04.12.2017 | Klima, miljø og energi
Elfærgerne kommer
Skibe, der sejler på el, er et bæredygtigt og efterhånden populært alternativ til de konventionelle, kuldrevne fartøjer. Omstillingen ses oftest blandt de mindre både, men også større elfærger er begyndt at dukke op i de nordiske farvande.
HH Ferries Group er en af de selskaber, der investerer i elektrisk skibsfart med færgen Tycho Brahe. Foto: HH Ferries
Flere aktører i skibsindustrien kigger efterhånden samme vej som bilproducenterne – mod elektricitet og batterier. I Danmark er mange små skibe blevet ombygget til at sejle på el, men også større færger kan prale af at være med på den grønne bølge.
Læs også: HH Ferries Group miljøcertificeres
En af dem er elfærgen Tycho Brahe, der sejler i døgndrift mellem Helsingør og Helsingborg, skriver Energy Supply. Selskabet bag færgen, HH Ferries Group, kan kalde sig ejere af verdens største elfærge. Det betyder dog ikke, at der ikke stadig er plads til udvikling:
”Tycho Brahe sejler på batteridrift, men vi er ikke helt, hvor vi gerne vil være”, siger HH Ferries Groups driftsdirektør, Jens Ole Hansen, til Energy Supply. Han henviser særligt til udfordringerne med at koble Forsyning Helsingørs elnet sammen med de svenske kollegers.
”90 procent af koblingerne er succesfulde, men vi skal op på 100 procent over nogle dage, så vi sejler fortsat ofte hybriddrift”, fortæller Jens Ole Hansen til Energy Supply.
Ud over HH Ferries Groups ret store elfærge Tycho Brahe, og snart ’søsteren’ Aurora, er flere små færger også begyndt at tænke i el.
En af dem er den lille, norske elfærge Ampere, der sejler tværs over en fjord nord for Bergen. En anden er Siemens elfærge Elektra, der sejler i Finland. Derudover er et konsortium herhjemme ved at bygge elfærgen Ellen, der skal sejle mellem Ærø, Faaborg og Als, og så har Movia netop nu Københavns havnebusser i udbud, med planen om at søsætte den grønne, sejlende offentlige transport i 2020.
Flere vil sejle på el
Den grønne tendens skyldes især de faldende priser på batterier og billigere el, som følge af afskaffelsen af PSO-afgiften og sænket elafgift for skibe, skriver Energy Supply. På en temadag om elfærger gjorde Danske Rederiers direktør, Jakob Ullegård, det klart, at hybrid- og elfærger kun er noget, vi vil se mere af i fremtiden:
”Jeg regner med, at vi inden for en overskuelig årrække kommer til at se mange flere færger helt eller delvist på el. Vi ser en hurtig teknologiudvikling, men det er vigtigt, at der nogle år endnu er et flow af danske og europæiske innovationskroner”, siger Jakob Ullegård til Energy Supply.
Han bliver bakket op ad Morten Stryg, chefkonsulent fra Dansk Energi, der vurderer elfærgernes potentiale ud fra beregninger om sejltider.
”Ud fra simple beregninger om, at elfærger er fordelagtige med sejltider på op til tre kvarter til halvanden time, kan el dække cirka 20-40 procent af energiforbruget til færgedrift i Danmark, siger Morten Stryg til Energy Supply.
Læs også: Grønne vinde for fremtidens containerskibe
Globalt kan man også forvente, at den grønne skibsfart vil vokse i løbet af de næste år. Det Internationale Energiagentur har blandt andet oprettet en arbejdsgruppe, som skal følge udviklingen i den elektriske søfart, sørge for videns- og erfaringsdeling samt bidrage med at udvikle standardløsninger, skriver Energy Supply.
-CHM
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.