Elis’ medarbejdere sætter selv kursen for at skabe den bedste arbejdsplads for dem
Elis (tidl. Berendsen) vil være den arbejdsplads, som medarbejderne selv synes, er den bedste for dem. Derfor får medarbejderne også frihed til selv at finde på og vælge de trivselsfremmende idéer, som skal ud og leve i netop deres lokale Elis-afdelinger
I 2023 lancerede Elis Danmark A/S sin nye strategi: ”Sammen om fremtiden”, som er udviklet i tæt samarbejde med medarbejderne for at sikre, at den afspejler dét Elis, som de drømmer om at være en del af i fremtiden. I stedet for at stræbe efter virksomhedens tidligere ledestjerne om at blive ”Danmarks bedste arbejdsplads”, så vil Elis nu udvikle ”Vores bedste arbejdsplads” – og som Elis’ HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk fortæller, handler det i høj grad om medarbejderinvolvering:
”At vi kan fastholde vores værdifulde medarbejdere, fordi de selv synes, at vi er den bedste arbejdsplads for dem… det er vigtigere for os end en ekstern vurdering af, om vi er Danmarks bedste arbejdsplads. Vi vil involvere vores medarbejdere i deres egen trivsel – men det er ikke nok, at vi bare indsamler input fra hundredvis af medarbejdere og så efterfølgende udvikler nogle fælles HR-initiativer, som går på tværs af alle lokationer og er så ens, at de ikke rammer de forskellige behov i afdelingerne. Derfor vender vi nu alt på hovedet: I stedet for at HR-afdelingen træffer beslutninger oppefra, så spørger vi medarbejderne ude i de lokale afdelinger, hvad der kan skabe arbejdsglæde og trivsel for dem – og så øremærker vi penge til at få deres lokale idéer ud og leve.”
Elis har i mere end 20 år været en arbejdsmiljøcertificeret virksomhed – læs mere her
Kontorcykler, bowling og hyggekrog i kantinen
I alle Elis’ afdelinger er der udvalgt ”kollega-ambassadører”, som samler de lokale, trivselsfremmende idéer. Udover fællesafdelingen i Søborg har Elis 22 afdelinger, der ligger spredt over hele landet, og som Natja Aaberg Hornsbæk fortæller, er afdelingernes idéer vidt forskellige:
”I fællesafdelingen har medarbejderne blandt andet valgt at købe 4 kontorcykler, som de bruger under møder og har navngivet: Cort, Dideriksen, Uttrup og Vingegaard – og 1. sal har konkurreret med 2. sal om at køre flest kilometer, så det er både sundt og godt for fællesskabet. På vores landsdækkende vaskerier har de ønsket sig alt lige fra en hyggekrog i kantinen til bowlingture, airhockey-spil og fælles gåture – og i virkeligheden koster mange af idéerne ikke meget, men de er værdifulde for os alle, fordi de styrker dialogen og det sociale samvær ude i afdelingerne”, siger Natja Aaberg Hornsbæk og fortsætter:
”Selvfølgelig kræver det lidt mod, at vi i HR-afdelingen nu skal lægge en del af ansvaret fra os – og i starten var vi da også lidt bekymrede for, om vi ville modtage idéer fra afdelingerne, som ikke kunne imødekommes. Men vi tror på, at medarbejderne selv er de bedste til at vurdere og bestemme, hvad der kan skabe arbejdsglæde for dem lokalt – og det er fantastisk at se, at nu hvor idéerne kommer fra og styres af medarbejderne selv, så engagerer de sig i projekterne på en måde, som vi aldrig før har oplevet.”
Elis udnævner løbende ”Chevron”-produktionsmedarbejdere, der bliver hyldet og belønnet for at være rollemodeller – læs mere her
Empati for den enkelte medarbejder
Som en del af Elis’ nye strategi skal hver afdeling også fremover kåre månedens medarbejder eller månedens idé, da research i starten af strategiprocessen viste, at der er et ønske om øget anerkendelse i virksomheden. Med dét initiativ vil de lokale succeser blive fejret ude i samtlige afdelinger. Og som Natja Aaberg Hornsbæk fortæller, er det vigtigt, at anerkendelsen og empatien ikke kun når ud til alle afdelinger, men også helt ud til den enkelte medarbejder:
”Vores lokale ledere spiller en vigtig rolle, og derfor vil vi fremover lægge vægt på, at de jævnligt skal få taget den tætte, åbne en-til-en-dialog med medarbejderne om, hvad der skal til for, at de får et arbejds- og privatliv i balance. Som mennesker er vi jo forskellige, og det er vigtigt, at lederne er nysgerrige, lytter til og agerer ud fra den enkelte medarbejders behov. I vores kommende medarbejdertilfredshedsundersøgelse vil vi også spørge ind til, om medarbejderen f.eks. har tillid til sin nærmeste leder, får tilbudt en-til-en-samtaler og vil anbefale Elis som arbejdsplads til venner og familie. Vi vil gerne starte en bevægelse hen mod at få vores medarbejdere til at åbne mere op, stille flere krav og få sat flere ord på, hvordan deres ledere og vi som arbejdsplads kan skabe mere trivsel og arbejdsglæde for dem.”