og tilkendegiver, at det er umuligt at se endog konturerne af en aftale, der kan blive vedtaget ved næste uges møde. Uenighederne handler om målet i sig selv, om tempoet i omstillingen, og om der skal være en klimaskat eller ej til at drive udviklingen frem.

Forskere: IMO har problemer
Midt I denne højspændte situation har forskere fra Lunds og Københavns Universiteter udgivet resultaterne af en ny granskning af organisationen. Konklusionerne i den efterlader ingen tvivl om, at IMO selv er en del af problemet.

I grove træk konkluderer granskningen at:

  • IMO ikke har de politiske instrumenter, der skal til for at nå klimamålsætninger
  • IMO’s hovedkvarter i London har i dag ca. 300 ansatte. Det svarer til mandskabet i Teknik og Miljø-afdelingen i Silkeborg Kommune.
  • For få ressourcer i organsationen gør det muligt for modstandere af nye initiativer at lamme den med diskussioner af omfanget af dens mandat
  • IMO ikke har kræfter nok til at tænke frem, og at man i hele IMO’s historie kun har fokuseret på teknologier, der allerede eksisterer.
  • IMO ingen regulering har, der direkte fremmer brugen af mere bæredygtige brændstof
  • IMO’s fokus er på luftforurening og ikke drivhusgasser

Sidstnævnte er langt fra ligegyldigt. Det forklarer Professor Teis Hansen fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet:

”IMO har indtil nu fokuseret på luftforurening i stedet for drivhusgasser, og det har skabt en skævhed i lovrammerne, der i praksis betyder, at man binder industrien til fossile brændstoffer,” siger han og uddyber:

“Med den nuværende regulering promoverer IMO flydende naturgas som skibsbrændstof, fordi det kan mindske udledningen af svovl og kvælstof. Men det er altså et brændstof, der samtidig har bidraget til en 150 procents øgning af metanudledning – og det tal vil stige, fordi der bliver bestilt flere og flere skibe, der sejler på flydende naturgas. IMO modarbejder på den måde sit eget politiske mål om at mindske udledningen af drivhusgasser.”

Et sekretariat uden kræfter
Ph.d.-studerende Hanna Bach fra Lunds Universitet har medvirket i granskningen, I en pressemeddelelsen peger hun på sekretariatets manglende ressourcer som en betydelig hæmsko for fremdrift:

”Sekretariatet har brug for flere ressourcer. Både til mere mandskab og til at administrere andre slags politiske instrumenter, end de har i dag,” siger hun.

Det helt centrale problem må dog siges at være, at der er langt til politisk konsensus blandt de 175 medlemslande. Man kan så udnytte IMO’s uklare mandat og manglende ressourcer til at sætte ting i stå:

”Der er medlemslande, der spørger, om det at implementere instrumenter som en global CO2-afgift faktisk ligger inden for IMO’s mandat, eller om det er i konflikt med nationale regler. Men det har IMO-sekretariatet ikke kunnet levere et klart svar på. Så det er konstant op til debat, og det tager en masse tid og sætter forhandlingerne i stå, når det kommer til at implementere nye policy-instrumenter,” siger Hanna Bach.

I to videnskabelige artikler udgivet i tidsskrifterne Environmental Innovation and Societal Transitions og Marine Policy uddyber forskerne, hvorfor IMO er så udfordret i at manøvrere branchen ind på en grønnere kurs.

EU presser på
Som en reaktion på den manglende fremdrrift og dermed hul i udledningsreduktionerne, har EU vedtaget to lovpakker for shipping: et CO2-kvotesystem for shipping og FuelEU Maritime, som kræver at shippinvirksomheder, begynder at tanke op med grønne brændsler fra 2025. I sidstenaævtne er der specifikt lagt en bestemmelse ind, der gør det muilgt for EU at hæve kravene, hvis IMO ikke kan levere et tilfredsstillende resultat.

I næste uge står Danmark på vegne af EU i spidsen for forhandlingerne om en global CO2-afgift for shipping. Hvad pengene fra afgiften skal gå til, vides ikke, men ifølge ministeren kan en del gå til de lande, der er hårdt ramt af klimaforandringerne.

Danske Rederier følger også forhandlingerne med endog meget stor interesse. 

Organsationen håber på et mål om klimaneutralitet i 2050, en CO2-afgift, og at der vedtages en såkaldt brændstofstandard. Det skal gøre det muligt at se mængden af drivhusgasser i brændstofferne, ligesom der skal laves en tidslinje for, hvornår tingene træder i kraft. Det skriver Ritzau. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

15.07.2024Schneider Electric

Sponseret

Alliance mellem Schneider Electric og Eltel skal løse kapacitetsproblemer på elnettet

10.07.2024Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Bæredygtighed på byggepladsen

Flere mikrobryggerier forvandler CO₂ til øl-skum

10.07.2024CSR.dk

09.07.2024CSR.dk

Danske Bank giver rådgivning om klimasikring til boliger

09.07.2024CSR.dk

Eksperter: Lejebaseret model kan accelerere grøn it-håndtering i alle virksomheder

08.07.2024BSR

Sponseret

Climate Scenario Analysis: It’s about More than CSRD Compliance

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet