Elis fastholder medarbejderne ved at synliggøre deres vej til at nå karrieredrømmene internt i virksomheden

Hvorfor skifte job, hvis du hele tiden får nye trædesten til at udvikle dig både fagligt og menneskeligt? Frederik og Morten vil blive hos Elis (tidl. Berendsen), fordi lederne baner vej for, at de kan flytte sig internt mod karrieredrømmene.

I nogle store virksomheder er du bare ét talent i mængden, og det kan være en udfordring at gøre dine evner og drømme synlige for topledelsen. Men landets førende tekstilservicevirksomhed Elis gør en proaktiv indsats for, at deres mere end 1.300 medarbejdere skal vide, at karrierevejen er banet for alle, der vil og kan. At Elis’ medarbejdere i dén grad flytter sig internt ses bl.a. ved, at 3 ud af 6 direktionsmedlemmer tidligere har været ansat i virksomheden som Management Trainees – en af dem er Henrik Luxhøj, der er administrerende direktør for Elis i Danmark og selv har arbejdet sig til tops gennem stillinger for virksomhedens afdelinger i Tyskland, Norge, Holland og Danmark.

”Hvis vores medarbejdere selv tror på, at de kan mere, så fortjener de vores tillid. Derfor har vi skabt en kultur, hvor lederne ser og er åbne for medarbejdernes ambitioner og viser tillid til, at en dygtig intern kandidat kan læres op til en højere eller mere specialiseret stilling. Vi stræber efter, at dem, der ønsker det, får udviklingsroller og chancen for at gøre en synlig forskel for forretningen, så de kan bevise deres værd og forfølge karrieredrømmene internt. Og jeg tror, at vores åbenhed for at lade medarbejderne afprøve forskellige opgaver og roller er en af årsagerne til, at vi har en høj anciennitet på 10 år, og at vores medarbejdere har en så bred forståelse for vores forretning og kundernes behov”, siger Henrik Luxhøj.

Medarbejderne på vaskerigulvet opkvalificeres løbende til at flytte sig til lederstillinger. 53 % af Elis’ produktionschefer er kvinder – Lone Kristiansen har skiftet sit job som produktionsmedarbejder hos Elis ud med stillingen som chef. Læs mere her

”Her er der så sindssygt mange muligheder, at du slet ikke drømmer om det”
Da Frederik Daugaard Andersen var ved at færdiggøre sin Cand. merc. (IT) på CBS i 2013, skrev han speciale om indendørs GPS-teknologi. Frederik vidste allerede dengang, at Elis bl.a. udlejede automater til chippet arbejdstøj, og da han så fremtidsmuligheder i at arbejde for virksomheden, havde han taget kontakt til Elis’ daværende IT-chef.

”Jeg fik mig en overraskelse, da jeg skulle forsvare mit speciale inde på CBS, for Elis’ daværende IT-chef mødte personligt op og sad dér på sidelinjen sammen med mine forældre. Jeg var slet ikke ansat i Elis endnu, men det blev jeg kort tid efter. Jeg brænder for innovation, og her er der så sindssygt mange muligheder, at du slet ikke drømmer om det. I de 8 år, jeg har været hos Elis, har jeg både været med til at integrere RFID i virksomheden og at implementere vores Elis Connect-udlånsstationer, som hjælper kunderne med at holde styr på, at deres medarbejdere skifter arbejdstøj regelmæssigt ud fra hygiejnekravene…”, siger Frederik Daugaard Andersen og fortsætter:

”Jeg har haft en vanvittigt spændende rejse hos Elis og virkelig nydt at gå på arbejde hver dag, og jeg har igennem noget tid ønsket mere ansvar. Elis valgte at imødekomme mine ambitioner ved at finansiere min MBA-uddannelse indenfor Innovation, Leadership & Consulting, som jeg færdiggjorde med højeste udmærkelse tidligere i år. Jeg har nu fået job som Business Development Manager i Elis’ Salg & Marketing-afdeling, hvor jeg bl.a. skal rådgive vores Key Account Managers om kundetilpassede IT-løsninger og forretningsudvikling. Jeg er også blevet en del af strategigruppen, hvor jeg sammen med andre ledere i virksomheden skal bidrage med idéer til Elis Danmarks fremtidige strategi. Det er en fantastisk spændende mulighed, som jeg ser meget frem til”.

Elis’ målrettede Management Trainee-forløb gav på kort tid Natalia Volani og Magnus Nørlem bred ledelseserfaring og deres ønskejob – læs mere her

På forkant med medarbejdernes udviklingsplan
For 7 år siden startede Morten Matthiessen sin karriererejse som studentermedhjælper i Elis’ regnskabsafdeling, og siden er det kun gået fremad. Morten blev hurtigt fastansat regnskabsassistent, og efterfølgende har han flyttet sig internt til stillinger som Financial Controller og nu Senior Financial Controller.

”Mit job hos Elis har virkelig forandret sig i praksis, fra at jeg i starten løste mindre bogføringsopgaver, til at jeg nu er med til at udarbejde Elis Danmarks årsrapporter og skatteopgørelser – og i september fik jeg også ansvaret for 4 medarbejdere her i regnskabsafdelingen. Hos Elis er jeg blevet involveret i mere, end jeg nogensinde turde håbe på, og mine chefer har hele vejen efterkommet mine interesser og bygget videre på min faglige og menneskelige udvikling. Når jeg henad vejen har set, at vores interne systemer eller processer kunne forbedres, er jeg blevet hørt, og jeg har fået mulighed for at præge og skabe værdi for forretningen”, siger Morten Matthiessen og fortsætter:

”Elis skiller sig virkelig ud ved, at lederne hele tiden tænker et skridt frem for at være på forkant med min udviklingsplan og synliggøre, at de gerne vil fastholde mig. Og når Elis i dén grad fortsætter med at anerkende mine kompetencer og understøtte min udvikling, har jeg det simpelthen for godt her til at søge andre steder hen. Så jeg satser bestemt på, at jeg bliver her længere end virksomhedens gennemsnitsanciennitet på 10 år”.

01.03.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Et mere miljøvenligt hotel med produkter fra Elis

01.03.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Få hjælp til klimaregnskabet med Elis’ CO2-beregner

15.02.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Overskudsvarme sendes fra Elis’ industrivaskeri til beboere i Kjellerup

14.02.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

QA Manager med stort omsorgshjerte – både internt og eksternt i virksomheden

22.11.2023Elis Danmark A/S

Sponseret

Hos Elis finder mennesker med psykiske udfordringer fodfæste

21.11.2023Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis lancerer nu deres mest miljøvenlige måtte til dato